מחקר חדש של מוסד שורש || פגיעה כלכלית בסטודנטים בעקבות הקורונה

המחקר מוצא שהיקף התעסוקה של השכירים שהם סטודנטים נמוך משמעותית מאשר זה של אלה שאינם סטודנטים

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/10/2020

סיכום ממצאים

חלק ניכר מהסטודנטים עובדים כדי לממן את לימודיהם ואת מחייתם. מחקר חדש של פרופ' איל קמחי, סגן נשיא מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי, מוצא שמשבר הקורונה פגע בתעסוקת הסטודנטים ובהכנסתם במידה בלתי פרופורציונית, והדבר עלול להשליך על יכולתם לסיים את לימודיהם כמתוכנן. בנוסף, המחזור הבא של הסטודנטים יתקשה יותר לכלכל את עצמו במצב של אבטלה גבוהה ותחרות גוברת על המשרות המעטות המתאימות לסטודנטים.

ממצאים עיקריים

פרופ' איל קמחי, סגן נשיא מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי, מוצא שהמשבר הכלכלי המתלווה למגפת הקורונה פגע באופן לא מידתי באוכלוסיית הצעירים.

1 .המחקר של מוסד שורש מוצא שהיקף התעסוקה של השכירים שהם סטודנטים נמוך משמעותית מאשר זה של אלה שאינם סטודנטים. הפער בולט במיוחד בקבוצת הגילהראשונה, והוא הולך ומצטמצם עם עליית הגיל.


2 .השכר החודשי של סטודנטים שכירים נמוך מאשר של שכירים שאינם סטודנטים אולם הפרשי השכר בין שתי הקבוצות נמוכים מאשר הפרשי שעות העבודה, בעיקר בקבוצת הגיל הראשונה. לפי פרופ' קמחי, המשמעות של פער קטן בשכר החודשי ופער גדול בשעות העבודה היא שהשכר לשעה של סטודנטים גבוה מאשר של אלה שאינם סטודנטים.

3 .במחקר של מוסד שורש, ענפי התעסוקה וכן משלחי היד חולקו לשתי קבוצות: אלה שבהם שיעור הנעדרים מעבודתם הוא עד %25 ,ואלה שבהם השיעור גבוה מ-%25 .

בענפים ובמשלחי יד בהם שיעור השכירים הצעירים* שיעור הנעדרים מעבודתם בגין משבר הקורונה גבוה  יחסית לבני גילם שאינם סטודנטים, הסטודנטים מועסקים בענפים ובמשלחי יד שבהם תעסוקת השכירים נפגעה יותר ממשבר הקורונה. פרופ' איל קמחי מקיש מכך כי הפגיעה הכלכלית בסטודנטים הייתה חמורה יותר מאשר בבני גילם שאינם סטודנטים.

מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי, בראשות פרופ' דן בן-דוד, הוא מכון עצמאי ובלתי-תלוי לחקר מדיניות העורך מחקרים מבוססי עובדות על המשק ועל החברה האזרחית בישראל. מוסד שורש מספק מידע למקבלי ההחלטות המובילים בישראל ולציבור הרחב במדינה ומחוצה לה באמצעות תדרוכים ופרסומים ברורים ונגישים על מקורן, אופיין ומימדיהן של סוגיות שורש מולן ניצבת המדינה. המוסד מציע חלופות מדיניות לשיפור רווחת כל חלקי החברה בישראל וליצירת הזדמנויות שוות יותר לאזרחיה.
x