שילוב אנשים עם מוגלות בעידן הקורונה || מאז תחילת משבר הקורונה הוצאו לחל"ת פי-3.8 עובדים עם מוגבלויות ביחס לעובדים ללא מוגבלויות

ראובן קרופיק יו"ר בנק הפועלים ודובי אמיתי יו"ר נשיאות המגזר העסקי ומייסד הפורום הכלכלי חברתי מובילים מודל לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה בעידן הקורונה

 

 
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/10/2020

במפגש וירטואלי שהתקיים אמש, בו השתתפו מנכ"לים ומנהלים מובילים במשק הישראלי, הוצג לראשונה מודל חדשני לשילוב אנשים עם מוגבלות בתעסוקה לאור משבר הקורונה שפותח על ידי המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים והפורום הכלכלי חברתי על בסיס מחקר בינלאומי ומיפוי פוטנציאל בישראל שהובילה חברת המחקר של קבוצת Sparks, Maidata

בין המנכ"לים והמנהלים שלקחו חלק במפגש: אבנר סטפק יו"ר מיטב דש, אורן שגיא מנכ"ל סיסקו, יהודה בן אסייג מנכ"ל מנורה מבטחים, יוסי בן שלום מהבעלים ויו"ר קבוצת שגריר, אורית בנבנישטי מנכ"לית תגבור, יואל חשין יו"ר ומייסד קבוצת 2B, דניאל ספיר מנכ"ל תקשוב, אמיר חייק נשיא התאחדות המלונות, אמנון מרחב מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אורן הלמן סמנכ"ל שירות שיווק ורגולציה בחברת חשמל, אריה דהן סמנכ"ל חטיבת משאבים ומנהל בנתיבי ישראל ועוד תובנות וההחלטות שהתקבלו במפגש יוצגו באירוע במעמד כבוד נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין בחודש דצמבר 2020

ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים ודובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ומייסד הפורום הכלכלי חברתי מובילים מודל לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה בעידן הקורונה.

במפגש מנהיגות עסקית וירטואלי, שנערך בזום ביוזמת המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים, השתתפו מנכ"לים ומנהלים מובילים במשק הישראלי, ביניהם: אבנר סטפק יו"ר מיטב דש, אורן שגיא מנכ"ל סיסקו, יהודה בן אסייג מנכ"ל מנורה מבטחים, יוסי בן שלום מהבעלים ויו"ר קבוצת שגריר, אורית בנבנישטי מנכ"לית תגבור, יואל חשין יו"ר ומייסד קבוצת 2B, דניאל ספיר מנכ"ל תקשוב, אמיר חייק נשיא התאחדות המלונות, אמנון מרחב מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אורן הלמן סמנכ"ל שירות שיווק ורגולציה בחברת חשמל, אריה דהן סמנכ"ל חטיבת משאבים ומנהל בנתיבי ישראל ועוד. 

המפגש נפתח בדברי פתיחה של יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק ושל יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי. אמיתי הקדיש את דבריו לזכרו של מיכאל שטראוס ז"ל ואמר: "אני רוצה לפתוח את דברי במילים לזכרו של התעשיין מיכאל שטראוס שהלך לעולמו היום. מיכאל ידע לשלב בין תעשיה לקהילה והוביל מחלבה קטנה מנהריה והפך אותה למעצמה בינלאומית, תוך שהוא תומך בקהילה ועל הקשר החזק עמה. יהי זכרו ברוך." 

ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים אמר במפגש: "אני לא מקבל את המושג אנשים עם מוגבלות. המוגבלות כנראה היא ביכולתנו לראות את כל בני האדם שווים וראויים להזדמנות. כ-18% מהאוכלוסייה נחשבים 'מוגבלים', ובשל כך זוכים ליחס מפלה שאין כל הצדקה ערכית או עניינית בקיומה. אני שמח על הזכות להוביל ביחד אתכם ועם השותפים הנפלאים מהפורום הכלכלי חברתי שינוי – שאם נצליח בו ביחד, יוכל להשפיע על עיצוב נכון יותר, מוסרי יותר ומשפיע יותר של דפוס שוויון ההזדמנויות בתעסוקה. מיקוד עניינינו בזכות מוסרית מתחייבת, ולא בחובה רגולטורית נכפית. כולנו נתמיד לפעול למען עניין זה, לרבות ובעיקר בהתנהלות בנושא בארגונים שאנו מנהלים."

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ומייסד הפורום הכלכלי חברתי אמר במפגש: "בתקופה האחרונה רוב הנאומים שאני שומע, עוסקים במה אסור, במה אי אפשר, יום ולילה מסבירים לנו רק על דרך השלילה. היום אני רוצה לדבר על מה אפשר. על מה אנחנו יכולים וחייבים לעשות. אחריות חברתית באה לידי ביטוי כשאנחנו רואים לנגד עינינו את מי שתמיד יהיו הראשונים להיפגע. אנשים עם מוגבלויות אינם זוכים למקום שווה בשוק התעסוקה בשגרה ולכן חשוב היום יותר מתמיד לחזק את תעסוקתם ואת מצבם הכלכלי ולאפשר להם להמשיך ולתרום למקומות העבודה."

המפגש כלל הרצאות של עינת זינגר דן, מנכ"לית הפורום הכלכלי חברתי בנושא "מנהלת מעסיקים לאומית" הרצאה של רון צור, מנכ"ל קבוצת Sparks שהובילה את המחקר עליו מתבסס המודל ודברי סיכום של נעמה הלוי פאר, מנהלת המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים.

תקופת הקורונה מזמנת אתגרים רבים בעולם העבודה. אתגרים אלה מועצמים כשמדובר בעובדים עם מוגבלות. בנתונים שפורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה, כי 65% מהעובדים עם מוגבלויות הוצאו לחופשה, פוטרו או שהופסקה פעילותם מאז תחילת משבר הקורונה,  הוצאו לחל"ת פי 3.8 עובדים עם מוגבלויות ביחס לעובדים ללא מוגבלויות - ובמקביל, רק 5.2% מהמועסקים עם מוגבלויות שבו מהחל"ת לעבודה לעומת 9.5% בקרב כלל הציבור.

לאור זאת, המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים, בשיתוף עם הפורום הכלכלי חברתי, גיבשו והציגו מודל חדשני לאיתור, מיון, הכשרה וליווי של אנשים עם מוגבלות לאורך תהליך השתלבותם בתעסוקה. המודל גובש על בסיס מחקר בינ"ל שבוצע על ידי חברת המחקר של קבוצת Sparks -  Maidataאשר זיהה את מרחבי ההשפעה השונים בהם המגזר העסקי יכול להירתם ולפעול בכדי לסייע ספציפית למשבר התעסוקה של אנשים עם מוגבלות. בנוסף, המחקר ניתח את עולם התעסוקה טרם הקורונה, את מאפייני התעסוקה של אנשים עם מוגבלות ואת הפעילויות הנעשות בהקשר זה בישראל.

המודל מציג שורה של יוזמות אפשריות להשפעה ובהן: הכשרה מקצועית לכלים דיגיטליים, הכשרה והשמה בבתי העסק עצמם, התאמת סביבת העבודה הביתית לסוג המוגבלות, הגברת מודעות המעסיקים ומענקים לגיוס עובדים עם מוגבלויות, פיתוח אמצעים טכנולוגיים לשיפור השמת עובדים עם מוגבלות, תמיכה וליווי עובדים עם מוגבלות קוגניטיבית שנדרשים לעבוד מהבית וגם קריאה ציבורית להשקיע בחברות המובילות במדד השוויון בהעסקת אנשים עם מוגבלויות.

מרבית היוזמות שבבסיס המודל החדש, נוסו בהצלחה במדינות שונות ברחבי העולם. כך לדוגמה יזמה חברת מייקרוסופט הכשרה טכנולוגית והשמה לאנשים עם מוגבלויות, ב-IBM התאימו את המשרדים הביתיים של עובדים עם מוגבלויות בהתאם לצרכיהם, דאגו לתקשורת יומיומית עם המנהל הישיר, הקימו אגף מקצועי לשילוב אנשים עם מוגבלויות ואפילו סיפקו סיוע פסיכולוגי מקוון.

בצרפת הוחלט על מענק ממשלתי בגובה 4,000 יורו לעסקים המשלבים עובדים עם מוגבלויות בתקופת הקורונה וזאת לצד מינוי נציג מוגבלות בכל חברה המונה 250 עובדים ומעלה, הצבת מערכת מעקב אחר מצבם של עובדים עם מוגבלויות והטבות להקמת תוכנית חונכות לאנשים עם מוגבלויות.

לאחרונה החליטו 22 משקיעים מוסדיים בארה"ב המנהלים יחד 2.8 טריליון דולר להצטרף ליוזמת העסקת אנשים עם מוגבלויות. קרן הפנסיה של ניו יורק ומסצ'וסטס המנהלת 76 מיליארד דולר הודיעה כי תאמץ את מדד השוויון לאנשים עם מוגבלויות כגורם נוסף להערכת חברות.

בתמונות (מימין לשמאל):

ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים ודובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ומייסד הפורום הכלכלי חברתי יחד עם המנהלים הבכירים במפגש הווירטואלי.

x