דירות למגורים בהנחה של 300 אלף שקלים - הזדמנות ? למנכ"ל אאורה התשובה ברורה

אאורה יצאה בשת"פ עם מועדוני לקוחות, "בהצדעה ו"ביחד בשבילך" למשל. חברי מועדון ההטבות החברתי הראשון בישראל מבית ההסתדרות החדשה וחברי מועדון הצרכנות של משרתי מילואים פעילים ומשתחררים משירות סדיר בצה"ל - כולם יזכו להנחות של עד 300 אלף שקל ברכישת דירות ברחבי הארץ. האם זה כדאי ?

 

 
יעקב אטרקצי אאורה -צילום פאנדריעקב אטרקצי אאורה -צילום פאנדר
 

איציק יצחקי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/10/2020

רק בחודש אוגוסט האחרון אמר מנכ"ל אאורה יעקב אטרקצי בראיון לפאנדר כי החברה שלו לא נפגעה בעקבות הסגר. אבל אז הגיע גל שני, משרד האוצר ומשרד השיכון פרסמו נתונים סותרים, ובחברה מזהירים: המחירים עומדים לעלות.

בחודש אוגוסט האחרון, כאשר ערכנו איתו ראיון, היינו בטוחים שישראל בדרך לצאת מהסגר. הנתונים השתפרו, המדינה בילתה את החגים בבידוד ונראה היה שהתקופה הקשה מאחורינו. ה "בחודשים מרץ אפריל, הייתה ירידה משמעותית ברכישת דירות, כי אנשים לא יצאו מהבית", סיפר לנו מנכ"ל אאורה באותו ראיון. "אבל הפלא ופלא, ואלה נתונים שפורסמו, בחודשים מאי-יוני היתה עליה חזקה".

יעקב אטרקצי ידע היטב על מה הוא מדבר. "מינואר עד יוני אנחנו ב־95 אחוז מכירות משנה קודמת", הוא אמר לפני הגל השני. "זה מדהים אחרי חודשיים של קורונה. הופתעתי לטובה, אלה ביקושים אמיתיים, אנשים צריכים דירות".

כאילו לא מספיק הסגר, שפגע כמעט בכל סקטור במשק הישראלי, אתמול התפרסמה סקירה חדשה של משרד השיכון שמתריעה כי מחירי הדירות אף צפויים לעלות בטווח הקצר. האם הקורונה הובילה לכך, או שהביקוש בכלל לא השתנה? "ככל שתמונת המצב בדבר צמצום הפעילות בענף הבנייה למגורים תימשך, ומאידך תימשך העלייה בביקוש לדירות מגורים", קבעו במשרד השיכון, שם פרסמו רק בחודש שעבר נתונים סותרים לאלה שהציג משרד האוצר המצביעים על ירידה בביקוש לדירות חדשות, "עלול להיווצר עודף ביקוש שעשוי להוביל לעליית מחירים".

"בתקופת הקורונה לא חלה כמעט ירידה במספר הדירות שנמכרו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שנת שיא במכירות מבחינתנו", מסביר אטרקצי היום. "ההצלחה נובעת בעקבות היכולת לזהות במהירות את המשבר הסכנות וההזדמנויות שנובעות ממנו ולפעול מהר".

כשאנחנו מבקשים ממנו להתייחס לדו"ח שפורסם, לפיו הוא עוד עשוי לעלות מחירים, הוא עונה: "הדו"ח אינו מפתיע אף אחד וכל הבעיות ידועות, מכאן צריך להתחיל לטפל בהן. הבעיה המרכזית של ענף הנדל"ן היא הבירוקרטיה המסורבלת שמעכבת הוצאה לפועל של פרויקטים, שיכולים היו במידה והיו יוצאים לפועל להגדיל משמעותית את היצע הדירות בישראל. בנוסף, צריך לדאוג לשיווק קרקעות מאסיבי גם באיזורי ביקוש. אם יטפלו בראש ובראשונה בשתי הבעיות הללו וימצאו פתרון מהיר לנושא, נוכל לבלום את עליית המחירים".

ואם הנתונים הם כל כך טובים, אנחנו שואלים מדוע החברה שלו יצאה לאחרונה בשת"פ עם מועדוני לקוחות, "בהצדעה ו"ביחד בשבילך" למשל. חברי מועדון ההטבות החברתי הראשון בישראל מבית ההסתדרות החדשה וחברי מועדון הצרכנות של משרתי מילואים פעילים ומשתחררים משירות סדיר בצה"ל - כולם יזכו להנחות של עד 300 אלף שקל ברכישת דירות ברחבי הארץ. שאלנו אותו האם זה נובע מהחשש מפני גל שלישי. "בתחילת משבר הקורונה הציבור היה קצת מבוהל וחוסר הודאות היה גדול. היום, למרות שאנחנו עדיין בעיצומו של המשבר, הציבור למד להתנהל לצד הקורונה ורוכשי הדירות מגיעים  למשרדי המכירות לרכוש דירות. לכולם ברור, שדוקא בתקופה כזאת הנדל"ן הוא ההשקעה הכי בטוחה שקיימת. המבצע שאנחנו מעניקים לרוכשי הדירות כעת נועד להקל את הרוכשים ולהפיג חששות לגבי העתיד".

אאורה יוזמת כיום 42 פרוייקטים בארץ, 31 מהם הינם בתחום ההתחדשות העירונית. שבעה פרוייקטים נמצאים בשלב שיווק, או הקמה וביצוע. לאחרונה זכתה החברה שלו במספר פרסים ותארים, בעיקר על רקע הפיכתה כמובילה בתחום ההתחדשות העירונית. כעת, בחברה מתעקשים ששיא הקורונה הוא כנראה ההזדמנות הטובה ביותר לרכוש דירה חדשה.

בדקנו את המספרים. לאחרונה דיווחה אאורה את התוצאות הכספיות לרבעון השני 2020. הכנסות החברה במחצית הראשונה של 2020 הסתכמו לסך של 526 מיליון שקל - יותר מפי 3 מהיקף ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד. החברה מדווחת על שיפור ניכרת ברווחיות. הרווח התפעולי של החברה במחצית הראשונה של 2020 הסתכם ב-41.6 מיליון שקל, יותר מפי תשעה, בהשוואה ל-4.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ובכל זאת, אנחנו מתעקשים, אם אאורה מורידה את המחירים בפרוייקטים מסוימים, מדוע שהמחירים יעלו בעתיד. "על רקע סיום תוכנית מחיר למשתכן, מיעוט שיווק קרקעות, כמות יורדת של היתרי בניה ומלאי יח"ד שהולך ואוזל", מסביר אטרקצי. "אנחנו מתחילים לראות זחילת מחירים כלפי מעלה הנובעת מביקוש כבוש. גם נגיף הקורונה לא עוצר את המגמות ארוכות הטווח של הדמוגרפיה בישראל והביקוש הקשיח למגורים". אטרקצי מתעקש כי לתופעה של ביקוש כבוש, שחזרה מספר פעמים ב-15 שנה האחרונות, בנוסף להפחתת מס רכישה והפניית חסכונות לרכישת דירות, יש רק תוצאה אחת: עלייה במחירים. "לנו כבר ברור מה יקרה למחירים אחרי הסגר". ימים יגידו.
 

אאורה בקרית אונו
x