ראש הממשלה נתניהו מגיב להאשמות בדבר הסכמתו למכירת F35 לאיחוד האמירויות - בני גנץ עונה לו

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/10/2020

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים הערב (יום שבת):

בראשית דבריי אני רוצה להביע צער עמוק על פטירתו של יהודה בארקן ממחלת הקורונה. יהודה היה נפלא, הוא האיש שאהבנו לאהוב והוא נתן לנו הרבה שמחה במהלך הרבה שנים. יהי זכרו ברוך.
אזרחי ישראל, אתמול עשינו עוד צעד לשלום היסטורי, שלום בין ישראל לסודאן. אני מזכיר לכם שסודאן הייתה מדינת אויב, היא השתתפה במלחמה נגד ישראל, בח'רטום בירת סודאן, הליגה הערבית הכריזה על שלושת הלאווים עם ישראל - לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל, לא למו''מ עם ישראל. את כל זה שינינו כמובן. אבל אולי חלק מכם אינכם יודעים שאיראן גם השתמשה בסודאן כשטח הברחה. איראן הייתה בעצם מדינה שדרכה הבריחו נשק מסוכן מאוד לחמאס דרך סודאן, עמק הנילוס, סיני, וזה אילץ אותי להורות על צעדים של למנוע את הדבר הזה ואכן הדבר הזה השתנה. לשמחתי, כל היחסים התחילו להשתנות בשנים האחרונות. תחילה בצעדים חשאיים, אחר כך במגעים גלויים, עכשיו בהסכם הנורמליזציה. משלחת ישראלית תצא לסודאן בימים הקרובים כדי להשלים את ההסכמים. 

אני מבקש להודות קודם כל לנשיא אוגנדה, מוסווני, שאירח את פגישת הפסגה ביני לבין יו"ר מועצת הריבונות, עבד אלפתאח אל-בורהאן, זה היה לפני שמונה חודשים. אני מבקש גם להזכיר בהזדמנות הזו את הדיפלומטית המזהירה, הסודאנית, ד"ר נג'ווה, שנפטרה בטרם עת מקורונה. ניסינו להציל אותה ללא הצלחה, היא סייעה רבות למגעים הללו. אני רוצה להודות ליו"ר מועצת הריבונות של סודאן, בורהאן, לרה''מ חמדוכ על ההחלטות היסטוריות שלהם. מעל הכל אני מבקש להודות שוב לנשיא טראמפ ולצוותו, שיחד איתו אנחנו משנים את ההיסטוריה. אחרי 25 שנים ללא הסכמי שלום, הבאנו שלושה הסכמי שלום בשישה שבועות. זה לא מזל וזה לא מקרי, זו תוצאה של מדיניות ברורה שהובלנו, מאמצים שעשינו מול כל המומחים ומול כל הפרשנים שאמרו שהדבר הזה לא אפשרי. זה היה אפשרי, האמנו בזה, פעלתי לטובת העניין הזה. שלום מתוך שלום, שלום מתוך עוצמה, שלום ללא נסיגות מסוכנות ועקירות.

ההסכמים הללו טובים לא רק ללב ולביטחון, הם טובים גם לכיס. אנחנו משנים את המפה של המזרח התיכון, אתם יכולים לראות את זה כאן. אנחנו עכשיו טסים מזרחה, מעל ערב הסעודית לאיחוד האמירויות, לבחריין, להודו, למזרח. זה חוסך שעות והרבה כסף כמובן של טיסות. ואנחנו טסים עכשיו מערבה, מעל סודאן, חלק מההסכמים שלנו שנעשו עוד לפני שהכרזנו על הנורמליזציה. כמובן דרך צ'אד, שגם איתה כוננו יחסים, לברזיל ולדרום אמריקה. זה שינוי עצום, זה שינוי שמשנה את המצב. ישראל הייתה פה מבודדת לגמרי, ואמרו לנו שאנחנו הולכים לצונאמי מדיני - ההפך הגמור קרה. ישראל עכשיו מתחברת לכל העולם, במדיניות שאנחנו נתמיד בה. אמרתי שיהיו עוד מדינות, הנה באה עוד מדינה. ואני אומר לכם כבר עכשיו - תהיינה עוד מדינות.

אני מבקש גם כמובן לומר כמה מילים על הקורונה. אנחנו קיבלנו החלטות קשות על מגבלות שנאלצנו להטיל על אזרחי ישראל, ואזרחי ישראל שיתפו פעולה. ירדנו לרמת תחלואה שהיא יותר נמוכה כמעט מכל מדינות אירופה. לצערי, משתולל שם הגל השני ומכה בהם כמו שהוא מכה בנו. יש שם עלייה עצומה בתחלואה. אני מקווה שהם יצליחו לצאת מזה. אני מקווה שהמדינות הללו יצליחו להוריד את התחלואה כפי שאנחנו הורדנו. אבל אני יכול להגיד - אין שום ביטחון שאנחנו נהיה כאן (תחלואה נמוכה, בהתייחס למצגת). אנחנו נהיה כאן רק אם נקפיד על הכללים. ולכן, אני אומר מראש, אם התחלואה תרד - ההגבלות תרדנה. אם התחלואה תעלה - ההגבלות יחזרו. אין לנו ברירה, זו הדרך היחידה להבטיח את החיים. אני יודע שזה קשה, אני יודע שיש קשיים לעצמאים, יש קשיים לעסקים. אנחנו עזרנו לכם ונעזור לכם עוד. אנחנו חייבים לעשות זאת, אבל לא על חשבון החיים. אנחנו נעשה מה שצריך.

מחר הקבינט מתכנס. אינני מוכן לקבל שחלק מהציבור מקיים את הכללים וחלק לא. אני אציע מחר להטיל קנסות, העלאה דרמטית של קנסות למוסדות ולגורמים שלא יכבדו את הוראות הממשלה ומשרד הבריאות. אנחנו יכולים להסכים לעשות הרבה מאוד כדי להוריד את זה, זה תלוי בכולם. מה שצריך כרגע זה פשוט את היכולת לשים את הפוליטיקה בצד, ולשים את מדינת ישראל בראש. ולכן, לכל היריבים הפוליטיים שלי אני אומר: יהיה לנו מספיק זמן לפוליטיקה, עזבו את זה. עכשיו צריך להתרכז רק בדבר אחד, שימור הכללים, ערבות הדדית, אחריות. כי ביחד אנחנו ננצח את המגפה הזאת.

ראש הממשלה נתניהו בעניין ההאשמות שהסתיר את דבר הסכמתו למכירת F35 לאיחוד האמירויות:

״אין יסוד לשום אמירה כזאת שהיה איזה מו"מ חשאי, או שהסתרנו משהו. לא היה מו"מ כזה. לא הייתה גם שום התניה מצד האמירויות להסכמה ישראלית למכירת F35 או כל מערכת נשק אחרת, כהתניה להסכם שלום. לא הייתה התניה כזאת, ולכן הסכמה כזאת לא ניתנה. לאחר חתימת ההסכם, רק לאחר חתימת ההסכם, האמריקאים פנו אלינו ואמרו לנו שהאמירויות, שמבקשים כל הזמן לקבל את ה- F35, ביקשו מאיתנו לשקול את הדבר הזה בצורה מעשית. אנחנו שלחנו, אנחנו זה אני ושר הביטחון בני גנץ, שלחנו משלחת מקצועית של משרד הביטחון לוושינגטון, שדנה עם הפנטגון בשלושת השבועות האחרונים, באופן רצוף ואינטנסיבי, על כל הנושאים הללו. 
רק אתמול ניתנה ההסכמה שלנו. בעקבות סיום עבודת המשלחת, בעקבות הבטחת היתרון האיכותי הצבאי של ישראל, והבטחת העליונות הצבאית של ישראל במרחב - רק אתמול נתנו את הסכמתנו לעסקה הזאת. ולכן, כל האמירה הזאת היא פשוט חסרת בסיס. זה פשוט לא מבוסס על שום אמת. האמת היא פשוטה: לא הייתה הסכמה כזאת, לא הייתה התניה בהסכמה כזאת. היא ניתנה רק אתמול לאחר מו"מ ממושך של גורמי המקצוע במשרד הביטחון, שעשו דרך אגב, עבודה מצוינת. אני חושב ששר הביטחון חזר מוושינגטון, עם הישגים חשובים מאוד. על חלק מהם אנחנו נדון בוועדת השרים להצטיידות, בתחילת השבוע.״

ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, ענה לנתניהו כשהוציא הודעה לאחריו ובה אמר:

"כשר הביטחון אני קובע שמערכת הביטחון לא ידעה ולא נחשפה למו"מ לאספקת מערכות נשק איכותיות לאיחוד האמירויות דרך ראש הממשלה. לאחר ההסכם שנחתם עם האמירויות, הנחיתי את מערכת הביטחון לנהל את השיח הביטחוני שיבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל, תוך מעורבות אישית שלי מול הממשל האמריקאי.
לו היה למערכת הביטחון את המידע- היה הדבר מאפשר ניהול נכון ואחראי של התהליך. אני גאה על פעולתנו המהירה והיסודית שהובילה להסכם שחתמתי ביום חמישי עם שר ההגנה האמריקאי שיבטיח את יתרונה האיכותי של מערכת הביטחון וצה"ל לעשרות השנים הבאות."
x