בעלי שליטה בחברות || תתכוננו לתשלומי מס גבוהים בשל מענקי הקורונה

יש להיערך לכך עם יתרות כספיות מתאימות לתשלום המס

 

 
אריאל כץאריאל כץ
 

אריאל כץ
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/11/2020

בעלי שליטה בחברות הזכאים למענקים בשל משבר הקורונה צפויים לחבות מס אישית גבוהה בעת הגשת הדוחות האישיים לשנת 2020. יש להיערך לכך עם יתרות כספיות מתאימות לתשלום המס. 

בעלי שליטה בחברות אשר נפגעו ממשבר הקורונה עשויים להיות זכאים למענקים ממשלתיים, ככל והם עומדים בתנאים שנקבעו. רבים מהם צפויים לקבל במהלך שנת 2020 מענקים שיסתכמו לכדי עשרות אלפי שקלים (כאשר כיום התקרה העדכנית הינה 7,500 ₪ בחודש, במענקים המשולמים אחת לחודשיים).

בהקשר זה חשוב לקחת בחשבון שמדובר במענקים החייבים במס הכנסה מצד אחד, ואשר לא נוכה מהם מס בפועל מהצד השני. 

המשמעות היא שבעת הגשת הדוח השנתי האישי לשנת המס 2020, צפויה חבות מס אישית אצל בעל השליטה בגין מענקים אלו - חבות שעשויה להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים ואף לצבור ריבית מתום שנת המס ועד למועד התשלום (חבות המס תלויה כמובן בהיקף הכנסותיו הכוללות של בעל השליטה).   

כל זאת, בניגוד למצב הדברים הרגיל שבו בדרך כלל אצל בעל השליטה אין חבות מס אישית הנובעת מפעילותו בחברה, משום שממשכורתו מנוכה מס הכנסה באופן שוטף, בעוד שחבות המס בגין הפעילות העסקית מטופלת ברמת החברה (בין היתר על ידי תשלום מקדמות).

הבעיה אף מתחדדת לאור העובדה שבתיק המס של שכיר בעל שליטה לא ניתן בדרך כלל לבצע תשלום מקדמות שוטפות (בניגוד לתיק עצמאי או לתיק המס של החברה).

פתרונות אפשריים:

פתרון אפשרי ראשון הינו כמובן לחסוך ו"לשים בצד" חלק מכספי המענקים, בהתאם לשיעור המס השולי של בעל השליטה . נתון שניתן לברר בתלוש השכר או מול רואה החשבון של החברה. בהקשר זה נחדד כי בעלי שליטה הצורכים כיום את מלוא כספי המענקים יאלצו למצוא מקורות מימון לתשלום חבות המס במהלך השנה הבאה.

בנוסף, מומלץ לבצע תשלום יזום של חבות המס הצפויה כבר במהלך חודש ינואר 2021, ולא רק בצמוד להגשת הדוח השנתי האישי, וזאת משום שתשלום המס עד לתום חודש ינואר יחסוך לבעל השליטה את תשלום הריבית בגובה 4% והפרשי ההצמדה בגין חבות המס (שיחולו ככל שהוא יבצע את תשלום המס מאוחר יותר בשנת המס).

פתרון נוסף, שהוא מעט מורכב יותר, הינו תשלום מס ביתר במסגרת תלוש השכר של בעל השליטה בחברה. זאת, באמצעות עריכת תיאום מס תיאורטי מול ההכנסות הצפויות מהמענקים.
 
לסיכום, על בעלי השליטה להיות ערים לכך שכספי המענקים המתקבלים הינם תשלומי ברוטו, החייבים במס, ולהיערך לאפשרות לבצע את התשלום. כפי שהוסבר, מוטב שהתשלום יבוצע באופן יזום עד לתום חודש ינואר 2021. 

x