לאומי || ממה נובעת התחזקות השקל מול הדולר בימים האחרונים

בישראל קיים היצע כבוש בדולר הממתין לשערים גבוהים יותר לצורך מכירת דולרים, כך שפוטנציאל היחלשות השקל מוגבל

 

 
קובי לוי צילם כפיר סיוןקובי לוי צילם כפיר סיון
 

קובי לוי לאומי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/11/2020

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, מתייחס להתחזקות השקל: "בעוד ישראל מתאוששת מהסגר השני, ואירופה בעיצומו של סבב סגרים נוסף, השקל מתחזק מול הדולר מתחת לרמה של 3.37, ואף הגיע אתמול לרמת שפל של 12 שנים, בשער 3.3550 שקל לדולר. לעומת זאת, השקל שומר על יציבות מול הסל ברמה של 78.5, קרוב לרמות השיא של העשור האחרון. הצמד דולר-שקל נסחר בחודשיים האחרונים בקשר הדוק עם שוקי המניות הגלובליים - השקל מתחזק במקביל לעליות במניות, ונחלש במקביל לירידות.

בשבוע האחרון השקל אמנם התחזק מול הדולר, אך הפגין ביצועי חסר מול כל מטבעות השווקים המפותחים ומרבית השווקים המתפתחים. לפיכך, להערכתנו, בשלב זה אין בהתחזקותו של השקל מול הדולר ביטוי לעוצמתו של השקל, אלא לחולשתו של הדולר.

האות להיחלשות האחרונה של הדולר בעולם ניתן עם העליות החדות בשוקי המניות לאחר פרסום תוצאות הבחירות ומציאת חיסון. כתוצאה מכך, הדולר, שנתפס כמטבע מקלט בעתות משבר, נחלש על חשבון כלכלות אחרות ובעיקר מול שווקים מתעוררים. בהעדר סיכונים ואי ודאות, הדולר ימשיך להערכתנו להיחלש בעולם עקב הרחבת גירעון התאומים (הגרעון בחשבון השוטף ובתקציב הממשלה) ובגלל ריבית ריאלית שלילית, שצפויה להישאר כזו לאורך זמן. בישראל ניכר כי קיים היצע כבוש בשוק המט"ח ובעיקר בדולר, הממתין לשערים גבוהים יותר של הדולר מול השקל לצורך מכירת דולרים, כך שפוטנציאל היחלשותו של השקל מוגבל וצפוי להיתקל בהיצע זה".

"להערכתנו, בשנים הקרובות העודף בחשבון השוטף צפוי להמשך, כשמצד אחד נפח הסחר הגלובלי צפוי לקטון בעקבות המיתון הגלובלי, אך מאידך, קשרי הסחר החדשים עם מדינות המפרץ עשויים לקזז זאת. בטווח הארוך, העודף המתמשך בחשבון השוטף יתמוך בהתחזקות השקל לאחר סיום המשבר הנוכחי, אך בטווח הקצר קיימים גורמי סיכון, המשמעותי ביותר הוא ירידות חדות בשוקי המניות הגלובליים שיביאו כנראה להיחלשותו המהירה של השקל. לסיכום,  בהעדר התממשות גורמי הסיכון, הפעילות הריאלית והפיננסית מייצרות תזרים שתומך בהתחזקות השקל, כרגע בעיקר מול הדולר, אך בעתיד, ולאחר סיום משבר הקורונה, גם  מול שאר העולם"
x