נשיא לשכת סוכני הביטוח מזהיר את חברות הביטוח המסורתיות שיעבדו עם ישראכרט

זהו קו אדום מבחינתנו ונצטרך לקבל החלטות לא קלות לגבי חברות אלו

 

 
ליאור רוזנפלד נשיא לשכת סוכני הביטוח  ליאור רוזנפלד נשיא לשכת סוכני הביטוח
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/11/2020

נשיא לשכת סוכני הביטוח ליאור רוזנפלד הזהיר היום בכנס אלמנטר 2020 של הלשכה, את חברות הביטוח המסורתיות שיעבדו עם חברת כרטיסי האשראי ישראכרט. ישראכרט קיבלה לאחרונה רישיון סוכן ביטוח/תאגיד מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ועל פי תנאי הרישוי היא מחויבת לעבוד עם 4 חברות ביטוח לפחות. חברת "מקס", שקיבלה לפניה את הרישיון, הודיעה כבר שתעבוד עם AIG, שהיא חברה לשיווק ישיר של ביטוח. ישראכרט, לעומת זאת, שמחויבת ל-4 חברות, תעבוד כנראה גם מול חברות מסורתיות.

"נרצה לדעת עם אלו חברות ישראכרט תתקשר לצורך עבודה אתן; חברה שתעבוד עם ישראכרט תפנה עורף לסוכני הביטוח; זו תהיה נקודת אל חזור וקו אדום שלא נשלים אתו," הזהיר רוזנפלד והוסיף: "כל חברה שתעבוד עם חברת כרטיסי האשראי, נצטרך לחשוב עליה ולקבל החלטות לא קלות לגביה".

יש לציין, כי על פי החוק, בהיותה עמותה, לשכת סוכני הביטוח לא יכולה להנחות סוכני ביטוח עם איזו חברה לעבוד ועם איזו חברה לא לעבוד. ואולם, יש לה בהחלט את הכוח להשפיע בנושא, כמו שהיא עושה למשל באמצעות סקרי שביעות רצון של סוכנים מחברות הביטוח, שהיא מפרסמת, או מה שנקרא "מפה לפה" באמצעות השפעה על מובילי דעה ברשתות החברתיות של הענף.

עתירה מנהלית נגד מקס והממונה

לשכת סוכני הביטוח מנהלת מאבק עיקש, אך בינתיים מפסידה בו, נגד כניסת חברות כרטיסי האשראי לענף הביטוח, בטענה לתחרות לא הוגנת ופגיעה בציבור.
לאחר מיצוי דיונים מול רשות שוק ההון, רשות התחרות וניסיון לקדם חוק שימנע כניסת החברות לתחום, שבינתיים תקוע, פנתה הלשכה ביולי האחרון, בתביעה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים לעניינים מנהליים, נגד מתן רישיון ביטוח לחברת כרטיסי האשראי "מקס".

את העתירה הגישה לשכת סוכני הביטוח ביולי האחרון, באמצעות משרד עוה"ד יגאל ארנון ושות', נגד הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון הממונה על התחרות ביטוח וחיסכון ונגד חברת מקס איט פיננסים. בעתירה ביקשה הלשכה לבטל את החלטת הממונה, או לחילופין בלבד, להורות כי הממונה "ישקול מחדש את בקשת מקס לקבלת רישיון סוכן ביטוח, בשים לב לנזק התחרותי הצפוי מכניסת מקס לתחום התיווך בביטוח ולרבות בחינת הצורך בהטלת מגבלות על פעילות מקס בתחום זה". בעקבות הענקת הרישיון גם לישראכרט הוגשה עתירה נוספת גם לגביה.

בעתירה טענה הלשכה כי החלטת הממונה לתת למקס רישיון סוכן ביטוח לתאגיד "תביא לפגיעה אנושה בתחרות בשוק התיווך למוצרי ביטוח (שוק סוכני הביטוח) ולפגיעה בסוכני הביטוח העצמאיים והמאוגדים בשל היתרון האדיר והחד צדדי של מקס במידע אישי על פני יתר סוכני הביטוח. כמו כן, החלטת הממונה עשויה להביא לפגיעה ברמת השירות למבוטחים. מתן שירות על ידי סוכן ביטוח דורש מיומנות וניסיון, קל וחומר על רקע הפסיקה אשר הטילה חובות שונות על סוכן הביטוח כלפי המבוטח. קיים חשש כבד כי מקס לא תוכל להעניק למבוטחים שירות בדומה ליתר סוכני ביטוח הפועלים בשוק". 

עוד נטען בעתירה, כי "החלטת הממונה לאפשר למקס לעשות שימוש בנתונים האישיים אודות לקוחותיה הצבורים במאגרי המידע שלה לצורך פעילות כסוכן ביטוח תפגע בפרטיות המבוטחים, כאשר הממונה לא התייעץ בעניין זה לפני החלטתו עם הרגולטור לענייני פרטיות בישראל – הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים".

בשבוע שעבר התקיים הדיון בעתירה בביה"מ המחוזי בירושלים לעניינים מנהליים, שבסיומו הודיע השופט אלכסנדר רון, כי ייתן את החלטתו בשבועות הקרובים. 

x