ראש בראש || איזו קרן השתלמות עם התמחות למניות חו"ל ראויה לכסף שלך ?

מגזין פאנדר || ראש בראש || כספי החיסכון לטווח ארוך זורמים לחו"ל | מנורה מבטחים - השתלמות מניות חו“ל, אינפיניטי השתלמות מניות בחו“ל ומור השתלמות מניות S&P500 מנהלות ביחד 154 מיליון שקל והן צומחות מהר. כל קרן בעלת אסטרטגיית השקעות משלה | אז מי הייתה עדיפה בשלוש השנים האחרונות ולמה?

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/11/2020

 
 
בשנה האחרונה, הביע הממונה על הביטוח ד"ר משה ברקת כבר פעמיים את דאגתו בפני ועדת הכספים על הגידול בהשקעות של המוסדיים מעבר לים. על פי ברקת, במידה שהוועדה ורשות שוק ההון לא ינקטו בצעדים ברורים לעידוד השקעות מקומיות, הכלכלה הישראלית עלולה למצוא את עצמה בעוד כמה שנים במצב שבו כ־50% מההון מושקעים בחו"ל. כך, במקום לבנות פה את הכבישים, המשרדים ובנייני המגורים יעשה בהם שימוש במדינות אחרות.
 
דאגתו של הרגולטור היא דאגתו שלו, בעוד שמטרתו של החוסך היא להשיא את התשואה הגבוהה ביותר כדי שיוכל להבטיח את עתידו ועתיד משפחתו. בתוך כך, מן הראוי להרחיב את פיזור ההשקעות של המשקיע ככל שניתן, ודאי לנוכח תשואות החסר של מדדי המניות המקומיים לעומת שאר המדדים המערביים מתחילת השנה ומאז פרוץ הקורונה.
 
קרנות ההשתלמות הן החיסכון הטוב ביותר הקיים היום בארץ. הוא משלב גמישות בסוג ההשקעות הרצוי לנו, עם טווח בינוני לקבלת התמורה (במידה ונרצה פדיון), יחד עם הטבות במס מרחיקות לכת. בשוק החיסכון המקומי קיימות שלוש קרנות השתלמות אשר התמחותן העיקרית היא השקעה במניות חו"ל. מנורה מבטחים השתלמות מניות חו”ל, אינפיניטי השתלמות מניות בחו”ל ומור השתלמות - מניות S&P500. מדובר בקרנות צנועות יחסית מבחינת שווי נכסים כאשר הקרן של מנורה מבטחים מנהלת 75.5 מיליון שקל, הקרן של אינפיניטי מנהלת 55 מיליון שקל והקרן של מור מנהלת כמעט 24 מיליון שקל.
 
נכסים ואלוקציה 
אינפיניטי השתלמות מניות בחו"ל
 
באינפיניטי מבקשים ליצור חשיפה לחו"ל באופן כמעט בלעדי דרך תעודות סל, כ־51.9% מהון הקרן מושקע בקרנות סל שמחקות מדדי מניות בחו"ל ו־48% הנותרים מושקעים בתעודות סל שמחקות מדדי מניות מקומיות שעוקבות אחרי אינדקסים בחו"ל.
 
נפרק את הקרן: מנהלי הקרו נזהרים שלא להשקיע יותר מדי בשוק אחד מעבר לים. מתוך כך, הם משקיעים לא פחות מכ־47.5% במדדי מניות עולמיים, כלומר כאלו שמקבצים חברות מכל השווקים בעולם.
 
מנורה מבטחים השתלמות | מניות חול
 
הקרן של מנורה מבטחים מאוד מגוונת. כ־52% מקרן ההשתלמות מושקעות בקרנות / תעודות סל מקומיות וזרות שמחקות את המדדים בחו”ל. עוד משקיעה הקרן ביחידות השתתפות בקרנות נאמנות בשיעור של 6.6%, 3% מושקעים בתעודות סל של אג”ח. לבסוף 2.5% נותרים כמזומן.
 
החשיפה למניות באופן כולל של הקרן אינה מקסימלית ועומדת על 87.8%. בתוספת קרנות הנאמנות החשיפה עולה ל־97.5%. החשיפה לחו”ל גבוהה ועומדת על 95.35%.
 
מבחינת הרכב הקרן, מדובר בקרן מרתקת שמשקיעה בכמעט 40 תעודות סל שמתמקדות בסקטורים וענפים שונים, בעיקר בארה”ב. בנוסף, הקרן מחזיקה בתעודות שעוקבות אחרי מדדים של ביוטכנולוגיה, אחרי מניות שבבים, טכנולוגיה, סיעוד, רפואה ותעודות סל שמאגדות מניות ביפן, ובאירופה.
 
מבחינת מניות בודדות, הקרן מחזיקה בעיקר בחברות של ענקיות הטכנולוגיה. ההשקעה ב־Microsoft מגיעה ל־2.4%, ב־Amazon ל־1.9%, ב־Nvidia ל־1.83%, ב־ Paypal ל־1.75% וב־Micron ל־1.5%.
 
מור השתלמות מניות S&P500
 
בניגוד לשתי קרנות ההשתלמות האחרות, מור השתלמות מניות S&P500 היא קרן שמציעה תת התמחות בתוך ההתמחות של מניות חו”ל, והיא השקעה במניות במדד ה־S&P500. הקרן מחלקת את הונה בין קרנות סל של חברות מקומיות (46.5% מהון החברה) לבין תעודות סל שמחקות מדדי מניות בחול (47.15%). בנוסף, קרן ההשתלמות מחזיקה 6.3% במזומן. סך הכול החשיפה למניות ולשווקים בחו”ל עומד על קצת יותר מ־93.6%.
 
הקרנות המחקות הן קרנות מחקות מדד בלבד, S&P500. ביחד הן מרכיבות 45% מהון הקרן. אליהן יש להוסיף קרנות סל שמהוות 49.2% מהון הקרן.
 
 
ראש בראש שיטות השקעה
 
בדומה לחסכונות אחרים, ישנם שיקולים שונים לבחירה של קרנות השתלמות. דרך ההשקעה, היא אחת מהם. גילינו גם כי בהתמחות ישנם סוגים שונים של ניהול השקעות. קרן מניות החו"ל של מור משקיעה במדדים שיניבו תשואות של מדד ה־S&P500 תוך פיזור של הסיכון על ידי רכישה של קרנות סל ותעודות סל עוקבות מדד. הקרן של מנורה מבטחים פועלת בשיטה אקטיבית יותר על ידי שילוב של רכישת ישירה של מניות אמריקאיות, לצד רכישה של קרנות סל מקומיות העוקבות אחרי קרנות סל אמריקאיות. לעומת שתי הראשונות, הקרן של אינפיניטי משקיעה בקרנות סל ותעודות סל שעוקבות אחרי הכלכלה העולמית כמכלול.
 
מדובר בשלוש שיטות שונות המתאימות לשלושה סוגים שונים של משקיעים. אלו אשר רוצים ליהנות מהצמיחה העולמית, טוב להם שירכשו את הקרן של אינפיניטי. אלו שמאמינים כי לאורך זמן עדיף להשקיע בארה”ב ללא מגע משמעותי של מנהל השקעות, ייטב להם לרכוש את הקרן של מור. אלו המאמינים כי מנהלי השקעות יודעים לזהות מגמות בשווקים וכדאיות השקעה, עדיף שישקיעו בקרן של מנורה מבטחים.
 
נתוני סיכון – אינפיניטי מנצחת
 
מכיוון שקרן ההשתלמות מאפשרת לנו פדיון של הכספים, עם כל ההטבות, אחרי 6 שנים בלבד, עלינו להתייחס לפרמטר של סטיית תקן בכובד ראש. זאת, בניגוד לקרן פנסיה בה הכספים מושקעים לעשרות שנים. לכן נצטרך לנקוט בזהירת לגבי גובה הסיכון, למרות ההנחה הראשונית שלקוחות של קרן השתלמות מניות אינם מתכוונים לפדות את כספם טרם שש שנים.
 
סטיית התקן של אינפיניטי בשלוש השנים האחרונות עומדת על 3.93. בחמש השנים האחרונות סטיית התקן עומדת על 3.38. כלומר, בשלוש השנים האחרונות גדלה סטיית התקן בקרן. לקרן של מור יש את סטיית התקן השנייה בטיבה - 3.97 בשלוש השנים האחרונות. אין לקרן סטיית תקן לחמש שנים. הקרן של מנורה, למרות שהיא מגוונת יותר מבחינת כלי השקעה, בעלת סטיית תקן גבוהה יותר שעומדת על 4.12 ל־3 שנים, ו־3.53 ב־5 השנים האחרונות. מתוך כך, במובן של הקרן “הבטוחה ביותר” עם השינויים הפחותים ביותר מדי חודש היא הקרן של אינפיניטי.
 
 
נתוני תשואה
 
בטווח הארוך – מור ואינפיניטי
 
לא לחינם נולדו לאחרונה מספר קרנות פנסיה שונות שעוקבות אחרי מדד ה־S&P500. על רקע הזינוק במדד, במדידת תשואה בשלוש השנים האחרונות מובילה הקרן של מור. תשואת הקרן בשלוש שנים עומדת על 33.38%. אחריה הקרן של מנורה מבטחים עם 21.4% ואינפיניטי עלתה 19.23%. בטווח של חמש שנים, בקרב שבין הקרן של מנורה לבין אינפיניטי (למור אין תשואה לחמש שנים) מנצחת האחרונה עם 43.48% לעומת 41.34% של מנורה.
 
מתחילת השנה | מור התמודדה
 
טוב יותר עם המשבר
 
כשמסתכלים על טווח הזמן הקצר יותר, כדי לראות איזה קרן התמודדה טוב יותר עם משבר הקורונה. עד כמה קרנות אלו ידעו לנכס לעצמן את העליות בשווקים שהתרחשו בחמשת החודשים האחרונים? הקרן של מור עלתה 3.81%, הקרן של מנורה עלתה 2.31%, הקרן של אינפיניטי עלתה 0.9% מתחילת השנה, התשואה החלשה מבין השלוש.
 
לאן הכסף זורם?
 
הקרן של מור היא הקטנה ביותר והזולה מבין הקרנות שנבדקו, אבל היא גם הקרן שצומחת בקצב הגבוה ביותר. שילוב של תשואה גבוהה ודמי ניהול נמוכים (0.38%) צפויים להמשיך להזרים הון אל הקרן. במור מנוהלים כ־24 מיליון שקל, כאשר הצבירה נטו עומדת על כמעט 2 מיליון שקל. הקרן של אינפיניטי היא היקרה יותר בדמי הניהול, 0.56%, מנהלת 55 מיליון שקל אך סובלת מצבירה נטו שלילית של כ־800 א' שקל. הקרן של מנורה היא הגדולה מבין שלוש הקרנות עם 75.5 מיליון שקל ודמי ניהול של 0.5%. הצבירה נטו שלה היא גבוהה ונאמדת ביותר מ־2.3 מיליון שקל.
 
לסיכום – האם הניצחון
 
של מור יחזיק גם בעתיד?
 
בסקירה זו חקרנו שלוש קרנות שנוקטות בשלושה דרכי ניהול ואסטרטגית השקעה שונות. המשותף לשלושתן, פרט להשקעה מחוץ לישראל, הוא הוויתור הכמעט מוחלט על בחירת מניות ספציפיות והתמקדות בעיקר בהשקעה במדדים ביבשות, מדינות וענפים שונים. ניכר כי הרעיון שמנהל ההשקעות הישראלי אינו יכול להציג תשואה עודפת בשווקים אותם הוא לא מכיר (או לכל הפחות אינו פועל) הוטמעה בענף ההשתלמות המקומי ומכאן ההחלטה להשקיע בשיטת המדדים.
 
הקרן הטובה ביותר מבחינת תשואות בטווח הקצר והבינוני היא הקרן של מור בעקבות התמקדות במדד ספציפי, S&P500. מדד שהציג תשואה נהדרת בשלוש השנים האחרונות וכמעט ונגע לאחרונה בשיא כל הזמנים. אך צריך להיות מאוד אופטימי כדי להאמין שאכן המדד ימשיך להוביל ובכזה הפרש מול מדדים אחרים בשנים הקרובות. לכן, הסיכוי של הקרן מבית מור להציג את אותה תשואה גם בשנים הקרובות היא קלושה.
 
מבחינת תשואה, בטווח הארוך יותר, מובילה קרן ההשתלמות של אינפיניטי והיא מציגה הישג זה תוך הצגה של סטיית תקן נמוכה יותר לעומת האחרות. מעניין לציין זאת, משום ההנחה הרווחת כי המדדים האמריקניים היו טובים יותר משאר המדדים מסביב לעולם בחמש השנים האחרונות ונזכיר כי מתודת ההשקעה של קרן זו היא השקעה גלובלית כוללת. קרן זו תועיל ביותר עם המשקיעים במידה שתשואות המדדים העיקריים מחוץ לארה”ב יחזרו לשיעורם הממוצע השנתי.
 
הקרן השלישית של מנורה בוחרת לפרק את ההשקעה לענפים שונים בתוך ארה”ב, גם כאן מדובר בפתרון נאה יותר למי שמאמין כי המדדים האמריקניים מוטים מדי לטובת ענקיות הטכנולוגיה דוגמת אפל, מיקרוסופט וגוגל. ||

 

x