רשות שוק ההון || תיקון ביטוח קבוצתי

תיקונים בהוראות הפיקוח על שירותים פיננסיים ביטוחים שפורסמו על ידי הממונה על שוק ההון

 

 
משה ברקת הממונה על שוק ההוןמשה ברקת הממונה על שוק ההון
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/11/2020

הוראות הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח)(ביטוח סיעודי קבוצתי לחברי קופת חולים)(תיקון), התשפ"א-2020

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 36 ו-38 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981  (להלן – החוק), ולאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת, אני מורה לאמור: 

תיקון סעיף 7

1. בהוראות הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) (ביטוח סיעודי קבוצתי לחברי קופת חולים), התשע"ו-2015 (להלן - ההוראות העיקריות), בסעיף 7 האמור בו יסומן "(א)" ואחריו יבוא -"(ב) דמי ביטוח המשתלמים בעד קבלת תגמולי ביטוח בכיסוי ברובד המורחב ובעד תוספת סכום ביטוח, בפוליסה לביטוח סיעודי לחברי קופ"ח, יהיו שווים לכל מבוטח בביטוח סיעודי לחברי קופ"ח בקופה שבה הוא רשום ויחושבו לפי גיל המבוטח במועד התשלום ומועד ההצטרפות שלו לביטוח".

תיקון סעיף 17 2. בסעיף 17 להוראות העיקריות - 

(1) בסעיף קטן (א), אחרי "לחברי קופ"ח" יבוא "בכיסוי ברובד הבסיסי";
(2) בסעיף קטן (א) בפסקה (1), אחרי "בביטוח סיעודי" יבוא "בכיסוי ברובד הבסיסי";
(3) בסעיף קטן (א) בפסקה (2), אחרי "המצטרפים לביטוח" יבוא "בכיסוי ברובד הבסיסי", ואחרי "מבוטחים בביטוח" יבוא "בכיסוי ברובד הבסיסי";
(4) בסעיף קטן (ב), אחרי "לחברי קופ"ח" יבוא "בכיסוי ברובד הבסיסי";
(5) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא -"(ג) מבטח רשאי להחזיר לקופת חולים שחבריה מבוטחים בביטוח סיעודי לחברי קופ"ח בכיסוי ברובד המורחב ובתוספת סכום ביטוח סכומים שהוציאה הקופה בשל ניהול פוליסה קבוצתית בביטוח סיעודי (בסעיף זה – החזר סכומים), ובלבד שהחזר הסכומים לא יעלה על 5% מסך כל דמי הביטוח שנגבו ממבוטחים בביטוח סיעודי לחברי קופ"ח בכיסוי ברובד המורחב ובתוספת סכום ביטוח לגבי אותה תקופה".

תיקון התוספת 3. בסעיף 7(א) לתוספת להוראות העיקריות - 

(1) אחרי "מבוטח" יבוא "שרכש כיסוי ברובד הבסיסי";
(2) אחרי "לחברי קופ"ח" יבוא "בכיסוי ברובד הבסיסי";
(3) בטבלה, אחרי "קופות חולים" יבוא "לכיסוי ברובד הבסיסי".
תחילה 4. תחילתן של הוראות אלה ביום כא' בתמוז התשפ"א (1 ביולי 2021).
תחולה 5. הוראות אלה יחולו על חוזים לביטוח סיעודי לחברי קופ"ח, שייכרתו או יחודשו מיום התחילה או לאחריו, וכן על חוזים קיימים לביטוח סיעודי לחברי קופ"ח שבעל הפוליסה וחברת הביטוח הסכימו להחיל הוראות אלה עליהם.

דברי הסבר

כללי
 

הוראות הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) (ביטוח סיעודי קבוצתי לחברי קופת חולים), התשע"ו-2015 (להלן - ההוראות העיקריות) קובעות פוליסה אחידה בביטוח הסיעודי הקבוצתי הנערך לחברי קופות החולים ומסדירות את תנאי הפוליסה ואת ההוראות למבטחים בביטוחים אלו.

ב- 13 ליולי 2020 פורסמו הוראות הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) (ביטוח סיעודי קבוצתי לחברי קופת חולים) (תיקון), התש"ף-2020 (להלן - התיקון), שמטרתן לאפשר למבוטחים שרכשו כיסוי ברובד בסיסי, לרכוש פוליסת סיעוד קבוצתית לחברי קופ"ח הכוללת כיסוי ברובד מורחב לפרק זמן ארוך יותר מהרובד הבסיסי וכן תוספת סכום ביטוח, זאת בכפוף להליך חיתום רפואי ובתוספת תשלום, כמפורט בתיקון. 

לאחר התייעצות עם חברות הביטוח ומומחים בתחום מוצע להאריך את הכיסוי ברובד המורחב למשך כל שנות חייו של המבוטח ולאפשר לחברות ולקופות זמן נוסף להתארגנות לשיווק הרובד הנוסף ותוספת סכום הביטוח. כמו כן מוצע להבהיר מספר עניינים טכניים.

לסעיף 1

מוצע לתקן את סעיף 7 להוראות העיקריות, שעוסק בדמי הביטוח ולאפשר כי דמי הביטוח המשולמים עבור כיסוי ברובד המורחב ותוספת סכום ביטוח ייקבעו בהתאם לגיל המבוטח ומועד צירופו לביטוח ובפרט מגיל 65 והלאה, זאת בשונה מההוראה הקבועה היום לגבי דמי הביטוח המשולמים ברובד הבסיסי לפיה דמי הביטוח יהיו שווים לכל מבוטח בביטוח סיעודי לחברי קופ"ח בקופה שבה הוא רשום ויחושבו לפי גיל המבוטח במועד התשלום, ללא קשר למועד צירופו.

לסעיף 2

מוצע לתקן את סעיף 17 להוראות העיקריות, שעוסק בהחזר הוצאות לקופות, ולאפשר לקופות לגבות סכומים מתוך קרן הרובד המורחב עבור הוצאות הקופה בגין כיסוי ברובד המורחב ותוספת סכום ביטוח, ובלבד שלא יעלו על 5% מדמי הביטוח הנגבים עבור כיסוי ברובד המורחב ותוספת סכום ביטוח.

כמו כן, ולאור הוספת רובד ביטוח מורחב, מוצע להבהיר בנוסח הסעיף במקומות הרלוונטיים כי כוונת הסעיף היא רק לכיסוי ברובד הבסיסי.

לסעיף 3

לאור הוספת רובד ביטוח מורחב, מוצע להבהיר גם בסעיף 7 לתוספת כי כוונת הסעיף היא רק לכיסוי ברובד הבסיסי.

לסעיף התחילה מוצע להתאים את מועד התחילה למועד התחילה שנקבע בתיקון ולקבוע כי שיווק הכיסוי ברובד הנוסף יחל ביום 1 ביולי 2021, זאת על מנת לאפשר לקופות ולחברות להיערך לשיווק זה. 

x