האם הכניסה של טסלה למדד ה-S&P500 תעלה את הסיכון במדד עצמו?

מה צפוי להיות המשקל של טסלה במדד עם כניסתה? איזה פעולה נקטה S&P באופן חריג עם הכניסה של המניה? מה היקף הביקוש שצפוי למניה בעצם הכניסה למדד?

 

 
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/11/2020

מניית טסלה נמצאת במהלך עליות מטורף, כמעט 50% במהלך של קצת פחות משבועיים. הסיבה האחרונה לעליות במניה נבעו מצירופה למדד ה-S&P500, המדד המוביל של שוק המניות האמריקאי. הכתבה הבאה מדברת על ההשלכות של הכניסה של טסלה למדד.

מה הכללים להיכלל במדד
לפי כללי חברת S&P Dow Jones, התנאים לכניסה למדד ה-S&P500 הם כדלהלן:
תנאים כלליים
1. חברה אמריקאית – במתודולוגיה של המדד מופיעים הכללים למה ייחשב חברה אמריקאית.
2. חברה רשומה למסחר בבורסה מבורסות המניות העיקריות, לענייננו NYSE או NASDAQ רלבנטיים לרישום.
3. לחברה יש סוג אחד של מניות (יש החרגה לחברות שיש להן שני סוגים של מניות, אבל זה לא מעניננו כאן).

תנאי שווי שוק
לצורך כניסה למדד ה-S&P500 על החברה להיות בעלת שווי שוק של לפחות 8.2 מיליארד דולר.
נזילות
המניה צריכה להיסחר בלפחות 250,000 מניות ביום, ב-6 החודשים שלפני הכניסה למדד. טסלה נסחרת בהיקף של מעל 30 מיליון מניות ביום בזמן האחרון.
בנוסף, אמור להתקיים תנאי של היקף מסחר שנתי, שגם כאן מתקיים. התנאי הוא היחס בין היקף המסחר הדולרי במניה, (מחושב לפי שער סגירה ממוצע במהלך השנה מוכפל במחזור המסחר ההיסטורי), ביחס לשווי שוק מתואם של המניה (שזה שווי שוק מותאם לכמות המניות המונפקת).

איכות פיננסית

לחברה אמור להיות 4 רבעונים אחרונים רווחיים, וכן הרבעון האחרון אמור להיות רווחי.

עדכון המדד
עדכון משקלות מגיע ביום שישי השלישי של מרץ, יוני, ספטמבר ודצמבר.

שווי השוק של טסלה מהווה כאב ראש למנהלי המדד
שווי השוק של טסלה עומד על בערך 544 מיליארד דולר. אם לשפוט לפי שווי השוק של החברות השונות במדד ה-S&P500, וכן לפי הודעת חברת S&P המשקל של טסלה יהיה כ-1%, אולם אפשר להעריך שהוא יהיה גבוה מכך, ויעמוד על בערך 1.6%. כפי הנראה מעל המשקל של ברקשייר האת'אוויי של באפט.

כאמור, עצם הכללת טסלה במדד, תידלקה מהלך עליות דרמטי, שהביא את אלון מאסק לדרגת האיש השני העשיר בעולם. מהלך העליות הגיע, בין היתר, לאור הערכת המשקיעים לביקושים גבוהים מצד קרנות סל שונות, שיהיו מחויבות לרכוש את המניה עם הכללתה במדד.

העובדה שטסלה נכנסת עם שווי שוק כה משמעותי למדד, עלולה להשפיע דרמטית על המדד, שכן היא נכנסת מיד לעשיריה הראשונה של המדד, מבחינת שווי שוק.

עובדה זו גרמה ל-S&P לפנות באופן חריג למשקיעים לגבי דעתם האם לכלול את החברה בפעם אחת, או שמא בשתי פעימות, כשהפעימה הראשונה תתרחש ב-14/12, שבוע לפני עדכון המדד הכללי שאמור להתקיים ב-21/12. השאלון גם בוחן איך כדאי לחלק את הכללת המניה במדד, ובאיזה שיעורים.

מה יקרה אם טסלה תתרסק?
עצם הכללת טסלה במדד, אמור לייצר ביקושים למניה בהיקף של כ-8 מיליארד דולר, כך מעריכים כלכלנים בגולדמן זאקס, לקראת הכניסה של המניה למדד.
מאידך, עולה השאלה מה יקרה במצב שבו המניה מתרסקת? איך זה ישפיע על המדד כולו?

ובכן, כמו תמיד, הכל שאלה של עד כמה מחיר המניה ימשיך בכיוון שהוא נמצא בו. רק להזכיר, טסלה עלתה בערך 50% בקצת יותר משבוע. אין ספק שזה לא יימשך לנצח, אבל ככל שהמניה תמשיך בכיוון חיובי, יגדל המשקל שלה במדד, עד לעדכון הבא.
להזכיר, משקלות המדד וכן, מרכיבי המדד מתעדכנים פעם ברבעון, ובהחלט יתכן שהמשקל של טסלה יעלה מעבר למשקלה במועד הכניסה, אולם עדין, ה-S&P500 הוא מדד מאוד מפוזר, כשהמשקל של אפל, החברה הגדולה במדד, עומד על 6.41%. ניתן לראות את עשר החברות הגדולות במדד בטבלה המצורפת. 

לאור זאת, החשש שמא טסלה תתרסק, ותיקח איתה את מדד ה-S&P500 כלפי מטה רק מהמשקל שלה במדד, הם חששות מוגזמים. האם נפילה של טסלה תשפיע על כלל השוק ללא קשר למשקלה במדד? גם זה כנראה לא סביר, ולכן החשש שמא הכללת טסלה במדד ה-S&P500 תגרור איתה את המדד כולו במקרה של ירידה, כאמור כנראה מהווה חשש מוגזם.

x