שוק הנפט - סקירה שבועית - תמונת מאקרו

אבו דאבי צפויה להשקיע בחמש השנים הקרובות 122 מיליארד דולר בייצור נפט וגז טבעי, על מנת להגדיל את כושר יצור האנרגיה שלה

 

 
דר` גיל בפמןדר` גיל בפמן
 

דר` גיל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/12/2020

התפתחות מחיר הנפט

מחיר הנפט עלה והגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז חודש מרץ. זאת, על רקע של שני גורמים עיקריים: הראשון הציפיות האופטימיות בשוק בשל הדיווחים החיוביים על תוצאות הניסויים של פיתוחי החיסונים העשויים להחזיר את הפעילות הכלכלית בשנה הבאה, מה שצפוי להחזיר את הביקושים לשוק; ושני, ציפיות שקבוצת OPEC+ תדחה את ההקלות במכסות יצור הנפט שתוכננו לתחילת שנת 2021. במהלך השבוע החולף, מחיר הנפט מסוג BRENT עלה מכ-44.32 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-20/11/2020 לכ-47.66 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-27/11/2020 ומחיר חבית מסוג WTI עלה מכ-42.15 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-20/11/2020 לכ-45.51 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-27/11/2020. 

ההיצע הגלובלי

שרי האנרגיה של OPEC+ יתכנסו לפגישה ב-30 לנובמבר עד ה-1 לדצמבר והם צפויים לדחות את התוספת המצרפית המתוכננת למכסות ההפקה של 1.9 מיליון חביות נפט ביום. התרחיש המרכזי הוא שההקלות ידחו לרביע השני של שנת 2021. אולם יתכן שבשל העלייה החדה במחיר הנפט, קבוצת OPEC+ תחליט לדחות את ההקלות רק לתקופה קצרה יותר של כחודש-חודשיים וכאשר יגיע המועד החדש של ההקלות, הקבוצה תבחן שוב את מצב השוק ותחליט האם להאריך את דחיית ההקלות או לבצעם ולהגדיל את ההיצע בשוק. דחיית ההקלות לתקופה קצרה יותר צפויה גם להביא לשיתוף פעולה הדוק יותר של עיראק, ניגריה ואיחוד האמירויות, המתנגדות לדחיית ההקלות במכסות הייצור, וכתוצאה מכך להגדיל את הסיכויים שהן יצייתו למכסות יצור הנפט.



עיראק מחפשת לקוחות לנפט אשר ישלמו לה מראש סכום של כשני מיליארד דולר בתמורה לחוזה אספקת נפט ארוך טווח, מה שמרמז על מצב הנזילות הבעייתי שלה ואת הצורך המהותי שלה במזומנים על רקע הירידה בהכנסות הממשלה כתוצאה ממחירי הנפט הנמוכים והקיצוצים במכסות הייצור. במידה ובעיית הנזילות של הממשלה תחריף היא תאלץ להפסיק תשלומים לעובדים, ספקים ומורים -- מה שעשוי להחזיר את המהומות האזרחיות למדינה. ככל שסיכון זה ילך ויחריף כך, הסיכוי שעיראק תעמוד במכסות ייצור הנפט של קבוצת OPEC+ תפחת.

לאחרונה, עיראק אף החלה להשמיע ביקורת מפורשת כנגד המדיניות של קבוצת OPEC+ של הטלת מכסות ייצור זהות על כלל החברים והיא אמרה כי היא הגיעה "לקצה גבול היכולת שלה לקבל מדיניות זו". זאת, מתוך שאיפתה לקבל הקלות פרטניות אשר יאפשרו לה להגדיל את יצור הנפט. נציין כי, לעיראק יש היסטוריה בעייתית עם ציות למכסות הייצור ובחודשים האחרונים היא ייצרה מעבר למותר לה מספר פעמים, אך היא הבטיחה לפצות על כך.

אבו דאבי צפויה להשקיע בחמש השנים הקרובות 122 מיליארד דולר בייצור נפט וגז טבעי, על מנת להגדיל את כושר יצור האנרגיה שלה. החלטה זו מגיעה בזמן שקבוצת OPEC+ מטילה מגבלות על יצור הנפט של חברי הקבוצה ובזמן שהמתחים בין איחוד האמירויות לשאר חברי הקבוצה צפים מעל פני השטח על רקע המחלוקת ביניהם בנוגע לדחיית ההקלה במכסות הייצור שתוכננו להיות בתחילת שנת 2021 ולעת עתה נראה שהן צפויות להידחות. ערב הסעודית ורוסיה מעוניינות להמשיך את מכסות הפקת הנפט הנוכחיות ולדחות את ההקלות, אולם איחוד האמירויות טוענת כי כל עוד לא כל חברי הקבוצה עומדים במכסות הייצור באופן מלא אין סיבה לדחות את ההקלות.

עיקר הביקורת מופנית כלפי עיראק וניגריה אשר חרגו ממכסות הייצור, אולם נציין כי גם רוסיה חרגה ממכסת הייצור אך לעת עתה לא מושמעת כלפיה ביקורת ציבורית. כמו כן, איחוד האמירויות חרגו גם כן חודש אחד ממכסות הייצור אך הם פיצו על כך בחודשים האחרונים.

יצור הנפט בלוב ממשיך לעלות והגיע כמעט ל-1.25 מיליון חביות ביום, הודות להסכם הפסקת האש שבין הצבא והממשלה לאחר הסכסוך הממושך שהיה ביניהם אשר הפחית דרמטית את תפוקת הנפט של לוב. להערכתנו, הפקת הנפט בלוב צפויה להגיע ל-1.3 מיליון חביות עד סוף שנת 2020 וייתכן שהיא אף תעלה אל מעבר לכך.




מלאי הנפט בארה"ב ירד בשבוע המסתיים ב-20/11/2020 בשל עליית יצוא הנפט לצד ירידה של בייבוא הנפט ברוטו. המלאי ב-Cushing, נקודת המסירה של חוזים עתידיים על נפט מסוג WTI, ירד מעט מתחת ל-60 מיליון חביות והגיע לרמה הנמוכה ביותר מאז חודש אוקטובר, אך הוא נותר ברמה גבוהה היסטורית ותפוסת המאגר עומדת על כ-79% מהקיבולת המקסימלית. במידה וקבוצת OPEC+ תמנע את הצפת השוק ותדחה את ההקלות במכסות הייצור אזי מלאי הנפט צפוי להמשיך לרדת בטווח הבינוני עם התחזקות הביקושים הצפויה להיות בשנה הבאה. 

בהמשך לאמור לעיל, דו"ח הנפט השבועי של ה-EIA (סוכנות האנרגיה של ארה"ב) מצביע על ירידה בהיקף של 0.8 מיליון חביות במלאי המסחרי בשבוע המסתיים ב-20/11/2020. ירידת מלאי הנפט נבעה מעליית יצוא הנפט ב-83,000 חביות ביום, לצד ירידה בייבוא הנפט ברוטו של 28,000 חביות ביום. כמו כן, נרשמה עלייה בשיעור הפעילות של בתי הזיקוק שהגיעו לשיעור של 78.7% בשל עונת החורף המתקרבת ולמרות העלייה בייצור הנפט של ארה"ב אשר עלה ב-100,000 חביות ביום לרמה של 11.0 מיליון חביות ביום.

צד הביקוש הגלובלי

עליית התחלואה בארה"ב הביאה לירידה בביקוש לדלק לתחבורה, על רקע ההמלצה החד משמעית, בפרט בערים הגדולות, על שמירת הריחוק החברתי, מה שהקטין את השימוש בכלי רכב במהלך השבוע ובמהלך חג ההודיה. הביקוש לדלק מטוסים עלה מעט בשבוע החולף ונראה כי הוא מתייצב סביב מיליון חביות ביום. להערכתנו, הביקוש לדלק מטוסים צפוי להישאר בטווח הקצר סביב רמה זו. אולם, עם יישום מהלך של חיסון בטוח, יעיל ובר שיווק, הביקוש לדלק מטוסים צפוי לעלות בהדרגה במהלך המחצית השנייה של שנת 2021 ובמהלך שנת 2022 לעבר 1.5 מיליון חביות ביום.

לצד הידוק המגבלות באירופה ובמספר מדינות בארה"ב אשר מביא לירידה בניידות של התושבים וכתוצאה מכך לירידה בביקוש לנפט, באסיה הביקוש לנפט עולה ובתי הזיקוק בסין ובהודו הוציאו מכרזים לאספקת נפט בחודש ינואר 2021 ומספקים תמיכה לביקוש בשוק. 

משלוחי הסולר והבנזין של סין עלו בחדות בחודש אוקטובר והגיעו לשיא של חצי שנה, כאשר בתי הזיקוק הממשלתיים שמרו על שיעורי פעילות גבוהים על מנת לנצל את מכסות הייצוא. יצוא הדיזל בחודש אוקטובר היו גבוהים בכ-83% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי נתוני מנהל המכס הכללי הסיני, יצוא הדלק התעשייתי הגיע בחודש אוקטובר ל-522,000 חביות ביום וייצוא הבנזין הגיע ל-514,468 חביות ביום.

משק הגז הטבעי

מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) עלה מעט בשבוע האחרון והגיע ל-2.96 דולרים ל-MMBTU, לאחר שבשבוע שעבר הוא ירד בחדות על רקע עליית הפקת הגז הטבעי בארה"ב ליותר מ-90 BCF ליום, הרמה הגבוהה ביותר מאז חודש אפריל. עליית המחיר מגיעה בשל עליית הביקוש לגז טבעי לחימום ביתי בשל החורף הקרב ויתכן שהצפי לחורף קר מהרגיל יביא לירידה במלאי הגז הטבעי המסחרי של ארה"ב במהלך הרביע הראשון של שנת 2021. כמו כן, הניצחון שלג'ו ביידן בבחירות לנשיאות צפוי להביא למדיניות אשר תעודד שימוש בהפחתת זיהום אוויר, מה שעשוי להעלות בטווח הבינוני את הביקוש לגז טבעי ולאנרגיות מתחדשות.

יצוא הגז הטבעי של נורבגיה עלול להיפסק במידה והשביתה של המאבטחים במסוף של הנמל הימי האחראי על יצוא הגז תצא אל הפועל. נורבגיה היא ספקית גז טבעי השניה בגודלה של אירופה, לאחר רוסיה, ויש לה נתח שוק של 22% בשוק האירופאי. חשש זה אשר עשוי להקטין את היצע הגז הטבעי באירופה העלה את מחיר הגז הטבעי של ספקיות גז אחרות באירופה. כך למשל, מחיר הגז הבריטי לאספקה לשבוע הקרוב עלה בכ-7.7%.

הצפי לטווח הבינוני

נראה כי השוק מתמחר את הדחייה הצפויה בהקלות במכסות הייצור של קבוצת OPEC+ יחד עם אי החמרה נוספת במכסות הקיימות. לכן, במידה וההקלות שתוכננו להיות בינואר 2021 רק ידחו ולא תהיה החמרה במכסות, אזי לא צפויה להיות לכך השפעה משמעותית על מחיר הנפט, למעט עלייה מסוימת בטווח המיידי. אולם, במידה והקבוצה תפתיע ותחליט על קיצוץ נוסף, תהיה לכך השפעה חיובית על מחיר הנפט בטווח הקצר. 

מציאת חיסון בטוח, יעיל ובר שיווק במחצית הראשונה של שנת 2021, לצד השקת תרופות טיפול חדשות, צפויה להביא לעליית מחיר הנפט במהלך השנה הבאה ל-55-60 דולרים לחבית. זאת, בשל הצפי לעלייה בביקושים שינבעו מהחזרת הפעילות הכלכלית הגלובלית באופן מלא ולמרות הצפי שקבוצת OPEC+ תקל על מכסות יצור הנפט במחצית הראשונה של שנת 2021.

במבט למחצית הראשונה של 2021, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה לכ-47.9 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-45.5 דולרים לחבית. התחזיות של החזאים לטווחים הארוכים יותר מדברות על עלייה לכ-50 דולר לחבית WTI בממוצע ב-2022-2023 וכ-54 דולר לחבית BRENT (ראה לוח). 

נראה שתחזיות החזאים, הצופות עליית מחירים גדולה יותר מאשר הגלום בחוזים העתידיים, מעניקות משקל משמעותי לאפשרות של התקדמות של ממש בדרך לקראת צמצום השפעתו של הווירוס בעתיד הרחוק יותר  (2022-2023) על הביקוש לנפט. לא מן הנמנע שההתקדמות לקראת שיווק חיסונים זולים יחסית, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח, כמו הודו -- שהינה יבואנית אנרגיה משמעותית, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך ולהגדלת הסיכויים למימוש תחזיות השוק האופטימיות יחסית ואף מעבר לכך.


x