רגע לפני שהשנה מסתיימת: מדוע כדאי להפקיד לקרנות ההשתלמות והגמל שלכם?

מדינת ישראל מעודדת חיסכון פנסיוני, אבל מה לא כולם יודעים? קרן השתלמות כהוצאה מוכרת, פטור מלא ממס רווחי הון והימנעות מקנס לעצמאיים. אייל אליה, מנהל תחום פיננסיים בכלל ביטוח בשיחה עם כתב FUNDER על מה כדאי לעשות לפני תום השנה בחיסכון הפנסיוני

 

 
איל אליה, מנהל ענף מכירות פיננסים, כלל, סיון פרגאיל אליה, מנהל ענף מכירות פיננסים, כלל, סיון פרג
 

איציק יצחקי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/12/2020

לא רבים יודעים, אבל מדינת מעודדת את החיסכון הפנסיוני לשכירים וגם לעצמאים, ולכן מעניקה שורה של הטבות לחוסכים באפיקים שונים. חוסר הידע, כך נראה לפעמים, גורם לאנשים רבים לעשות טעויות בבחירת החיסכון הפנסיוני שלהם.

המדינה, כך מתברר, מאפשרת להפקיד ביותר מאפיק חיסכון אחד – ובכך למקסם את גובה ההטבות. כך למשל, ההפקדה לפני סוף השנה חשובה מכמה סיבות: ראשית, ההפקדות מזכות בהטבות שונות, כמו ניכוי וזיכוי במס הכנסה, בסכומים שיכולים להגיע לאלפי שקלים בשנה. עצמאי שלא יפקיד עד סוף השנה לחיסכון הפנסיוני ייאלץ לשלם קנס של 500 שקלים בעקבות החוק המחייב עצמאים לחסוך לפנסיה.

נתחיל עם קרנות ההשתלמות שלכם. עצמאי, כך מתברר, יכול להפקיד לקרן השתלמות כאשר חלק מההפקדה מהווה לו הוצאה מוכרת. כלומר, הוא יכול להפקיד עד 4.5 אחוז מההכנסה השנתית, עד לתקרת הכנסה של 265 אלף שקל (כלומר, 11,925 שקל שיהוו הוצאה מוכרת). בנוסף, עצמאי יקבל פטור ממס רווח הון כאשר ימשוך את הכסף כדין. כלומר, כאשר הקרן תהפוך לנזילה.

"תקופת הקורונה ייצרה אתגרים משמעותיים למעסיקים ובמיוחד לעצמאים, שלחלקם הייתה פגיעה מאד משמעותית בהכנסות, יחד עם זאת הם יכולים לנצל את תקרת ההפקדה לקרן ההשתלמות ובמקביל לקחת הלוואה בריבית אטרקטיבית ופריסה נוחה של ההחזרים עד כדי החזר קרן וריבית בחלוף 7 שנים", אמר השבוע אייל אליה, מנהל תחום פיננסיים בכלל ביטוח.

בכלל מספרים כי עצמאי שיבצע הפקדה והלוואה, יהנה מההטבות שבהפקדה השנתית וכן הלוואה בתנאים אטרקטיביים שיעזרו לצלוח את התקופה המאתגרת. אם עד כאן לא השתכנעתם, אז בחברות הביטוח מציעים גם פטור ממס רווחי הון בעת משיכת הכספים מהקרן.

מה עם גמל להשקעה?
ובכן, הסכום המרבי שניתן להפקיד לקופת גמל להשקעה בשנה קלנדרית הוא 71,337 שקל. כלומר, משפחה בת ארבעה נפשות יכולה להפקיד פי ארבעה - 285,336 שקל. החל מהאחד בינואר יכולים להפקיד סכום דומה (ובהתאם לסכום המרבי שיקבע לשנת 2021).

יתרונות קופת גמל להשקעה הם רבים: הכספים נזילים למשיכה בכל עת; ישנם מגוון מסלולי השקעה ברמות סיכון שונות המאפשרים התאמה מרבית לתנאי השוק ולהעדפת הלקוחות; שינוי מסלולי השקעה אינו כרוך בתשלום ואינו נחשב אירוע מס; אפשרות להמיר את הכספים הצבורים בקופה כקצבה חודשית, פטורה ממס, לכל החיים החל מגיל 60, באמצעות העברתם לקופת גמל לקצבה וליהנות מפטור מלא ממס רווחי הון, בנוסף, הקצבה החודשית תיחשב כ"קצבה מוכרת" (קצבה פטורה ממס הכנסה).

מה לגבי פנסיית חובה לעצמאים?
ובכן, בהתאם לחוק פנסיית חובה לעצמאים חלה עליהם חובה להפקיד כספים לחיסכון פנסיוני, וככל שלא יעשו כן הם צפויים לקנס. מהם הכללים לחובת ההפקדה לעצמאים? ובכן, השכר הממוצע במשק עומד על 126,612 שקל לשנה, נכון לחודש ינואר 2020. עצמאי שהכנסתו החייבת השנתית גבוהה מהשכר הממוצע במשק (126,612 ₪ לשנה) ומעונין ליהנות מהטבת המס המקסימלית בגין הפקדה לקופת גמל לקצבה, יכול לעשות זאת באמצעות הפקדה בסכום העולה על הסכום המחויב בהפקדה, ובכך ליהנות מהטבות מס בגין ההפקדה העודפת.

מי בכל זאת פטור מחובת הפקדה כעצמאי?
עצמאי שנכון לתום שנת המס יגיע לגיל פרישה מוקדמת (60); עצמאי שביום 1.1.17 מלאו לו 55 שנה; או עצמאי שטרם חלפו שישה חודשים מהמועד בו נרשם לראשונה כעוסק.

"יש פנסיית חובה לעצמאיים, אז מטבע הדברים ישנה עלייה במודעות לגבי הנושא הזה", מסכם אליה. "לגבי נושא ההשתלמות, אתה מזהה את העליה באופן מהותי אצל עצמאיים. הם מבינים את היתרונות של המוצר מבחינת הניכויים שמקבלים וההוצאה המוכרת. כמו כן, זה עוד סוג של הכנסה עתידית שהיא מייצרת להם עם פטור ממס רווחי הון. בשנים האחרונות כל החברות עושות פעולות יזומות לעידוד הפקדות בסוף השנה לאוכלוסיית העצמאיים". 

אליה מסביר כי העלייה במודעות עלתה משום שהקשר עם לקוח קיים, הפכה יחסית להיות מאוד קלה. "לפני כמה שנים היינו שולחים לו מכתב הביתה או לבית העסק או דרך הסוכן, כיום הפעילות הדיגיטלית הפכה את זה לפשוט יותר, אנחנו שולחים לו הודעות תזכורת במגוון ערוצים, ומפנים אותו בין היתר לסוכן המטפל".

"הימים האלה זה בדיוק הזמן לפנות לסוכן או לחברות הביטוח, להנות מכל הטבות המס שמקבלים", הוסיף. "בכך, אפשר למקסם את הזכויות של כל לקוח".
x