6 רפורמות בנאום אחד - יו"ר רשות שוק ההון לא עוצר ורוצה להגדיל את ההשקעה בקופות גמל להשקעה

הרפורמות בנאומו של ד"ר משה ברקת יו"ר רשות שוק ההון בוועידת עדיף: רפורמת "דמי הניהול הדיפרנציאליים", רפורמת "דמי הניהול המשתנים", רפורמת "מעגל החיים", הגדלת קופות גמל להשקעה, הרחבת הפצת פוליסות חיסכון, ייעוץ אובייקטיבי ללקוחות ולא ייעוץ מוטה יצרנים, רישיון ייחודי לסוכנים בתחום הבריאות.

 

 
דר משה ברקת סטודיו עדיףדר משה ברקת סטודיו עדיף
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/12/2020

ברקת מתכנן דמי ניהול דיפרנציאליים ומשתנים ברפורמה חדשה בפנסיה

מגלה כי הרשות פועלת ליצירת מס הכנסה שלילי בפנסיה לטובת בעלי ההכנסה הנמוכה; קורא להגדיל את קופת גמל להשקעה ל-200-250 אלף ₪

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ד"ר משה ברקת, גילה היום בוועידת עדיף כי הוא פועל לקידום רפורמה נוספת בתחום דמי הניהול עוד השנה.

לדבריו: "הרפורמה מתחלקת לשתיים, כאשר חלקה הראשון שם דגש על רווחת ציבור החוסכים וחלקה השני מתייחס להגברת איחוד האינטרסים בתחום ההשקעות בין הגוף המוסדי לחוסך," אמר ברקת ופירט: "הראשונה הינה רפורמת 'דמי הניהול הדיפרנציאליים' המבססים פרקטיקה שגורה בניהול ההשקעות בעולם, לפיה קיימת הלימה בין כמות המשאבים הנדרשת לניהול מסלול ההשקעה לבין דמי הניהול המשולמים עבור השקעה זו. כך, תתאפשר גביית דמי ניהול נמוכים על אפיקי השקעה פאסיביים או סולידיים (כמו לדוגמא מסלולי השקעה למבוגרים הקרובים לגיל הפרישה) וגביית דמי ניהול גבוהים יותר עבור מסלולים עם ניהול השקעה אקטיבי.
רפורמה שנייה הינה רפורמת 'דמי הניהול המשתנים' שנועדה לאפשר מסלולי השקעה בעלי מנגנון תגמול המגדיל את הזיקה בין מנהל ההשקעות לבין החוסך, במטרה להגדיל את התשואה נטו לחוסך תוך בקרת התמריצים על נטילת הסיכון. כמובן שמסלולים אלו יתאפשרו לצד מסלולים בעלי דמי ניהול קבועים," ציין הממונה.
עוד גילה הממונה כי הרשות מתכננת שינויים בצבירת הטבות המס בחיסכון הפנסיוני: "רפורמת "מעגל החיים", באה להתאים את עולם ההטבות לפנסיה להתפתחות עולם התעסוקה המודרני ולהקל, בפרט על צעירים, לממש את זכותם להטבות מס על חיסכון פנסיוני, על ידי הקניית הטבות מס מלאות גם לעובדים בעלי חוסר רצף תעסוקתי. כמו כן, הרשות תפעל ליצירת מס הכנסה שלילי בפנסיה וזאת במטרה להבטיח לבעלי הכנסה נמוכה חיסכון פנסיוני מוגדל לעתיד על ידי ניצול של הטבות המס המוצעות לפנסיה".

להגדיל קופות גמל להשקעה ל-200-250 אלף

ברקת דיבר על חשיבות ההשקעות לטובת המשק, כשבין היתר קרא להגדלת היקף ההשקעה בקופות הגמל להשקעה שמוגבלות היום ל-70 אלף ₪ בשנה: "אנחנו צריכים להגדיל את קופות הגמל להשקעה ל-200 או 250 אלף כמו שדוחף לכך סגן השר הרב יצחק כהן, שבזכותו יש לנו את הכלי הנהדר הזה לחסכון של משקי בית. בגלל זה אנחנו צריכים לא להילחם בפוליסות חסכון אלא למצוא את הדרך להרחיב את ההפצה שלהם, ולהרחיב את היצע המוצרים שמהווים גם תחרות אמיתית למערכת הבנקאית ותכניות החיסכון או פיקדונות הציבור. זה המנוע של שוק ההון".

צריך להשתפר ולהתחדש

"השירות הוא חלק ממערך יחסים עם הלקוחות שלנו שאנחנו רוצים לאורך זמן, לא לסיבוב קצר," אמר הממונה: "תבנו מערכות עם אורך נשימה. מה שלא נרוויח היום, נרוויח מחר. ללא חדשנות נמות. חד וחלק. אם אני צריך להמתין יום ויומיים לנתונים מהשוק, ועוד מנהלי השקעות ומנהלי IT בוכים לנו שמעמיסים עליהם, משהו פה לא עובד נכון וצריך להשתפר. אנחנו צריכים היום דברים בלחיצת כפתור, בזמן קצר, מערכות זריזות וגמישות ולא מערכות כבדות שדורשות טיוב...מישהו עושה טובה לרגולטור שהוא משקיע במערכות להגנת סייבר? תחשבו שנית".

בהתייחסו למתקפת הסייבר על שירביט, אמר: "בעסק שלנו אנחנו לא יכולים לסמוך על נסי חנוכה ועל הרואיקה. ניהול סיכונים, לקוחות, שיפור תחרות, חדשנות – כל אלה דורשים השקעה. ואני אומר לכם אתם צריכים להשקיע. יותר ממה שאתם משקיעים היום". הוא החמיא למנהלי שירביט ובעליה ואמר: התמודדות הירואית של החברה לחזור לפעילות. אני מעריך את זה ואת הבעלים ששמר על העסק שלו".

"מודל הסוכן האובייקטיבי יביא לרווחה גם אצל הסוכנים"

"בשנה החולפת אפשרתי את כניסתן של חברות כרטיסי האשראי לתחום התיווך בביטוח, מהלך שכבר עכשיו מתחילים להראות את פירותיו ועתיד להגביר את התחרות בשוק התיווך בביטוח באופן משמעותי," אמר ברקת והוסיף: "כניסתן של ישרכארט ומקס מבשרת את רפורמת הסוכן האוביקטיבי שעתידה לשנות את ענף הביטוח ולהבטיח ייעוץ אובייקטיבי ללקוחות ולא ייעוץ מוטה יצרנים. חברות כרטיס האשראי שנכנסו אל שוק הביטוח התחייבו לעקרונות הרפורמה, והן יחלו לפעול בקרוב במודל הסוכן האובייקטיבי. ברור לכל כי זוהי בשורה משמחת עבור ציבור המבוטחים בישראל. לצד זה אנחנו מפתחים רישיון ייחודי לסוכנים בתחום הבריאות, כשגם רישיון זה יהיה לסוכן אובייקטיבי. המודל הזה יביא לרווחה גם אצל הסוכנים וגם אצל הציבור ואנו מעריכים שהציבור יצביע ברגליים".
x