הבורסה מכוונת לצעירים - פקודה מזערית 500 שקלים בלבד

הבורסה לניירות ערך || מהפיכת המסחר הפרטי בניירות ערך בישראל מייחלת לשדרוג גרסה - הרנסנס של מסחר הריטייל מחייב היערכות של כלל המעורבים || טורו של יניב פגוט, סמנכ``ל בכיר, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים -הבורסה

 

 
יניב פגוט קרדיט סיון פרג`יניב פגוט קרדיט סיון פרג`
 

יניב פגוט, בורסה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/01/2021

כל מי שעוקב אחר המסחר של אנשים פרטיים בבורסות בעולם, אינו יכול להתעלם מהמהפיכה שחוללו פלטפורמות המסחר בניירות ערך בכל הנוגע להרגלי הצריכה של שירותי מסחר בקרב ציבור המשקיעים בעולם. שם הקוד "רובין הוד" שגור כיום בפיו של כל סוחר ניירות ערך פרטי ולא בגלל הספר, ואולם רובין הוד אינה לבד ועולם המסחר הקמעונאי בניירות ערך גועש.

יותר ויותר פלחים בציבור הגלובלי נחשפים לאפשרויות ההשקעה בשוק ההון, כל זאת בעולם של ריביות אפסיות, אשר צפוי ללוות אותנו בעתיד הנראה לעין.

כמו בתחום המסחר הקמעונאי המקוון, כך גם בתחום המסחר המקוון בניירות ערך, הדור הצעיר מוביל את אימוץ הטכנולוגיות החדשות והופך בהדרגה ובהתמדה לכוח מרכזי וחשוב במסחר בניירות ערך ברחבי העולם.

פלטפורמות המסחר המובילות זיהו היטב את הפוטנציאל האדיר של הריטייל ומעמידים פתרונות מסחר מתקדמות וידידותיות לקהל המשקיעים.

היכולת לסחור בניירות ערך באפליקציה סלולרית מתקדמת היא מנוע מסחר עצום בבורסות מתקדמות. בישראל פלטפורמות המסחר המקבילות רחוקות מרחק רב מאלו הקיימות מעבר לים, ובכך יש החמצה עסקית ופגיעה בפוטנציאל הנזילות בשוק.

ברוקרים מקומיים אשר ירימו את הכפפה של פיתוח אפליקציית מסחר ברמה גבוהה יוכלו לשפר באופן ניכר את הצעת הערך ללקוח הקצה ומנגד, גרירת רגליים בעולמות אלו, עשויה להביא שחקנים חדשים להסתער על ההזדמנות העסקית, שכן בעולם העסקי לא מתקיים ואקום לאורך זמן.

אחת החוליות המרכזיות בהנגשת המסחר בניירות ערך לציבור הלקוחות הפרטיים היא גיבוש עולמות תוכן מקצועיים למשקיעים הפרטיים. חובה לאפשר לגופי המקצוע המפוקחים ולחברות הציבוריות לקיים שיח ישיר עם לקוחות הקצה על מנת שאלו ישמעו ממקור ראשון תחזיות כלכליות, מגמות עסקיות וכיוצא בזה, ולא ייאלצו לקבל תוכן שכזה על בסיס שמועות ופייק ניוז.

הסביבה הרגולטורית חייבת לבצע את ההתאמות המתחייבות מהקידמה הטכנולוגית, על מנת להגן על המשקיעים ולצייד אותם בידע מקצועי ואיכותי ובכך לתרום תרומה ישירה לחינוך הפיננסי בקרב הציבור הרחב.

חלק מרכזי בטרנד העולמי האדיר של מסחר במניות על ידי אנשים פרטיים הוא פועל יוצא של הגמישות שמייצרות פלטפורמות המסחר לסוחרים בכל האמור בגודל פקודת המסחר. המסחר בסכומים קטנים המתבצע על ידי הברוקרים הזרים בבורסות בעולם, מאפשר למשקיעים לרכוש מניות בדולרים בודדים, גם אם מחיר המניה עצמה לפעמים הוא אלפי דולרים.

זהו כלי אדיר עבור המשקיעים לפיזור תיק ההשקעות בין מספר רב של מניות ובאופן שכזה הסיכון בהשקעה במניה בודדת יורד באופן ניכר. יתר על כך, המסחר בחו"ל בסכומים קטנים פורח במיוחד בתחום קרנות הסל, שכן משקיעים פרטיים בעלי אמצעים כספיים מוגבלים מסוגלים כעת לרכוש סלי מניות בסכומים כספיים קטנים וכך להקטין סיכון של השקעה בנייר בודד. במקביל ניכרת תופעה גוברת של הוראות קבע לברוקרים לרכישה של סלי מניות ומניות כחלק מחסכון לטווח ארוך.

על מנת לאפשר גם בישראל לסחור בבורסה בתל אביב בסכומים קטנים, אישרה הבורסה לאחרונה  להקטין את גודל הפקודה המזערי במניות ישראליות מרף של 5,000 ₪ במניות ת"א-35 ו- 3,000 ₪ במניות שאינן נכללות במדד ת"א-35, במהלך המסחר הרציף, ל- 500 ₪ בלבד ואלו הן חדשות אדירות לציבור המשקיעים הפרטיים בישראל. הורדת רף הפקודה באופן כה חד תאפשר לציבור הישראלי לקחת חלק משמעותי יותר במסחר בניירות ערך, וזאת בדומה למתרחש בעולם.

העובדה שהציבור הישראלי יוכל לרכוש את ניירות הערך המקומיים ישירות על מסך המסחר ולא באמצעות מתווך אשר קונה את המניות, היא יתרון משמעותי של המכניזם הישראלי אל מול המציאות המקבילה מעבר לים. התחרות על המשקיעים החדשים צפוייה להסיר על ציר הזמן חסמים אנכרוניסטיים של עמלות מינימום שמנות וכך לעודד פעילות בניירות ערך לתועלת הכלל.

הקטנת גודל הפקודה, שדרוג אפליקציות המסחר והנגשת תוכן כלכלי איכותי לציבור הרחב הם מעטפת חובה על מנת להסדיר ולהגביר את פעילות הציבור הישראלי בבורסת תל אביב.

היה וכל המעורבים בדבר לא ייתנו דעתם ביחס לדרישות המתהוות של המסחר של אנשים פרטיים, התוצאה תהיה החמצה לדורות של מעורבות הציבור הישראלי במסחר בניירות ערך כחול לבן והפנייתו במודע או שלא במודע להשקעות בניירות ערך זרים ופלטפורמות מסחר אלטרנטיביות תחת כללי רגולציה פרוצים אשר עלולים בתרחישים מסוימים לגרום נזק רב לציבור המשקיעים.

לסיכום, כלל המעורבים באקו סיסטם של שוק ההון הישראלי, חייבים לחבק את המשקיעים הפרטיים המקומיים ולחזק את הטיית המגרש הביתי לטובת כלכלת ישראל ויפה שעה אחת קודם.

x