גמל להשקעה || רשות שוק ההון מקדמת את הפצת "גמל להשקעה" - הבנקים יוכלו לשווק והסכום יגדל

רשות שוק ההון מקדמת את תוכנית הקידום למוצר גמל להשקעה ופועלת בימים אלו להגדלת היקף ההשקעה האפשרי במוצר זה להפקדה של עד 250 אלף שקלים לשנה לאדם.

 

 
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/01/2021

תוכנית רשות שוק ההון

להרחיב את אפשרות ההשקעה במוצר "גמל להשקעה".

להעלות את רף ההפקדה השנתי ל 250 אלף שקלים לאדם.

לאפשר לבנקים ולחברות האשראי לשווק את המוצר.

רשות ניירות ערך מתנגדת.

לשכת סוכני הביטוח מתנגדים.



רשות שוק ההון מקדמת את תוכנית הקידום למוצר גמל להשקעה ופועלת בימים אלו להגדלת היקף ההשקעה האפשרי במוצר זה להפקדה של עד 250 אלף שקלים לשנה לאדם. למוצר יש יתרון אחד ברור והוא האפשרות לא לשלם מס רווחי הון במידה והמשקיע מעביר את ההון בגיל הפרישה (60) לתוכנית פנסיה ומעבר נטול אירועי מס בין מסלולי השקעה. במקביל על מנת לעודד תחרות וגם ככל הנראה על מנת לקבל את ברכת הדרך של רשות ניירות ערך או לפחות להקהות את התנגדותה, יתאפשר לבנקים וחברות האשראי לשווק את המוצר (לא ברור איך חברות האשראי ישווקו מוצר כזה בלי ייעוץ אבל אולי הם יכנסו גם לתחום הייעוץ? שאלה שננסה לענות עליה בהמשך). ממקורבים, נראה שעדין יש התנגדות ברשות ניירות ערך לנושא.

הגוף שהכי מתנגד לנושא ובעניין זה משתלב עם ההתנגדות של רשות ניירות ערך הם חברי לשכת סוכני הביטוח שהוציא אמש הודעה בזו הלשון:
"לא ברור מדוע רשות ההון מנהלת שיח בנושא כה חשוב וכה משמעותי על ציבור החוסכים בישראל, מבלי שפעלה להיוועץ כנדרש עם לשכת סוכני הביטוח כשחקן מרכזי בתחום שיווק מוצרים אלו לציבור. נדמה כי מדובר במלחמת רגולטורים שאת תוצאותיה ישלם הציבור הרחב.
גם היום הבנק משווק כיועץ קופות גמל והשתלמות והנה מסתמן כי קיימת כוונה להעניק לבנקים אמצעי חיסכון נוסף עבור הכסף הפנוי של הציבור, באופן המעורר תמיהה כיצד מהלך שכזה, המשאיר את הכסף בשליטת הבנק, תורם להגברת התחרות.
האם המטרה היא שכסף פנוי נוסף ישאר בידי הבנקים? מדובר בהפצה של מוצר שיהיה משמעותי במיוחד , קל וחומר לאור הכוונה המבורכת, להעלאת תקרת ההפקדה באפיק קופת גמל להשקעה לסך של 250,000 ש"ח. יתרה מכך, מי יערוך מסמך הנמקה מסודר ללקוח, מי יפרוס בפניו את החלופות אם לא סוכן הביטוח המקצועי.
כנסת ישראל כבר קבעה בצורה ברורה כי אין מקום להשארת החסכון בבנקים ויש לפזר את החסכון, השבוע צומצמצו מסגרות אשראי לקוחות הבנקים הגדולים כדי לצמצם ריכוזיות והנה דווקא כאן, מבקשים להחזיר את הגלגל לאחור , בלי כל נימוק ענייני .
עולה השאלה, מי ייתן את הייעוץ הנכון לציבור שרשות שוק ההון כ"כ חרדה לו. בשיווק פוליסות על ידי סוכנויות ביטוח תאגיד בבעלות חברות האשראי, נאלצה הלשכה לפנות לערכאות משפטיות. אנו סבורים כי מהלך שכזה יש לבצע לאחר בחינת השוק בצורה מעמיקה, בשיתוף עם ציבור סוכני הביטוח, ולא מתוך שיקולים אחרים.
אין לנו אלא להצר על כך שהרשות, לשיטתה, חורטת על דגלה את עקרון התחרות, אך זאת מבלי לפקח על מכלול השלכותיו והריכוזיות שהינה פועל יוצא של מהלכים אלו.
אנו לומדים את הנושא וממתינים לנתונים מרשות שוק ההון."


המעמד של לשכת סוכני הביטוח לא ברור. אין באפשרותם למנוע את המהלך וכל שנותר להם הוא לנסות להשפיע על חברי הכנסת לא לאשר את המהלך וזו משימה לא פשוטה בכלל. לכן הצפי שלנו הוא שהמהלך יעבור גם אם יכניסו בו שינויים כאלו ואחרים.


x