1. כללי
עמדה זו מבקשת להתייחס להתנהלות הראויה של גוף מוסדי ונושא משרה מיועד בו, בהתאם להוראות סעיף 41י לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981 (להלן: "החוק"), טרם התקבל אישור הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן: "הממונה") למינויו, או טרם חלפו 60 יום מהגשת בקשת אישור למינויו על-ידי הגוף המוסדי בהתאם לסעיף האמור.
2. רקע
בהוראות הדין החלות על גופים מוסדיים נקבעו מנגנוני בקרה ופיקוח שנועדו להבטיח את ניהולם התקין של גופים מוסדיים וקיום התחייבויותיהם למבוטחים ולעמיתים. בפרט, חברת ביטוח חשופה לספקטרום רחב של סיכונים, אשר מחייבים, בין היתר, את הצורך להבטיח מומחיות, כשירות ואי תלות של נושאי משרה בחברה. בהתאם, הוסמך הממונה בסעיף 41י לחוק שכותרתו "אישור מינוי נושאי משרה" (להלן גם: "סעיף 41י") לאשר את מינויו של מועמד לכהונה כנושא משרה במבטח, כהגדרתו בסעיף האמור, לאחר שהביא בחשבון את התאמתו של המועמד לתפקיד המוצע. כמו כן, הוסמך הממונה לקבוע עד שבעה בעלי תפקיד נוספים בגוף המוסדי, שמינויים מחייב אישור כאמור. הוראה זו חלה על חברות מנהלות של קופות גמל מכוח סעיף 10(א) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, בהתאמות שקבועות שם לעניין קופות גמל ענפיות.
סעיף 41י קובע בסעיף קטן (א) כי אדם לא יכהן כנושא משרה בגוף מוסדי, אלא אם נמסרה לממונה הודעה 60 יום לפני תחילת הכהונה, והממונה לא הודיע במהלך תקופה זו על התנגדותו למינוי האמור, או שהודיע כי אינו מתנגד למינוי. כלומר, סעיף זה אוסר באופן מפורש על אדם לכהן כנושא משרה בגוף מוסדי טרם עברו 60 יום ממועד הגשת בקשת אישור המינוי על ידי הגוף המוסדי או התקבלה הודעה בדבר אי התנגדות הממונה למינוי, המוקדם מביניהם (להלן: "המועד הקובע"). בהמשך מבהיר סעיף קטן (ב) כי החלטת הממונה להתנגד למינוי תינתן לאחר שנתן למועמד הזדמנות לטעון את טענותיו ולאחר שהביא הממונה במסגרת שיקוליו את התאמתו של המועמד לתפקיד המוצע, לרבות ניסיונו העסקי, יושרו, יושרתו וקשריו, מכל סוג שהוא עם המבטח או עם נושא משרה במבטח.
מכאן עולה, שהליך אישור נושאי המשרה הוא אמצעי פיקוח ובקרה מהמעלה הראשונה על אופן התנהלותו של הגוף המוסדי. מעבר לאיסור החוקי על כהונה של נושא משרה בטרם המועד המתואר, הרי שביצוע פעולות על-ידי גורם במסגרת הגוף המוסדי, שנמצא בסופו של יום כי אינו מתאים לכהונה כאמור, עלולה לפגוע בניהולו התקין או ביציבותו של הגוף המוסדי.
בעקבות מידע שהגיע לידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון נראה כי במספר מקרים נהגו גופים מוסדיים, לכאורה, שלא בהתאם להוראות הדין. במקרים כאמור, בוצעו על ידי המועמדים לכהונה פעולות אשר עלולות לעלות לעמדת הרשות לכדי ניהול בפועל, וזאת טרם המועד הקובע. על רקע זה, מבקש מסמך זה להסיר כל אי בהירות, ככל שהייתה, באשר לפעולות כאמור ולהביא להפסקתן. כן יובהר כי אין בעמדה זו כדי לגרוע מסמכויות הממונה בעניין זה, באשר למעשים שאירעו טרם פרסום עמדה זו או לאחריה.
3. עמדת הממונה
מועמד לכהונה כנושא משרה בגוף מוסדי יימנע מלבצע כל פעולה אשר נכללת תחת הגדרות התפקיד והסמכויות של המשרה אליה יועד. מבלי לגרוע מכלליות האמור, המועמד לא יבצע את הפעולות הבאות, במסגרת התפקיד אליו יועד על-ידי החברה, אשר לגביו טרם התקבל אישור הממונה לפי סעיף 41י:
- מתן הוראות לעובדי הגוף המוסדי;
- חתימה על מסמכים במסגרת סמכויותיו בתפקיד המיועד, לרבות כמורשה חתימה;
- קבלת החלטות ניהוליות בגוף המוסדי, ובכלל זה השתתפות בהליכי קבלת החלטות (לרבות בדירקטוריון), השתתפות בפורומים ניהוליים או מקצועיים או ניהול ישיבות הנהלה;
- בניית תכנית עבודה או תכנית אסטרטגית;
- גיוס כוח אדם בפועל, לרבות ביצוע שינוי ארגוני או שינויים במצבת כוח האדם;
- ייצוג החברה כלפי חוץ, ובכלל זה השתתפות מטעם הגוף המוסדי בכנסים, פורומים פומביים או תהליכים רגולטוריים;
- הצגה כמי שמכהן בתפקיד המיועד;
- חשיפה לנתונים מסחריים סודיים של הגוף המוסדי, פרט לנתונים הנחוצים לצורך החפיפה עם תפקידו המיועד.
מבלי לגרוע מהאמור לעיל, מועמד לכהונה כנושא משרה יהיה רשאי לבצע פעולות הנדרשות לשם הכנה לתפקידו כנושא משרה בגוף המוסדי, ובכלל זה:
- ביצוע תפקידו הקודם בגוף המוסדי, ככל שרלוונטי;
- השתתפות בהליכי איתור למשרה המיועדת, לרבות עריכת שיחות בדבר החזון האסטרטגי לגוף המוסדי ותכנית עבודה במסגרת תפקידו המיועד, אך למעט קבלת החלטות ניהוליות בפועל;
- עריכת חפיפה עם האדם אותו הוא מיועד להחליף, ובכלל זה עריכת פגישות, שיחות, התכתבויות וכיוצא באלה שתכליתן לימוד המשרה;
- עריכת פגישות היכרות עם נושאי משרה אחרים בגוף, אשר לא תכלולנה קבלת החלטות ניהוליות בפועל;
- קבלת חומרי קריאה או נתונים לצורך העמקת ההיכרות עם התפקיד המיועד ועם הגוף המוסדי.
כן יובהר, כי הוראות אלה לא יחולו על כהונה בתפקיד בגוף המצוי בהליכי רישוי, ושלגבי נושא המשרה בו טרם ניתן אישור לכהונה על-ידי הממונה.
4. תחולה
עמדת ממונה זו תחול על כל הגופים המוסדיים ממועד פרסומה.
בכבוד רב,
ד"ר משה ברקת
הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון
2. קול קורא לשיתופי פעולה מחקריים – פנייה מס' 1/2020 לקבלת הצעות
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מפקחת על גופים מוסדיים בישראל, המנהלים כ- 2 טריליון ש"ח מכספי הציבור. במסגרת פעילותה הרשות מבצעת מחקרי עומק ובחינות כלכליות של הסוגיות המצויות בתחומי עיסוקה, על מנת לקדם אסדרה מבוססת נתונים ומחקר אמפירי.
לאור הפיכתה של רשות שוק ההון לרשות עצמאית, הרשות מעוניינת להרחיב את פעילות המחקר, בין היתר, באמצעות שיתופי פעולה מחקריים עם חוקרים בעלי שם ממוסדות מחקר ואוניברסיטאות בישראל.
את הקול קורא המלא, לרבות תנאיו ואופן הגשת הצעות ניתן למצוא
בקובץ להלן.