ראשית, כדאי להגיד כי אחריות של יצרנית מטוסים היא אחריות עצומה. בסופו של יום, היא דואגת לייצר את כלי הרכב שמעביר אנשים באוויר. תקלה במטוס, פעמים רבות משמעותה טרמינלית, ומכאן האחריות הרבה. אין ספק כי כל אירוע כזה, הוא דרמטי בראש ובראשונה בהיבט של הנפגעים, וקרוביהם.
אחרי שאמרנו זאת, נבחן את חברת בואינג עצמה. יצרנית המטוסים, חווה קשיים עצומים בשנים האחרונות. זה בשתי התרסקויות של דגם חדש מסוג MAX שהחברה ייצרה. הדגם הוא 737-800.
לאחר שתי ההתרסקויות שאירעו, האחת באינדונזיה, והשניה באתיופיה קורקע כל צי המטוסים מדגם זה של החברה. לאחר חקירה ובדיקה, של ה-FAA בואינג נקנסה בסך של 2.5 מיליארד דולר, שמן הסתם היה הדאגה הפחות משמעותית עבור החברה.
ואז הגיעה הקורונה. חברות התעופה הפסיקו לטוס, ולא נראה שאיזה חברה תזמין מטוסים בקרוב.
בכל מקרה, בכל הקשור לחברת בואינג, עולה השאלה איך הממשל יגיב, והסברה היא שחברה כמו בואינג לא תקרוס. הממשל האמריקאי לא ישאיר את הזירה ליצרנית מטוסים אחת בלבד איירבס
.
בסוף השבוע האחרון, חלה למרבה הצער התרסקות נוספת, גם הפעם של מטוס של חברת בואינג. אולי אפשר להגיד, במידה מסוימת של ציניות, בהינתן האסון הפרטי שהתרחש, שההתרסקות התרחשה בסוף השבוע כאשר לא התקיים מסחר במניית בואינג (BA).
האם זה אותו מטוס? לא!
זהו בדיוק העניין. המטוס שהתרסק הוא מטוס מסוג 737-500, לא המטוס החדש מדגם MAX, שמספר הדגם שלו הוא 737-800. כך שאין ממש קשר בין שני הדברים. כמובן שהמוח האנושי מקשר באופן אוטומטי בין הדברים, למרות שכאמור אין קשר.
המטוס שהתרסק הוא מטוס בן 26 שנים, ולכן עולות לא מעט שאלות, לרבות תחזוקת המטוס, ומצבו לפני הטיסה, הכשל הספציפי שהתרחש, ושעדין לא ידוע.
כך שלא ניתן לקשר בין הדברים.
האם המשקיעים יקשרו בין הדברים? לא ידוע
כאמור, בשבת ובראשון אין מסחר בארה"ב, כך שנשאר רק לראות מה יקרה ביום שני לגבי מניית החברה ביום שני. האם המשקיעים יפרידו בין האירועים, או יקשרו ביניהם.
בינתיים נבחן איזה קרנות עשויות להיפגע מאחזקת מניית בואינג (BA).
37 קרנות נאמנות שמחזיקות במניית בואינג (BA) בסך של 10.27 מיליון -
לרשימת האחזקות המלאה
הקרנות באחזקה משמעותית (מעל 1%) בבואינג (BA)
גרף מניית בואינג (BA) בשנה האחרונה