לאומי || ככל שהדולר ירד מחירי הנפט יעלו

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי || תמונת המאקרו של שוק הנפט העולמי: ככל שהדולר יישאר חלש יחסית, ולא ישוב ויתחזק, הדבר יתמוך ברמה הנוכחית של מחירי הנפט ויתכן שאף מעבר לכך

 

 
 

גיל בפמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/01/2021

התפתחות מחיר הנפט

במהלך השבוע החולף, מחיר הנפט מסוג BRENT עלה מכ-51.17 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-1/1/2021 לכ-55.88 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-8/1/2021 ומחיר חבית מסוג WTI עלה מכ-48.52 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-1/1/2021 לכ-52.24 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-8/1/2021. עליית מחיר הנפט לרמה הגבוהה ביותר בעשרת החודשים האחרונים התרחשה בשל הצפי להגדלת הגירעון בשוק ברביע הראשון של השנה לאחר החלטת OPEC+ בשבוע שעבר ועל רקע היחלשות הדולר בעולם.

ההיצע הגלובלי

בהמשך לאמור לעיל, בפגישת OPEC+ ב-4 בינואר הקבוצה הסכימה להקל את מכסות הייצור של רוסיה ושל קזחסטן בחודשים פברואר-מרץ 2021 והם מורשים להעלות יחד עם תפוקת הנפט ב-75,000 חביות ביום, אך המכסות של שאר חברי הקבוצה נותרו ללא שינוי. ערב הסעודית התחייבה להפחית מרצונה את תפוקת את הנפט בכמיליון חביות ביום לרמה של 8.12 מיליון חביות ביום, קיצוץ של כ-12% מתפוקת הנפט שלה, בחודשים פברואר-מרץ, מה שיקזז יותר מאשר את  עליית התפוקה שאושרה לרוסיה ולקזחסטן.

כתוצאה מכך, היצע הנפט ברביע הראשון של שנת 2021 צפוי להיות נמוך מהצפי שהיה לאחר פגישת OPEC+ בחודש דצמבר 2020. שר האנרגיה של ערב הסעודית נימק החלטה זו בכך שהביקוש בטווח הקצר נותר שברירי על רקע הידוק המגבלות ברחבי העולם במטרה להכיל את התפשטות נגיף הקורונה, אך הוא הוסיף כי בחודש אפריל תפוקת הנפט של ערב הסעודית תעלה ותחזור לרמה המותרת על פי מכסות הייצור.

הפגישה הבאה של הקבוצה מתוכננת לחודש מרץ, במקום חודש פברואר, ובה חברי הקבוצה יבחנו את מצב השוק ויחליטו לגבי המכסות של חודש אפריל. תעשיית פצלי השמן בארה"ב צפויה להיות אחת הנהנות המרכזיות מקיזוז זה בייצור הנפט של ערב הסעודית ומעליית מחיר הנפט הצפויה, אולם זה לא אומר שמספר האסדות הפעילות בארה"ב יעלה באופן מהיר בזמן הקרוב.

זאת, בשל החשש לביקוש נמוך ברביע הראשון על רקע עליית קצב התחלואה במספר רב של מדינות בארה"ב אשר הביא להידוק המגבלות. ערב הסעודית לא הובילה קיצוץ עמוק בקרב כלל חברי OPEC+ בשל התנגדות חלק מחברי הקבוצה ובשל החשש לעידוד הייצור של תעשיית פצלי השמן בארה"ב המתחרה בהן. לאחר החלטה זו, ערב הסעודית העלתה את מחירי הנפט אשר יסופק ללקוחותיה באסיה ובארה"ב בחודש פברואר, על רקע עליית מחירי הנפט ובעקבותיה עיראק גם כן הגדילה את המחיר לנפט שיסופק ללקוחותיה באסיה. 

קבוצת OPEC הגדילה את תפוקת הנפט שלה בחודש דצמבר, חודש שלישי ברציפות, ב-190,000 חביות ביום לרמה של 25.45 מיליון חביות ביום, על רקע המשך עליית יצור הנפט בלוב. ערב הסעודית הגבירה את יצור הנפט שלה והיא ייצרה 8.98 מיליון חביות ביום, רמה הקרובה מאוד למכסה המותרת לה של 8.99 מיליון חביות ביום. בנוסף, ערב הסעודית אף העלתה את יצוא הנפט שלה בחודש דצמבר 2020 לרמה הגבוהה ביותר מאז חודש אפריל, בשל הגידול בייצוא למזרח אסיה בדגש על סין ויפן.

יצוא הנפט של ערב הסעודית עלה בחודש דצמבר לכ-6.7 מיליון חביות בים לעומת כ-6 מיליון חביות ביום בחודש נובמבר. במקביל, עיראק גם כן הגבירה את יצוא הנפט שלה בחוש דצמבר וייתכן שהיא חרגה ממכסות הייצור המותרות לה על פי הסכמי OPEC+, מה שעלול להעלות את המתחים בין חברי הקבוצה. יצוא הנפט של וונצואלה ירד בחודש דצמבר 2020 בכ-50% לרמה נמוכה היסטורית של 216,613 חביות ביום בשל הסנקציות של ארה"ב יחד עם הגברת התחרות של חברי OPEC+.

מלאי הנפט בארה"ב ירד בשבוע המסתיים ב-1/1/2021 בשל עליית הפעילות של בתי הזיקוק, זאת יחד עם רמת הייצוא שנותרה גבוהה. בהתאם לכך, דו"ח הנפט השבועי של ה-EIA (סוכנות האנרגיה של ארה"ב) מצביע על ירידה בהיקף של כ-8.0 מיליון חביות במלאי המסחרי בשבוע המסתיים ב-1/1/2021. כאמור לעיל, ירידה זו, התרחשה על רקע עליית שיעור הפעילות של בתי הזיקוק ל-80.7% ועל אף העלייה של 36,000 חביות ביום ביבוא הנפט נטו שנבעה מעליית הייבוא ברוטו בכ-43,000 חביות ביום לעומת עליית הייצוא בכ-7,000 חביות ביום. 

צד הביקוש הגלובלי

הביקוש לדלק מטוסים ירד לרמה הנמוכה מאז תחילת חודש נובמבר 2020 והביקוש לדלק לתחבורה בארה"ב ירד אל מתחת ל-8 מיליון חביות ביום והוא הגיע לרמה הנמוכה שהייתה מאז חודש מאי 2020, מה שמרמז על שבריריות התאוששות הביקושים בשוק. זאת, על רקע הידוק אכיפת המגבלות במספר רב של מדינות בארה"ב.





מזכיר OPEC אמר כי הקבוצה צופה שהביקוש יעלה במהלך השנה ב-5.9 מיליון חביות ביום בהשוואה לשנת 2020 לרמה של 95.9 מיליון חביות ביום. כאשר, עיקר העלייה צפויה להיות בקרב המדינות שאינן חברות OECD בהן הביקוש צפוי לעלות ב-3.3 מיליון חביות ביום.

הביקוש הגובר לאנרגיה בסין לחימום בשל עונת החורף הקרה מהרגיל הוביל למחסור בחשמל במספר אזורים בסין ובחלקם אף החלו לקצוב את כמות החשמל ללקוחות תעשייתיים ומסחריים על מנת לוודא שיש מספיק חשמל לחימום הבתים במהלך החורף. כתוצאה מכך, המפעלים הגבירו את השימוש בגנרטורים, מה שהביא לעליית הביקוש לסולר ומחיר הסולר עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז חודש אפריל 2020. 

כמות הנפט הגלובלי המאוחסן במכליות בים ירדה בשבוע שהסתיים ב-1 בינואר ב-6.7% (w/w) ל-96.63 מיליון חביות. כאשר, באוקיינוס השקט באסיה היא ירדה ב-8.7% (w/w) ל-60.49 מיליון חביות ואילו באירופה כמות הנפט המאוחסן בים ירדה ב-41% (w/w) ל-5.95 מיליון חביות.

משק הגז הטבעי
מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) עלה בשבוע האחרון והגיע ל-2.73 דולרים ל-MMBTU. העלייה במחיר הגז הטבעי הגיעה על רקע ירידה של כ-130 BCF במלאי הגז במאגרים התת קרקעיים והצפי לירידה נוספת בשל הביקוש החיצוני לגז טבעי נוזלי (LNG) הצפוי להביא לעליית יצוא הגז הטבעי.

ההתאוששות הכלכלית המהירה בסין, צפויה להעלות את הביקוש שלה לגז טבעי במהלך השנה לרמת שיא חדשה. זאת, בזמן שסין צפויה לעמוד ביעדיה ארוכי הטווח של הגנת הסביבה והפחתת זיהום האוויר באמצעות שימוש באנרגיה ידידותית לסביבה. על פי הערכות בשוק, הביקוש לגז טבעי של סין בשנת 2021 יעלה עד לרמה של 360 BCM, לעומת ביקוש של 332 BCM בשנת 2020. כאשר, ההערכות של חברת האנרגיה הסינית Sinopec הן מתונות יותר ולהערכתה הביקוש לגז טבעי בסין יעלה השנה לכ-340-345 BCM.

הצפי לטווח הבינוני






החלטת OPEC+ יחד עם הקיצוץ מרצון בתפוקת הנפט של ערב הסעודית מעלים את הסיכוי כי שוק הנפט יהיה גירעוני בשנת 2021, מה שתומך בעליית מחיר הנפט אל מעבר ל-55 דולרים לחבית וייתכן שאף ל-60 דולרים לחבית במידה ונתוני הציות למגבלות יהיו חיוביים והחיסון יתברר כיעיל ובטוח גם מפני המוטציות של הנגיף.

כמו כן, ככל שהדולר יישאר חלש יחסית, ולא ישוב ויתחזק, הדבר יתמוך ברמה הנוכחית של מחירי הנפט ויתכן שאף מעבר לכך. הקשר ההפכי הברור שבין הדולר-אינדקס לבין מחיר הנפט מוצג בגרף ומשמעות הקשר היא, שכאשר יתר הגורמים קבועים, היחלשות הדולר במונחי דולר-אינדקס באה לידי ביטוי בעלייה של מחיר הנפט. מלבד מידת האי-וודאות הרבה שקיימת בחיזוי תוואי הדולר, הרי שקיים גם סיכון שעליית מחירי הנפט תביא לירידה במידת הציות של חברי OPEC+ למכסות הייצור, על מנת לתפוס נתח שוק גדול יותר, מה שעלול לסכן את יציבות המחירים בשוק.

התחזיות לטווחים הארוכים של החזאים השונים מדברות על הישארות מחיר הנפט בסביבתו הנוכחית בשנים 2022-2023 (ראה לוח).  תחזיות החזאים ככל הנראה מניחות כי השוק כבר מתמחר את הגירעון העתידי הצפוי להיווצר בשוק. ההתקדמות לקראת שיווק גלובלי של חיסונים, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך ולהגדלת הסיכויים להתייצבות המחירים ברמות אלו. עם זאת, התחזיות אינן מותירות די מקום להתפתחויות העלולות להביא להתמתנות במחירים ואף לירידה מסוימת.





x