לונג שורט || האם זה הזמן של המשקיעים "להסיר עוקב" ממניית פייסבוק ?

בעוד שבועיים יצאו הדוחות השנתיים של פייסבוק - האם נראה מהלך ירידות במניה? | במה פייסבוק שונה משאר ענקיות הטכנולוגיה? בקיצור שווה לעקוב אחרי פייסבוק בימים הקרובים | סקירה על המניה בהקשר של הטווח הקצר והארוך

 

 
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/01/2021

האם פייסבוק משנה כיוון?

הדיון שלנו מתחיל בעצם מהקורונה. כן, אותה מחלה מסתורית, שעדין רב הנסתר על הגלוי לגביה. הקורונה פרצה לחיינו אי שם בפברואר, ושלחה את השווקים למהלך ירידות דרמטי עד אמצע מרץ. 
מהר מאוד המשקיעים הבינו שהקורונה משפיעה באופן שונה על חברות שונות. הפגיעה העיקרית התרחשה בחברות התעופה, התיירות, והאנרגיה. לעומתן, ענקיות האינטרנט הראו שהקורונה לא רק שלא פגעה בהן, אלא אפילו סייעה להן. כך ראינו סקטורים של E-commerce, Stay Home, Cyber Security וכיו"ב, עולים, ומושכים איתם את הבורסות למעלה.

בחודשים האחרונים, בעצם, מאז ההודעה של פיזר על החיסון, הסוסים נראה שמתחלפים. המושכים את השווקים הם מניות הפיננסים, קמעונאות מסורתיות, אנרגיה ירוקה, נדלן ותשתיות. כאשר ענקיות האינטרנט לוקחות אוויר. אמאזון, אפל, מיקרוסופט, נעצרו מעט ונמצאות במהלך של דשדוש בערך מאז ספטמבר.

במה פייסבוק שונה משאר ענקיות הטכנולוגיה?
מתוך כל ענקיות הטכנולוגיה, הסיפור של פייסבוק מעט שונה. אם בשאר המניות, נראה שיש עצירה של מהלך העליות, יש מצב שבפייסבוק הסיפור זה לא רק העצירה.
פייסבוק וטוויטר, נמצאות בנקודה בזמן שבה יש התנגשות משמעותית בארצות הברית.

חופש הביטוי, הלב של המערכת
מצד אחד, עולות הטענות לגבי האחריות של פייסבוק וטוויטר, לתכנים פוגעניים שנמצאים אצלם ברשתות. שתי הרשתות החברתיות הפופולריות נהנו עד כה מהגנה של סעיף 230 בחוק התקשורת האמריקאי. מצד אחד עולות טענות, שהיעדר הפעולה של פייסבוק טוויטר היא זו שאיפשרה את ההתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר. מצד שני עולות טענות כי שתי הפלטפורמות בעיקר חוסמות צד אחד של המפה הפוליטית.
אז מצד אחד יש חשש מפני פגיעה בחופש הביטוי, מהצד השני יש חשש מפני צנזורה. באמצע נמצאות הרשתות החברתיות.

האם פייסבוק גדולה מדי ברשתות החברתיות?
בנוסף, לעניין חופש הביטוי, עולה השאלה האם פייסבוק היא לא גדולה מדי בהיבט הרשתות החברתיות, וכבר עלו קולות שהשוו את פייסבוק של היום למיקרוסופט של אז, ולא-AT&T, שזכו לטיפול של רשות ההגבלים העסקיים והסנאט האמריקאי. פייסבוק להזכיר, גם חולשת על ווטסאפ, ועל אינסטרגרם, מה שמעצים את אחיזתה ברשתות החברתיות בכלל.

מה עם הפרטיות של המשתמשים?
הגורם האחרון שרלבנטי לגבי פייסבוק, ושמצדיק התייחסות שונה לגבי החברה, הוא עניין הפרטיות. כלומר, בנוסף לגורמים שציינו, הרי שלפני כמה ימים, עדכנו ווטסאפ את מדיניות הפרטיות שלהם, ועכשיו בכוונתם לשתף את המידע עם פייסבוק. למותר לציין שלא מעט משתמשים לא אהבו את העניין.

למה הדבר דומה? אנחנו כבני אדם, מסתגלים מהר מאוד לדברים. חששות לא נמצאים אצלנו כל הזמן מול הפרצוף. כך בעניין של הפרטיות. אנחנו בעצם יודעים שפייסבוק מפירה את הפרטיות שלנו באופן מתמשך, אבל נוח לנו להשתמש במדיום הזה. אחת לכמה זמן אנחנו מקבלים תזכורת בעניין הפרטיות, ואז אנחנו בעצם נזכרים שאנחנו לא ממש מרוצים מזה.

זה קרה בעבר ספציפית לפייסבוק, בהקשר של הבחירות הקודמות. אחרי הבחירות, עלו לא מעט טענות על נסיונות להטיית הבחירות תוך שימוש בפלטפורמות של הרשתות החברתיות, בעיקר של פייסבוק. עלה הסיפור של קיימברידג' אנליטיקה, שבעם הזכיר למשתמשים שיש סיכון בשימוש בפלטפורמה הזו. סיכון משמעותית לפרטיות. להזכיר, בדוחות רבעון 2 של 2018, פייסבוק הודיעה על ירידה בקצב גידול המשתמשים ברשת החברתית, זה הספיק למשקיעים לזרוק את המניה 20% למטה ביום אחד, מ-217.5 ל-176.25. בשיא הירידה, המניה הידרדרה ל-123.33.



האם זה יהיה המצב גם הפעם?
יש דמיון לאירועים. רק להזכיר, פייסבוק אמורה לפרסם דוחות ב-27 בינואר. מדובר בדוחות שנתיים (להזכיר בארה"ב כל חברה בוחרת את שנת הדיווח שלה). בשבועיים האלה סביר להניח שלא נראה מהלך משמעותי של פייסבוק, ולקראת הדוחות, אני לא הייתי נכנס למניה, שכן אלא אם הדוחות יהיו לא פחות ממדהימים, לדעתי, רוב הסיכויים שנראה מהלך של ירידות במניה. הסנטימנט כלפי המניה הזו שלילי כרגע, וצריך שינוי משמעותי כדי להזיז את הכיוון.

מי מחזיק את פייסבוק
ריכזנו עבורכם את הקרנות שמחזיקות את פייסבוק. קרנות החשופות לארה"ב מקיימות חשיפה משמעותית לפייסבוק.
לפי FUNDER MFV, יש גידול בהיקף החשיפה לפייסבוק, אולם היקף האחזקות לא כוללות שינוי של החודשים נובמבר דצמבר.
176 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 323.76 מיליון שקלים בפייסבוק (נכון לסוף חודש אוקטובר 2020).

אלה הקרנות שמחזיקות את פייסבוק באחזקה משמעותית מעל 5% מהקרן - לרשימת האחזקות המלאה


x