וועדת הריכוזיות - הפרטת נמל חיפה

ועדת הריכוזיות ממליצה לאפשר את השתתפות כלל תעשיות, תעבורה אחזקות, אלייד ולאומי פרטנרס במרוץ על רכישת נמל חיפה

 

 
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/01/2021

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה ביום ה' האחרון  לרשות החברות הממשלתיות לא למנוע את השתתפותן של כלל תעשיות, תעבורה אחזקות, אלייד ולאומי פרטנרס במכרז על הפרטת נמל חיפה משיקולי ריכוזיות כלל-משקית.

חשיבותם של נמלי הים במערך סחר החוץ של ישראל גדולה והם השער העיקרי של הסחר הבינלאומי של המדינה. בשנת 2021 צפויים להתחיל לפעול שני נמלים חדשים שיגבירו את התחרות בענף, ואולם, הנמלים הקיימים עשויים ליהנות מיתרון מובנה על פני נמל המפרץ (חיפה) ונמל הדרום (אשדוד) בשל שטחי הרציף שבהם שגדולים פי כמה מהרציפים בנמלים החדשים.

נמל חיפה הוא הנמל הוותיק בישראל עם תנועת המטענים הגדולה ביותר. נמל חיפה הוא צומת חשוב בשרשרת הלוגיסטית של המסחר לישראל וממנה ויש לו חשיבות רבה גם לענפי משק אחרים. על כן, הליך הפרטת נמל חיפה הוא הקצאה משמעותית שעשויה להעניק לזוכים בה שליטה בתחום חיוני ביותר למשק ולאפשר להם להפעיל כוח מיקוח והשפעה רבים מול הממשלה ומשרדים ממשלתיים רבים כמו: רספ"ן ומשרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ומשרד הפנים, עמם נמצא נמל חיפה בממשקים רגולטוריים תכופים.

לכלל תעשיות ולקבוצת בלווטניק פעילויות לא מבוטלת בתחומי תשתית חיונית. העיקריות שבהן הן מפעל המלט נשר, ורשת 13 ומהדורת החדשות שהיא משדרת שזוכות לשיעורי רייטינג גבוהים ביותר. ואולם, ריכוזיותה הכלל-משקית של כלל תעשיות כמו גם מחזור המכירות הקובע שלה, הצטמצמו באופן ניכר בשנים האחרונות.

כמו כן, גם מעמדה וכוח השוק של נשר נחלש. לעמדת הוועדה ההחזקה בגוף תקשורת כמו ערוץ טלוויזיה, מרכזי ככל שיהיה, ללא פעילות משמעותית נוספת בתחומי תשתית חיוניים אחרים, וללא מחזורי מכירות ואשראי גבוהים, אינה חוצה את הרף שמביא לפסילת גורם.

תעבורה היא גורם ריכוזי רק בשל שליטתה במסוף המטענים האווירי בנתב"ג שפעילותו עלה על מחצית מכלל הפעילות בתחום; אלייד היא גורם ריכוזי רק בשל מחזור המכירות הקובע שלה שחוצה את הרף לקביעתה כגורם ריאלי משמעותי כשעיקר הכנסותיה אינן מיוחסות לפעילות בתחום תשתית חיונית. לכן מידת ריכוזיותן של תעבורה ואלייד אינה גבוהה במיוחד. 

לאומי פרטנרס מקבוצת בנק לאומי הוא התאגיד הבנקאי הגדול והוותיק בישראל ונותן האשראי הגדול ביותר. ככזה, הוא מהווה צומת חיוני ביותר בחיי המשק והכלכלה והשפעתו על המשק ניכרת. ואולם, הוועדה סבורה שהחזקה בפעילות פיננסית לבדה אינה מספקת לביסוס התנגדות, בפרט שלאומי פרטנרס ככל הנראה לא תהיה הגורם האמון על פעילות נמל חיפה.

על רקע כל אלה סבורה וועדת הריכוזיות שאין מניעה לאפשר את השתתפותם של הגורמים המפורטים לעיל בתחרות על הבעלות בנמל חיפה. 

x