לאומי || הצעדים הראשונים של ביידן עשויים לתרום להידוק ההיצע בשוק הנפט הגלובלי בשנתיים הקרובות

ההתפשטות החוזרת של הנגיף בסין עשויה להוביל לירידה בביקושים המקומיים בטווח הקצר

 

 
 

ד"ר גיל מיכאל בפמן ובניהו בולוטין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/01/2021

התפתחות מחיר הנפט

במהלך השבוע החולף, מחיר הנפט מסוג BRENT עלה מעט מכ-54.5 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-15/1/2021 לכ-54.76 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-22/1/2021 ומחיר חבית מסוג WTI ירד מעט מכ-52.36 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-15/1/2021 לכ-52.25 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-22/1/2021.
 
ההיצע הגלובלי

חברי OPEC+ מרוצים מהחלטת ערב הסעודית על קיצוץ מרצון של יצור הנפט שלה במטרה לייצב את שוק הנפט. הודו, צרכנית הנפט השלישית בגודלה בעולם, התלוננה על הקיצוץ הפתאומי אשר הפתיע את הצרכנים שציפו לקבל כמות גדולה יותר של נפט. שר הנפט של הודו אמר למזכ"ל OPEC כי הקיצוץ הפתאומי יוצר בלבול עבור הצרכנים ועשוי לעודד אותם לחפש מקורות אנרגיה חלופיים. נציין כי זה לא המקרה הראשון של חילוקי דעות בין הודו, צרכנית הנפט, לקבוצת OPEC, יצרניות הנפט, ובעבר הודו התלוננה בפני הקבוצה על הפרמיה שמשלמות המדינות באסיה על הנפט שהן צורכות.

תפוקת הנפט של לוב התכווצה בכ-200,000 חביות ביום לאחר שאירע פיצוץ בצינור הובלת נפט של המדינה, מה שמצביע על מצבן האמיתי של תשתיות יצור והולכת נפט בלוב ועל הקושי של המדינה לשמר תפוקה גבוהה של נפט לאחר עשור של מלחמת אזרחים. תפוקת הנפט של לוב ירדה לכמיליון חביות ביום לאחר שחברת הנפט, Waha Oil, הפועלת בלוב החליטה לסגור את צינור הנפט המוביל לנמל הגדול במדינה.

איראן החלה להגביר את יצור הנפט שלה ושר הנפט האיראני אמר כי היא מצפה להגיע בחודשיים הקרובים לרמות הייצור שהיו לפני הטלת הסנקציות האמריקאיות עליה. להערכת איראן, שוק הנפט יוכל לספוג את עליית יצור הנפט שלה עד לסביבות ה-4 מיליון חביות נפט ביום. נציין כי שר הנפט האיראני סרב לציין את רמת יצור הנפט הנוכחית של איראן אך הוא ציין כי יצור הנפט גבוה יותר מההערכות הקיימות בשוק.

מלאי הנפט בארה"ב עלה בשבוע המסתיים ב-15/1/2021, לאחר חמישה שבועות בהם המלאי ירד, בשל עליית יבוא הנפט נטו. בהתאם לכך, דו"ח הנפט השבועי של ה-EIA (סוכנות האנרגיה של ארה"ב) מצביע על עלייה בהיקף של כ-4.4 מיליון חביות במלאי המסחרי בשבוע המסתיים ב-15/1/2021 אשר  התרחשה בשל עליית הייבוא נטו שנבעה מירידה של 194,000 חביות ביום ביבוא ברוטו לעומת ירידת הייצוא ב-760,000 חביות נפט ביום ועל אף המשך עליית שיעור הפעילות של בתי הזיקוק ל-82.5%.

הירידה המצרפית ברמת המלאי כוללת מידת שונות גדולה באשר לשינויים האזוריים במלאי, בכלל זה ירידה במלאי שבקושינג אקולהומה ועליית מלאי באיזור מפרץ מקסיקו, החוף המערבי והחוב המזרחי של ארה"ב. נראה שהתפתחות זו קשורה לירידה במידת הכדאיות של אחסנת נפט בעת הנוכחית לנוכח עליית מחיר הספוט של הנפט יחסית למחיר העתידי של נפט.

הנשיא ביידן ביטל את האישור שניתן למיזם שלב ארבע (XL) של צינור הולכת הנפט Keystone  שזכה לתמיכת ממשל טראמפ כחלק מפרויקט חוצה הגבולות להרחבת סקטור האנרגיה של צפון אמריקה. מדובר שינוי ושיפור של תוואי הרשת הקיימת והרחבת כושר ההולכה של הרשת, באופן שהיה צפוי להוביל עד כ-830,000 חביות ביום מ-Alberta בקנדה ל-Nebraska בארה"ב.

ביטול שלב זה של הרחבת ושינוי תוואי הצינור מהווה גורם מרסן לצמיחת שוק האנרגיה בצפון אמריקה (קנדה וארה"ב). הצינור הוא בבעלות מלאה של חברת TC Energy, שהינה חברה מובילה בתחום הולכת הנפט בצפון אמריקה. כבר ביום הנשיאות הראושן (21-ינואר), הנשיא ביידן חתם על הצו הנשיאותי שביטל את ההיתר שניתן לשלב הרביעי של צינור הנפט המדובר. המהלך משקף את שאיפתו של השניא לממש את הבטחתו לעצור את התרחבות סקטור האנרגיה של ארה"ב כחלק ממהלך כולל של שמירה על איכות הסביבה.

עוד בנושא איכות הסביבה ומניעת שינויים אקלימיים, הנשיא ביידן צירף מחדש את ארה"ב להסכם פריז לשמירה על האקלים הגלובלי והקפיא את הסכמי החכירה לחיפוש נפט בשמורת הטבע הלאומית הארקטית אשר טראמפ אישר בסוף כהונתו. הנשיא ביידן צפוי להשעות את חכירת שדות הנפט והגז המצויות על אדמות פדרליות ומהוות כ-10% מאספקת הנפט של ארה"ב. זאת, לצד השעיית הסכמי חכירה אחרים של כריית פחם.

צעדים אלו של הנשיא, עם כניסתו לתפקיד, עשויים לתרום להידוק ההיצע בשוק הנפט הגלובלי בשנים 2021-2022.

צד הביקוש הגלובלי

הביקוש לדלק מטוסים ארה"ב ירד חזרה אל מתחת ל-1.1 מיליון חביות ביום, לאחר שהוא הגיע בשבוע שלפניו ליותר מ-1.4 מיליון חביות ביום, והוא עדיין מצוי ברמות נמוכות מאשר לפני המשבר. הביקוש לדלק לכלי רכב עלה מעט אך התאוששותו צפויה לקחת זמן בשל הידוק המגבלות בחלק מהאזורים, המפחיתות את התנועה בכבישים.

כך למשל, בניו יורק נרשמה ירידה בתנועה בתחילת השנה והתנועה ב-11 הכבישים המהירים של ניו יורק בשבוע השני של חודש ינואר הייתה נמוכה בכ-3.7% מהרמה שהייתה לפני חודש, מה שמצביע על כך שהתאוששות הביקוש לדלק בארה"ב צפויה לקחת זמן.

בתי הזיקוק בסין עיבדו בחודש דצמבר 2020 כ-14.19 מיליון חביות נפט ביום, מעט מתחת לרמה הגבוהה שהייתה בחודש נובמבר 2020 של 14.26 מיליון חביות ביום. זאת, על רקע שיפור הרווח השולי של בתי הזיקוק וכן על רקע אגירת דלקים לפני תקופת החגים בסין. בסיכום של שנת 2020, כמות הנפט שבתי הזיקוק הסינים עיבדו עלתה ב-3% והגיעה לרמת שיא של 674.4 מיליון טון. יצוא הבנזין של סין בחודש דצמבר ירד בכ-11% (m/m) וסין ייצאה 390,565 חביות בנזין ביום ו-358,561 חביות סולר ביום.

בנוסף, הייבוא הסיני של נפט איראני עלה בחדות בחודש דצמבר 2020 ל-519,000 טון, כמעט כפול מהייבוא ל חודש נובמבר, לאחר שג'ו ביידן זכה בבחירות לנשיאות ארה"ב. זאת, לאחר שאיראן הודיע שהיא מתכננת להגדיל את תפוקת הנפט שלה, מה שהתפרש בשוק כסין לכך שהיא מצפה להקלה על הסנקציות האמריקאיות תחת הממשל האמריקאי החדש.

התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה בסין הביאה להטלת סגרים באזורי התפרצות ולקריאה להימנע מנסיעות במהלך חג ראש השנה הסיני הקרב ולעידוד האנשים להישאר בביתם במהלך החג, מה שמעלה את החשש כי הביקוש לדלקים בסין יפגע בטווח הזמן הקצר.

חברת הרכבות של סין הפחיתה את האומדן למספר הנוסעים בתקופת החגים מ-407 מיליון ל-296 מיליון איש. זאת, על רקע המספר הנמוך של הזמנות כרטיסי רכבת. מדובר בירידה משמעותית במספר הנוסעים, אך הוא עדיין גבוה יותר מאשר מספר הנוסעים בחג בשנת 2020 בו חל סגר הדוק במספר רב של אזורים בסין.

ההתפשטות החוזרת של הנגיף החלה לתת את אותותיה ולראשונה מאז חודש אוקטובר 2020 עומסי התנועה בשנגחאי ובבייג'ינג בשעות הבוקר של תחילת השבוע שעבר היו נמוכים מהרמה שהייתה בשנת 2019, מה שמצביע על הצפי לירידה בביקושים המקומיים לדלק המשמש לתחבורה בטווח הזמן הקרוב.

בהודו, הביקוש לדלקים נחלש מעט בתחילת השנה. מכירות הסולר, שהוא סוג הדלק הנמכר ביותר במדינה, ירדו במחצית הראשונה של חודש ינואר בכ-6.6% בהשוואה לתקופה המקבילה של חודש דצמבר 2020 וב-3.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, הודו מקווה שהממשל החדש בארה"ב יקל את הסנקציות שהוטלו על איראן וונצואלה על מנת שהיא תוכל לגוון את מקורות הנפט שלה.

כמות הנפט המאוחסן במיכליות בים, אשר היו נייחות במשך שבעה ימים, נתון אשר מהווה אינדיקציה לכך שהן מאוחסנות כמלאי ולא בדרכם ללקוחות, ירד בשבוע שהסתיים ב-15 בינואר בכ-17% (w/w) מ-96.3 מיליון חביות ל-79.52 מיליון חביות. מה שמצביע על המשך צמצום מלאי הנפט העולמי אשר צפוי אף להמשיך ולהצטמצם במהלך הרביע הראשון של השנה בה שוק הנפט צפוי להיות גירעוני.

עליית מחירי הנפט עשויה להקל מעט על יצרני הנפט באפריקה

על פי התכנית הנוכחית למכסות הייצור של קבוצת OPEC+, צפויה הקלה במכסות בחודש אפריל, מה שיאפשר ליצרניות הנפט הגדולות באפריקה להעלות את תפוקת הנפט שלהן. בניגריה, תפוקת הנפט בסוף שנת 2021 צפויה להיות 1.70 מיליון חביות ביום, לעומת 1.52 מיליון חביות ביום בדצמבר 2020, ובאנגולה תפוקת הנפט בסוף 2021 צפויה להיות 1.45 מיליון חביות ביום לעומת יצור של 1.18 מיליון חביות ביום בדצמבר 2020.

במבט לכלל שנת 2021, הצפי הוא שתרומת סקטור הנפט לתוצר שלניגריה תהיה נמוכה יותר מאשר בשנת 2020, אך הירידה צפויה להיות קטנה יחסית, בהיקף של כ-1-2%, בהשוואה לירידת בתרומה לתוצר שהייתה בשנת 2020 בה תרומת סקטור הנפט לתמ"ג ירדה בכ-11%. לעומת זאת, תפוקת הנפט באנגולה צפויה לצמוח השנה ותרומתה לתוצר צפויה לגדול בשנת 2021 בכ-4-5%, לאחר שהתרומה לתוצר התכווצה בשנת 2020 ב-10%. עליית מחירי הנפט יחד עם התאוששות הייצור במהלך השנה עשויה להגדיל את הייצוא.

על פי הערכות, הייצוא של סקטור הנפט באנגולה יגדל השנה בכ-10% תוצר, בהשוואה לשנת 2020, ואילו הייצוא של ניגריה צפוי לגדול השנה בכ-1% תוצר. עליית הייצוא צפויה לצמצם את הגירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים שלהן, בפרט באנגולה.

משק הגז הטבעי

מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) ירד בשבוע האחרון והגיע ל-2.49 דולרים ל-MMBTU. ירידת המחיר התרחשה על רקע הצפי למזג אוויר מתון יחסית בחודש פברואר, מה שצפוי להקל על הביקושים לגז טבעי. אולם אנו מעריכים כי מחיר הגז הטבעי ימשיך להיתמך בחורף הקשה שבמדינות אסיה.

בנוסף, יצוא הגז הטבעי מקנדה לארה"ב הגיע במחצית הראשונה של חודש ינואר לשיא היסטורי של 3.76 BCF ליום, על רקע הביקושים הגבוהים ומספר אסדות הגז הפעילות בארה"ב עלה ב-6 והגיע ל-430 על רקע הצפי לשיפור הרווחים אשר עשוי אף להביא להגדלת ההשקעות וההוצאות על חיפוש מצבורי גז טבעי.

להערכת ה-EIA, כמות הגז במאגרים התת-קרקעיים בארה"ב בשבוע שהסתיים ב-15 בינואר ירדה ב-187 BCF, מעט יותר מהצפי שהיה בשוק, ל-3.009 TCF. עיקר הביקוש נבע ממזג האוויר הקר שהניע את הביקוש לחימום בתים ומרכזי תעשייה ומסחר. בנוסף, הביקוש לגז טבעי של תחנות יצור חשמל עלה בכ-2.2 BCF ביום בשל החולשה של יצור חשמל באמצעות רוח ועל רקע העומסים על תחנות הכוח.
 
הצפי לטווח הבינוני

הקיצוץ מרצון של תפוקת הנפט של ערב הסעודית צפוי להגדיל את הגירעון בשוק הנפט ברביע הראשון של השנה ולהפחית אף את מלאי הנפט הגלובלי. במידה וערב הסעודית ושאר חברי OPEC+ יצייתו למכסות, הפורמליות והוולונטריות, הדבר יאפשר רמת היצע שתתמוך ברמת המחירים הנוכחית.

בפרט, לאור המדיניות של הממשל החדש בארה"ב אשר צפוי להדק עוד יותר את שוק הנפט במהלך השנים 2021-2022. בנסיבות כאלו, ובמידה והדולר ימשיך להיחלש בעולם, אזי מחירי הנפט עשויים לעלות עוד אל מעבר ל-55 דולרים לחבית ברנט (הרמה הנוכחית). במידה ומהלך ההתחסנות יתברר כיעיל ובטוח ויהיה שיתוף פעולה רחב בקרב האוכלוסייה,  זה יצור תמיכה נוספת לרמת מחירים גבוהה יותר מאשר כ-55 דולר לחבית ברנט (הרמה הנוכחית).  אולם, הידוק המגבלות במספר רב של מדינות יחד עם הסגרים האזוריים בסין וההנחיה להימנע מנסיעות במהלך החג בסין, עלולים להכביד על המחיר בשבועות הקרובים.

נראה שהשוק כבר מתמחר במידה רבה מאוד גירעון עתידי העשוי להיווצר בשוק. ההתקדמות לקראת שיווק גלובלי מגוון של חיסונים, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שגלום כבר כיום במידת אופטימיות גבוהה מאוד "בקונצנזוס" מחירי הנפט.

x