כל מה שצריך לדעת על פלטפורמת ניהול אישי (IRA) של החסכונות הפנסיוניים

מגפת הקורונה סיפקה תזכורת למהלומה שמנחיתות עתות משבר על השווקים הפיננסיים אך גם יצרה מודעות באשר לצורך לבצע מעת לעת התאמות בחסכונות הפנסיוניים בהתאם לתנאי השוק המשתנים. מודל ניהול אישי (IRA) של כספי החיסכון בקופת הגמל וקרן ההשתלמות נותן מענה ראוי למי שמחפש לקחת את השליטה לידיים

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/01/2021

פלטפורמת ניהול אישי (IRA -  Individual Retirement Account) שאושרה לראשונה לשימוש בישראל בשנת 2010, החלה את דרכה עוד הרבה קודם בשוק האמריקאי וצברה פופולרית בקרב חוסכים שרצו לקבל אחריות מלאה על ניהול כספי החסכונות ולא להסתמך על ביצועי מנהל ההשקעות. ע"פ ההערכות, היקף הנכסים המנוהלים במודל זה בשוק האמריקאי עומד כיום על מאות מיליארדי דולרים, בעוד שבישראל היקף הפעילות בניהול אישי (נכון לשנת 2019) צנוע יותר ומסתכם במיליארדי שקלים בלבד - אחוזים בודדים מסך שוק קופות הגמל וקרנות ההשתלמות המנהל מאות מיליארדי שקלים.

עם זאת, במהלך השנים האחרונות נרשמת מגמת צמיחה בשימוש בפלטפורמה בקרב המשקיעים המקומיים שרואים יתרון ביכולת ההשקעה האקטיבית של כספי החיסכון. מלבד זאת, גם הגופים הפיננסיים רואים במודל ניהול זה כמנוע צמיחה שעונה על הביקוש הגובר של העמיתים לקבל שליטה מלאה על השקעות כספי החיסכון ובשנים האחרונות מקדמים את המכשיר לציבור הלקוחות.

הרווח במקרה זה הוא לשני הצדדים – המשקיע שמבחינתו זוכה לחיסכון משמעותי בכל הקשור לעלויות דמי ניהול תוך גמישות ושליטה מלאה על הכסף, בעוד הגופים הפיננסיים מצליחים לענות על הביקוש ועדיין לשמר את המשקיע כלקוח, וגם כמובן לשמור על רווח נאה מעלות השימוש בפלטפורמה.

למי מיועד השימוש ב-IRA?

ניהול אישי הוא כלי המיועד בעיקר למשקיעים עתירי ניסיון בעולם ההשקעות, המכירים גם את הסיכונים הכרוכים בהשקעה זו, וזוכים לשליטה על ניהול כספם תוך יכולת תגובה מיידית בהתאם למצבי השוק המשתנים. עם זאת, משקיעים שאינם מחזיקים בהבנה מעמיקה עם עולם ההשקעות יכולים לנצל את יתרונות הפלטפורמה בדרך אחרת - השקעה במכשירים פיננסיים "פסיביים" או כאלו עוקבי מדדים, כמו תעודות סל או קרנות מחקות, שעשויים לייצר תשואה נאה ולא מצריכים ידע או היכרות מעמיקה עם השוק.

דרך נוספת לניצול מודל זה עבור מי שאינו נמנה בין המשקיעים המנוסים, היא ביכולת להעביר את הסמכות בניהול הכספים למנהל השקעות שייבחר ובעצם להנות מיתרונות השקיפות ולהעביר את השליטה לאיש מקצוע מיומן.

אילו כספים ניתנים לניהול ב-IRA?

כל קרנות ההשתלמות הקיימות עומדות בקריטריונים לכניסה לניהול אישי. החל מיתרה מינימלית של 300,000 ש"ח ועד תקרה של 5,360,256 מיליון ש"ח במעמד עצמאי או שכיר וללא תלות בוותק.

כספי תגמולים - יתרה מינימלית של 300,000 ש"ח.

כספי תגמולים נזילים שהופקדו עד למועד 31.12.2005 בקופת גמל של עמית במעמד עצמאי וחלפו מאז לפחות 15 שנים ממועד ההפקדה הראשון לקופה. ללא הגבלת סכום.

קופות גמל עצמאיות או שכירות - כספים שהופקדו עד ליום 31.12.2007, והחל מגיל 60.

כספי תיקון 190 לפקודת מס ההכנסה - בהפקדה ישירה לקופה בניהול אישי והן בניוד מקופה שעברה 'תיקון 190' במסלול השקעה רגיל. התנאי היחיד לעניין זה הינו קבלת קצבת זקנה בגובה הקצבה המזערית (4,525 ברוטו נכון לשנת 2020) או שקיימת צבירה למטרות קצבה בסכום העולה על 1.3 מיליון ש"ח.

כספי פיצויים שעברו התחשבנות מס.

כספי מוטבים – ניוד ישירות מקופת עמית שנפטר או מקופה הרשומה גם על שם המוטב.

כספי שכירים (פנסיה וביטוחי מנהלים) – במקרה זה, הניהול האישי מוגבל למוצרים פאסיביים, מחקי מדדים

היכולת להשקיע באפיקים השונים גם מעבר לים, אך תחת כמה מגבלות

היתרון ב- IRAמגיע גם בזכות מרחב התמרון שמקבל החוסך באשר לפיזור ההשקעה. במודל ניהול זה רשאי המשקיע לבצע השקעה בשווקים הבינלאומיים, לטובת ניצול הזדמנויות גם מעבר לים, כמו גם באפיקים השונים (מנייתי, אג"ח, קרנות וכו'). עם זאת, קיימות מגבלות השקעה בנוגע להיקף החשיפה לכל אפיק, או לחילופין ביחס לכל מכשיר פיננסי כדוגמת אופציות, חוזים וכיוצא בזה.

כך למשל, את מיליון השקלים הראשונים של החסכונות הפנסיוניים יתאפשר להשקיע אך ורק במדדי שוק, ת"א35, נאסד"ק, S&P500 ואחרים.( הסיבה נובעת מהעובדה כי אותם מיליון ש"ח מהווים את ליבת החיסכון שמיועדת להקצות קצבה חודשית מינימלית בתקופה הפנסיה ולכן המדינה שמרנית בעניין זה.

עם זאת, במידה וצברתם סכום הגבוה ממיליון ש"ח, תוכלו לנהל את יתרת הכסף בני"ע לפי בחירתכם אך בכפוף לתנאי ה-IRA הקבועים. כך לדוגמה, ניתן להשקיע עד 10% מסך הכספים בנייר ערך של חברת אחת, כלורמ אי אפשר להשקיע מעבר לכך גם אם אתם ממש מאמינים במניה שתשיא עבורכם תשואה נאה. נוסף על כך, במודל זה נקבע כי אפשר להשקיע באגרות חוב בחו”ל רק במדינות בעלות דרוג אשראי לפחות כמו זה של ישראל.

חיסכון משמעותי בעלויות הניהול לצד הטבות מיסוי

הניהול האישי הופך לכלי אטרקטיבי כאמור בעקבות ההטבות להן זוכה המשקיע כדוגמת דמי הניהול הנמוכים שנגבים ממנו ביחס לאלו הנהוגים במוצרים המנוהלים ע"י מנהלי ההשקעות, כאשר הסיבה לכך ברורה – החוסך שמנהל את כספיו בעצם ממלא במידה מסוימת את תפקידו של מנהל ההשקעות ובהתאם דמי הניהול הנגבים ממנו נמוכים משמעותית. כמו-כן, החוסך לא משלם דמי משמרות כנהוג בקופות מסלוליות.

מלבד אלה, ישנן הטבות מיסוי מהותיות מהן נהנה החוסך בשימוש ב-IRA. כך לדוגמה, תיקון 190 לפקודת מס הכנסה שנכנס לתוקף ב-2012 מאפשר לנתב את הכספים לקופת הגמל ולהנות מיתרונות הקופה לצד תשלום מס נומינלי מופחת של 15% בלבד על רווחי ההון (שנדחה עד למועד משיכת הכספים), לעומת שיעור מס ריאלי של 25% הנהוג בהשקעות בניירות ערך.

עבור מי שמתכנן לייעד את הכספים כקצבה לפנסיה, יזכה בהטבת מס גדולה עוד יותר בדמות פטור באופן מלא על הקצבה, כלומר לא ינוכה מס רווחי הון כלל. תקנה 190 מאפשרת גם העברה של הכספים ליורשים בפטור מלא מתשלום מס בפטירה בטרם עת עד גיל 75 או תשלום מס רווחי הון של 15% בעת העברת הכספים במקרה של פטירה מעל גיל זה.

יתרה מכך, במודל IRA הרווחים הנצברים פטורים כאמור מתשלום מס שוטף (ניכוי מס במקור), עניין המתורגם לסכום כסף משמעותי ביחס להשקעה ועשוי לייצר לחוסך את אפקט ה'ריבית דה ריבית' על הכסף שנצבר. יתרונות מס אלו מסתכמים בשורה התחתונה בסכום משמעותי שנותר בכיסו של החוסך.

איך עושים זאת בפועל?

כאמור, מדובר במודל ניהול המתאים בעיקר לעמיתים בעלי ניסיון בשוק ההון שכדי לנהל את הכספים הפנסיוניים יתבקשו לנייד מהקופה הקיימת ל-IRA של אחד מבתי ההשקעות שמציע את השירות. לאחר ביצוע הבקשה להעברת הכספים, ייפתח עבורו חשבון מסחר ייעודי בבנק, כאשר  הכסף שיועבר יאפשר להתחיל בביצוע הפעולות, בהתאם להגבלות ולתנאים שפורטו לעיל. חשוב לציין כי גם מי שבחר במודל זה ובמהלך הדרך התחרט – שמורה לו הזכות לחזור לניהול של קופת גמל ע"י גוף הפיננסי שייבחר.

מהי בעצם קופת גמל?

קופת גמל היא למעשה מכשיר חיסכון המיועד לטווח בינוני-ארוך. החוסכים באמצעות הקופה מפקידים לרוב בפעימות חודשיות סכום מסוים כאשר סכומים שנצברו בקופות הגמל לחיסכון עד שנת 2008 ניתנים למשיכה בכל מצב בגיל הפרישה בצורה הונית. כספים שנצברו החל מ-2008 ועד למועד הפרישה, ניתנים כקצבה חודשית. 

קופות גמל מציעה לחוסך מגוון מסלולי השקעה - מנייתי, כללי, אג"ח ועוד. עבור החוסך עומדת האפשרות גם לשילוב בין המסלולים. שלא כמו בקרן פנסיה ובביטוח מנהלים, אין בקופה כיסויים הניתנים במקרה מוות או לאובדן כושר עבודה, אם כי באפשרות החוסכים לרכוש רכיבים ביטוחיים שיהוו חלק מהקופה.

שוק קופות הגמל נמצא כבר שנים רבות בעלייה מתמדת באשר להיקפי הכספים המנוהלים ומאז 2016 תפס תאוצה עם השקתה של קופת הגמל להשקעה.  אותה קופה הפכה אטרקטיבית בזכות העובדה שהיא מתפקדת כתכנית חסכון נזילה המאפשרת את משיכת הכסף באופן שוטף, זאת בשונה מקופת הגמל "המסורתית" שאפשרה ביצוע משיכת כספים רק עם ההגעה לגיל הפרישה. עם זאת, המתנה עד לגיל הפרישה מזכה בפטור ממס הכנסה על הקצבה הצפויה להתקבל בגין כספים אלו.

על אף ההבדל באשר לזמינות משיכת הכספים בין קופת גמל לקופת גמל להשקעה, הם דומים באופן השקעת הכספים כך שבתי הקופות ההשקעה תתבצע בשוק ההון דרך אחד ממסלולי ההשקעה המוצעים לבחירת החוסך. כיום עומדת לרשות החוסך אפשרות "לדלג" בין מסלולי ההשקעה השונים או להעביר את הכספים בין בתי ההשקעות, מבלי שהפעולה תיחשב כאירוע מס.

לסיכומו של עניין, מכשיר ה-IRA שינה את כללי המשחק שהיו נהוגים בישראל בכל הקשור לניהול החסכונות הפנסיוניים, ומאפשר למשקיעים לקבל לידיהם את יכולת השליטה בכספים הפנסיוניים ולבצע השקעות בהתאם לאופי ההשקעה ורמת הסיכון שבוחר תוך חיסכון משמעותי בעלויות הכרוכות בניהול הכספים.

x