מוסדיים || זו המניה שמנהלי קופות הגמל מיהרו אתמול לקנות בעוד שאר הציבור זרק סחורה

אתמול, תוך כדי הירידות החדות התנפלו מנהלי קופות הגמל וקרנות נאמנות על מניית כי"ל לשעבר

 

 
 

בועז קידר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/02/2021

שוק ההון הישראלי התאפיין בירידות חדות אתמול (31.1). יום המסחר הנוכחי בתל אביב נסגר בירידות חדות, לאחר הירידות בוול סטריט ביום שישי. תל אביב 35 נפל 1.61%, תל אביב 125 השיל 1.43% ותל בונד 60 ירד 0.23%. ניתן להבין כי השווקים ממשיכים לחפש כיוון בסיום החודש הראשון של השנה.

מה שכן ברור בינתיים הוא שהמוסדיים מנצלים את הירידות בשוק ההון להגדיל אחזקה במניות, כאשר אתמול  גדלה האחזקה נטו ב-18 מיליון שקל. מבין כולם בולטת הריצה אל כי"ל. המוסדיים רכשו מניית איי.סי.אל בסך של 14 מיליון שקל, ומכרו בסך של 4 מיליון שקל. זאת, בעוד המניה מאבדת 3% משוויה. המחזור הכללי במניה הסתכם בכ-50 מיליון שקל.

כלומר בעוד הציבור מוכר אחזקות בכי"ל, המוסדיים דווקא הגדילו אחזקות.  למה?

מתחילת השנה עלתה חברת הכימקלים בשיעור של כמעט 5%. את 2020 היא עברה בשלום ורשמה תשואה של 3%. ב-2019 הסיפור היה כבר שונה עם תשואה שלילית של 20%.

איי.סי.אל כמעט ולא שינתה את פניה בשנים האחרונות, למרות הפיכתה לחברה דואלית. מדובר בחברה גלובלית מובילה של מינרלים וכימיקלים מיוחדים, המפעילה שרשראות ערך המבוססות על ברום, אשלג ופוספט, על-פי מודל עסקי משולב. החברה מפיקה חומרי גלם מנכסי המינרלים הייחודיים שלה, ומשתמשת בידע טכנולוגי ותעשייתי ליצירת ערך מוסף ללקוחות בשווקים חקלאיים ותעשייתיים מרכזיים ברחבי העולם. מניות החברה כאמור רשומות גם בבורסה לניירות ערך בניו יורק בסימול ICL. עד כמה החברה נפגעה מהקורונה?

כי"ל הציגה קיטון של 58% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020, ירידה של 9% לעומת הרבעון המקביל. הכנסות החברה הסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ירידה של כ-9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הקיטון בביקוש לייצור פגעו בהכנסות החברה ותוצאות הפעילות הושפעו לרעה מהירידה בפעילות היצרנית באירופה ועלויות תפעול נוספות הקשורות במגפת הקורונה. בשורה התחתונה הרוויחה החברה 54 מיליון דולר, ירידה של כ-58% לעומת רווח של 130 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המתואם הסתכם ב-4.5 סנט למניה, לעומת התחזיות בשוק ל-3.1 סנט למניה.

אז מה מושך את המוסדיים לכי"ל? בהסתכלות על חתך הרוכשים, ניכר כי מירב רכישות המוסדיים נעשו על ידי מנהלי קופות גמל ולא מנהלי קרנות נאמנות. כלומר מי שרוכש את המניה מסתכל בעיקר על הטווח הארוך.  

לכן אפשר להניח שהמניע לרכישות זה הרעיון כי אינפלציה מתקרבת בעקבות חולשת המטבעות תביא לגידול בהכנסות החברה מדשנים בשנים הקרובות. ותיקי שוק ההון עדיין זוכרים כי אינפלציה יכולה להביא לעלייה חדה בשווי מניות הסחורות.

בנוסף, רעיון הרוטציה ממשיך להכות שורש בשוק ההון. כלומר בכך שבחודשים הקרובים דווקא המניות המסורתיות יותר יציגו תשואה עודפת על פני שאר הסקטורים עם היציאה האיטית ממשבר הקורונה. האם התזה הזו נכונה? יהיה בהחלט מעניין לבחון זאת לאורך זמן.

 

 

x