הציות הנמוך לסגר בא לידי ביטוי גם בפגיעה המתונה יחסית בכלכלה

2021 נראית כרגע במסלול פנוי להתאוששות

 

 
אמיר כהנוביץאמיר כהנוביץ
 

אמיר כהנוביץ
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/02/2021

ישראל מתכוננת לצאת השבוע מהסגר השלישי, אף שמקרי ההדבקה עדיין ברמה גבוהה, מה שמדגיש את הקושי להמשיך לכפות סגרים וירידת הסיכוי לסגרים נוספים ב-2021.* הציות הנמוך לסגר באה לידי ביטוי גם בפגיעה המתונה יחסית בכלכלה, בהשוואה לסגר הראשון, כך גם לפי נתוני התעסוקה שפרסמה בשבוע שעבר הלמ"ס לגבי המחצית הראשונה של חודש ינואר. כלומר, 2021 נראית כרגע במסלול פנוי להתאוששות.

בארה"ב, נתוני התעסוקה של חודש דצמבר עודכנו ביום שישי למטה ובסה"כ אבדו שם בשנת 2020 9.3 מיליון משרות! *בחודש ינואר נוצרו רק 6000 משרות חדשות בסקטור הפרטי, נמוך משמעותית אבסולוטית וגם ביחס לממוצע התחזיות, של 163 אלף, טיפה בים. למרות הנתון המאכזב השוק לא התרגש, ובצדק, כשהקורונה יוצרת שיבושים זמניים בענפי התיירות, הפנאי, המסחר הקמעונאי והתחבורה.

ביתר הענפים ההתרחבות היתה מהירה יותר ובלטה לטובה עליה במספר שעות העבודה ל-35, הגבוה ביותר מאז 2006. שיעור האבטלה ירד ל-6.3% אך נובע בעיקר מירידה בשיעור ההשתתפות בכח העבודה. למעשה בחלק מהענפים קיימת כנראה אפילו מצוקה של עובדים. השכר הממוצע לשעה זינק בשינוי שנתי של 5.4%, לעומת צפי ל-5.0%, מה שאומנם קשור לאיבוד משרות גדול יותר בענפים בעלי שכר נמוך, אך מתאר גם לחץ לעליות שכר ביתר הענפים. נזכיר בהקשר הזה כי הציפיה היא שככל שחבילות הסיוע יחולקו, כך גם גיוס העובדים יואץ.

משקיעים מוכרים אג"ח בתשואות עולות, בשל הערכה שבנקים מרכזיים יעלו את הריביות בתום המשבר בקצב גבוה יותר מהמגולם. אך יו"ר ה- ECB, לגארד, טענה בראיון בסופ"ש כי אסור יהיה לחזור על טעויות העבר ולקפל בסוף המשבר את התמריצים מהר. להיפך, לטענתה יהיה צורך להמשיך אותם כשסיומם יגרום לתהליך גמילה קשה. היא האיצה בקובעי המדיניות הפיסקלית להתקדם גם הם לתכנית הוצאה רחבה ולהנפיק אג"ח משותפות. בישראל נזכיר התשואות כבר חזרו כמעט את כל הדרך לרמה של טרום המשבר, כשהעשר סביב 0.9%.

הסיכון לשוק האג"ח הוא אותו סיכון שעומד בפני מניות הטכנולוגיה, כשהן נכס עם מח"מ ארוך -* מניות הטכנולוגיה זכו לשגשוג במשבר הקורונה, כשהעולם עבר קפיצה טכנולוגית אל העתיד. אך מניות טכנולוגיה מציעות בעיקר רווחים עתידיים. כך שככל שמחיר הבאת הכסף מהעתיד נפל כך הרווחים העתידיים קיבלו ערך. כלומר, כעת, ככל שהשפעת "הקפיצה הטכנולוגית" על המחירים גולמה, המתאם של מניות הטכנולוגיה לאג"ח הארוכות עשויה לעלות.

עליית תשואות עשויה להיות הסיכוי הגדול ביותר של משקיעי האג"ח להשיג לבסוף רווחי הון, שכן אלה *מגדילות את הסיכוי שהפד יתחיל לדון בקרוב באפשרות לריסון העליה. הוא יכול לעשות זאת באמצעות הארכת מח"מ הרכישות או ע"י דיבורים מחודשים להשתלטות על עקום התשואות (YCC).

הסיכון לאינפלציה שלילית עולה -מחירי הסחורות בעולם מזנקים והנפט השלים עד כה את פתיחת השנה החדה ביותר מזה 30 שנה!* ולמרות הזינוק ציפיות האינפלציה הקצרות נותרו מרוסנות מאד ביחס למקרים דומים בעבר. בעבר קפיצה דומה במחירי הסחורות דחפה את האינפלציה לשנה אל מעל 3% ואף מעל 4%. *אם ניקח בחשבון שלאחר משברים די שכיחה דינאמיקה של זינוק מחירי סחורות ואז קריסתם, גובר הסיכון שרמות האינפלציה הצפויות לשנה הקרובה הן סביב רמות השיא של השנים הבאות. יתכן שהחולשה היחסית בציפיות האינפלציה נובעת מכך שמשקל הטכנולוגיה במדד המחירים גדל בהשפעתו המקררת ביחס למשקל הסחורות.

x