פועלים || מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר 2021 ירד בשיעור של 0.1%

בחודש ינואר עודכן בסיס חדש למדד לפי מערכת משקולות חדשה וביחס לתקופת בסיס חדשה (ממוצע 2020 = 100). בשנים-עשר החודשים האחרונים ירד המדד בשיעור של 0.4%, והמדד ללא אנרגיה עלה ב-0.1%

 

 
 

כלכלני בנק הפועלים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/02/2021

מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר 2021 ירד בשיעור של 0.1% לרמה של  99.7 נקודות. בחודש ינואר עודכן בסיס חדש למדד לפי מערכת משקולות חדשה וביחס לתקופת בסיס חדשה (ממוצע 2020 = 100). בשנים-עשר החודשים האחרונים ירד המדד בשיעור של 0.4%, והמדד ללא אנרגיה עלה ב-0.1%.

מחירי פירות וירקות ירדו בשיעור של 2.7%, מחירי הלבשה והנעלה רשמו ירידה חדה בשיעור של 9.7%, ומחירי החשמל ירדו ב-2.8%. מנגד, מחירי המים עלו ב-6.5%, ארנונה למגורים עלתה בשיעור של 1.0% ומחירי המכוניות עלו בשיעור של 1.4%, בעקבות העלאת המיסוי על רכבים היברידיים והעלייה במחירי ההובלה.

סעיף שירותי דיור בבעלות עלה בשיעור של 0.4%  ובשנה האחרונה עלה ב–1.2%.

מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו בסקר האחרון בשיעור של 0.9% (נתונים ארעיים). בשנה האחרונה מחירי הדירות עלו בשיעור של 4.0%.

תחזית מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לחודש ינואר ירד ב-0.1%. ביחס לעונתיות של חודש זה, המדד היה גבוה מאוד. ההפתעה הייתה בעיקר בסעיף הדיור שתיקן מירידה שנתית של 0.2% בחודש הקודם לעלייה שנתית של 0.5%. התייקרויות נוספות חלו במחירי המזון וריהוט וציוד לבית.
הציפיות לאינפלציה במגמת עלייה בכל העולם ואלו הושפעו מעלייה במחירי הסחורות, ההובלה והנפט. אנו העלינו את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה לשיעור של 0.9% בעקבות עליית מחיר הנפט (63 דולר לחבית ברנט). בשלב זה עליות המחירים הן יותר במחירי הסחורות, ואנו מעריכים שתחול גם עלייה במחירי השירותים עם פתיחת המשק.

השפעה על המדיניות המוניטרית

הבנקים המרכזיים לא יגיבו לעליית האינפלציה וזה אומר ריביות ריאליות שליליות יותר. עד כמה הבנקים המרכזיים יהיו סבלניים לאינפלציה גבוהה יותר קשה לדעת, כיוון שיעדי האינפלציה הפכו לגמישים מאוד. הפד מתכוון לפצות על האינפלציה הנמוכה בעבר באינפלציה גבוהה מהיעד בעתיד, אבל אם לדוגמה הוא מתכוון לפצות רק על שנה אחת של אינפלציה נמוכה מהעבר, אז כבר בשנה הבאה הוא יכול להעלות ריבית (תרחיש פחות סביר כרגע). מכל מקום בנק ישראל לא יהיה הראשון להגיב כאן, גם בגלל לחצי הייסוף וגם בגלל שהאינפלציה אצלנו נמוכה יותר.

x