פייסבוק חסמה משתמשים אוסטרלים לחדשות - גוגל העולמית ו- News Corp חתמו על שותפות

המאבק של התקשורת בענקיות האינטרנט בצומת דרכים

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/02/2021

באוסטרליה

התנגשות בין פייסבוק לממשלת אוסטרליה. הרשת החברתית חסמה ממשתמשים אוסטרלים שיתוף קישורים לחדשות. זו התשובה של פייסבוק להצעת חוק, שנבחנת כעת על ידי הסנאט האוסטרלי, שמתכוונת לאלץ את ענקיות האינטרנט לשלם למוציאים לאור עבור שיתוף חדשות.
החל מהבוקר, משתמשי פייסבוק אוסטרליים אינם יכולים עוד לצפות בקישורים לחדשות תקשורת מקומיות או בינלאומיות, ואנשים החיים מעבר לים אינם יכולים עוד לגשת לחדשות אוסטרליות.

ממשלת אוסטרליה הגיבה בכעס, גם משום שנחסמו גם עמודי הפייסבוק הרשמיים של שירותי החירום, הבריאות או המשטרה, המשמשים למשל להתריע על האוכלוסייה במקרה של שריפות יער, ציקלונים או אפילו מגיפות.
שר האוצר האוסטרלי ג'וש פרידנברג כינה את אמצעי הפייסבוק "מיותר ואכזרי" ולדבריו "יפגע בתדמית המדיה החברתית באוסטרליה".

השר הבטיח כי ממשלתו נותרה "נחושה בדעתה" להעביר את הצעת החוק, שאומצה כבר בשבוע שעבר על ידי בית הנבחרים. "מה שאירועי שקרה היום מאשר לכל האוסטרלים כי הדומיננטיות של ענקים אלו בכלכלה שלנו ובנוף הדיגיטלי " זאת שעות ספורות לאחר שאמר בציוץ אחר כי היה לו "דיון בונה" עם מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג.
דובר פייסבוק אמר כי דפי ממשלה רשמיים "לא צריכים להיות מושפעים ". הדובר התחייב לשחזר את כל העמודים ש"נפגעו בשוגג".

מנהלת ארגון Human Rights Watch אוסטרליה, איליין פירסון, תיארה את החסימה - שהשפיעה גם על ארגונים לא ממשלתיים, וכן על עמוד הפייסבוק של ארגון Human Rights Watch - "תפנית מטרידה ומסוכנת". "הפסקת הגישה למידע חיוני למדינה שלמה באמצע הלילה אינה מקובלת" הזהירה.

ממשלת אוסטרליה וקבוצות העיתונות הביעו דאגה מפני התפשטות אפשרית של מידע כוזב, מכיוון שכמה עמודי פייסבוק התומכים בתיאוריות קונספירציה ודיסאינפורמציה לא הושפעו.
כ- 17 מיליון אוסטרלים משתמשים בפייסבוק מדי חודש.

בעולם 

בניגוד לרשת החברתית של צוקרברג, גוגל חתמה בימים האחרונים על הסכמים עם שלוש מדיות תקשורת מרכזיות באוסטרליה, והסכימה לשלם "סכומים משמעותיים" תמורת תוכן. 

בנוסף גוגל העולמית ו- News Corp של רופרט מרדוק חתמו על "שותפות היסטורית רב-שנתית" במסגרתה גוגל תשלם למו"ל על  מאמרים במדור Google Showroom. שתי החברות הודיעו על כך בהצהרה. ההסכם לשלוש השנים כולל גם פיתוח פלטפורמת מנויים, שיתוף הכנסות ממודעות ו"השקעה משמעותית בעיתונות וידאו חדשנית "על ידי יוטיוב שבבעלות גוגל. ההסכם בין שתי החברות לא יעסוק רק באוסטרליה, שבמשך שנים מבקשת מענקיות האינטרנט לשלם עבור חדשות צמודות, אלא גם בוול סטריט ג'ורנל ובניו יורק פוסט בארצות הברית ובטיימס בבריטניה.
מנכ"ל News Corp, רוברט תומסון, אמר כי לעסקה תהיה "השפעה חיובית על העיתונות ברחבי העולם מכיוון שקבענו בתוקף כי צריכה להיות פרמיה לעיתונות איכותית."

תומסון הוסיף: "במשך שנים הואשמנו במאבק בטחנות הרוח של הטכנולוגיה", אך כעת המאבק ההוא "הפך לתנועה, וגם העיתונות והחברה ישתפרו".

x