הדולר לאן? || הדולר שלנו נמצא במבחן אמיתי אחרי מהלך מתקן אלים במיוחד

למרות שמדובר בסקירה על דולר האמריקאי, אצלנו ובחו"ל, הייתי רוצה להזכיר כאן נכס אחר, והוא ה-ביטקוין.

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/02/2021

למרות שמדובר בסקירה על דולר האמריקאי, אצלנו ובחו"ל, הייתי רוצה להזכיר כאן נכס אחר, והוא ה-ביטקוין. המטבע הווירטואלי הזה עומד כרגע מעל ה-55,000$ לביטקוין אחד, וזה מאוד קרוב לשיא כל הזמנים שלו. להזכירכם, ההיסטריה האחרונה סביב ה-ביטקוין, זו אשר אחריה ראינו קריסה מהירה שלו לרמות נמוכות במיוחד, התנהלה סביב 20,000$, דהיינו פחות מחצי ממה שמציעים לקנות אותו היום. מה קורה כאן? ואיך זה קשור לדולר?

נכון שיש "אפקט אלון מאסק" ונכון שיש אווירה קשה של חובות מדינתיים המעוררים חלחלה, אבל מה בעצם מהות העניין? לא אתיימר לומר כאן שאני יודע את כל הסיבות למגמה החיובית בו אבל אני חושב שאני יכול לומר שה-ביטקוין מעניין הרבה אנשים כי הוא אחד מן הנכסים הפיננסיים השייכים לקבוצת "נכסי המפלט". התנועות בו, בניגוד לזהב, לאג"ח הממשלתי הקצר, ולדולר, פשוט "מוגזמות" מעצם היותו נכס פחות לגיטימי ופחות סחיר. ובמיוחד עקב תכונתו של כמות מוגבלת מראש של יחידות.

למרות זאת, יש עדיין רבים שחושבים שהמערכת הפיננסית הגלובלית הקיימת לא בריאה אבל לא ישקיעו בביטקוין ל"יתר בטחון". לא כאשר יש כל כך הרבה סכנה של פעילות ממשלתית כנגד הקומפלקס הזה, וכאשר יש כל כך הרבה פעילות עבריינית סביבו. עבורם, הדולר היה והינו הנכס האולטימטיבי למפלט לעת צרה. ראינו זאת בכל משבר ונראה זאת עוד הרבה מאוד זמן. עוצמתה הצבאית-כלכלית של ארה"ב, ובמיוחד "עומק הנזילות" בדולר, פשוט מחייבים זאת. זהו גם הכסף הגלובלי האמיתי, הרבה הרבה מעל היורו, היין, וכו...

אז למה לא רואים את הדולר מתחזק, יחד עם מה שקורה בביטקוין? קודם כל, נראה שבדולר ישנה תחתית קשה שממנה הוא מנסה להתאושש. אבל, התשובה לכך פשוטה מאוד: המשבר עוד לא ברור לעין. הוא קיים ברקע, בראש של כל מי שעוקב ומבין בפיננסים ובמקרו כלכלה, אבל הוא אינו מתבטא עדיין בפועל, עקב פעילותם הנמרצת והמוצלחת של הבנקים המרכזיים. האמון באלו האחרונים עדיין יציב כפלדה. שינוי באמון הזה יהיה הגורם המכריע לתחילת זוהרו מחדש של המטבע האמריקאי, וזאת בלי קשר לתשואה (ריבית) שיוכלו לקבל על פיקדונות הנקובים בו.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

קשה למצוא התנהלות טכנית קלאסית מזו. אחרי עלייה די דרמטית, ב-5 גלים יפים, מ-1.16 ועד שיא סביב 1.24, ראינו את המטבע האירופי עושה תיקון טכני של כ-50% ומגיע, ב-3 גלי תיקון יורד, לאזור 1.195. משם, עלייה, ובניה של אמון מחדש על ידי שפל מינורי גבוה יותר. בקיצור, דוגמה ללימוד בספרי התנועה של מחיר פיננסי. כרגע, אי אפשר לתת בטחון מוחלט שתבנה מגמה רשמית מעלה. חסר לנו שיא מעל 1.215 כדי שזה יקרה אבל כל הסממנים מעידים על כך.

זה, כמובן, תמונת ראי של הדולר, למרות שהדולר אינדקס אינו מורכב רק מיורו כמובן. ישנו רק כ-30% מאלו בו. אבל, אם נתסכל על הגרף של הדולר אינדקס נראה בהחלט קורלציה מובהקת בין מה שקורה ביחס EURUSD ומה שקורה בשוק הדולר העולמי בכלל. האם יש כאן מהות? יותר מאשר מהלכים טכניים? אני חייב לומר שאינני מכיר כאלו. מצב אירופה עדיין גרוע כלכלית הרבה יותר מאשר ארה"ב. בשתי היבשות הבנקים המרכזיים שולטים ברמה על ידי ריביות אפסיות או שליליות. הדבר היחיד שאני יכול להעלות על דעתי הוא עלייתו לשלטון של דרגי באיטליה. איש גולדמן-סאקס, כוכב ה-ECB, ומציל מדינות ידוע. למרות זאת, זה די רדוד כדי לגרום למטבע לעלות... נישאר אם כך בטכני, ונציין שעדיין לא ראינו מצב של קניות יתר בעלייה האחרונה של היורו מול הדולר, ואני מניח שזה גורם די משכנע לקוות לעוד מהלך עולה כדי להשלים אלמנט זה של הפאזל.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:
לחיוביים: אין הרבה תהיות ושאלות בנושא. עליכם לכבוש במהרה את 1.215 כדי לתת אמון מחודש בכיוון העולה. המטבע עשה מהלך קלאסי של תיקון בעומק, ועכשיו אתם חייבים לשכנע שמדובר בתיקון. לא במשהו שיכול להתפתח לשינוי מגמה בטווח הארוך יותר.
לשליליים: חברים יקרים: קוו המגמה הגדול, שנבנה משלושת השפלים, חייב להישבר כדי לתת תקווה למהלך יורד משמעותי. בהצלחה, כי אני חושב שיש לחיוביים יד על העליונה כרגע.



USDILS

המטבע הישראלי עומד כרגע על סף מבחנו הגדול, זה זמן רב. ראינו את העלייה הדרמטית מאז 3.10 ועד 3.31 ואחריה ההתייצבות סביב 3.25. אוקי, אז זה עלה כמה מיליארדים לבנק ישראל לבצע זאת, כאשר היה גם קצת גיבוי מצד הדולר בעולם. כעת, על הדולר שלנו לעמוד על שתי רגליו כתינוק הלומד ללכת, ולפרוץ את ההתנגדות הברורה כל כך והיא קוו המגמה האדיר שיורד לקראת המחיר מאז אוקטובר 2020. ולאחר מכן לעבור את השיא הקודם לכיוון 3.38.

זה לא יהיה קל, כאשר ראינו שביורו ובדולר אינדקס יש דווקא מהלך של חולשה בדולר בחו"ל. אבל, זה מה שהדולר המקומי צריך לעשות. עם קניות מרוכזות מצד הבנק המרכזי, ובלעדיהן. בלי שנראה את שני האירועים הטכניים הללו, לא נבין שיש לפנינו משהו שונה בטווח הבינוי-רחוק: תיקונים עולים אלימים יותר ופחות, הנגמרים במהלך יורד עמוק יותר מקודמו. 3.10 זה די עמוק ואני ממש חושש למשק הישראלי (ולחלק המייצא שלו) אם הדולר שלנו אכן בדרך לשבור את התחתית ההיא.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:
לחיוביים: עמידה איתנה ב-3.25 ופריצה של קוו המגמה היורד ו-3.25 כהתחלה של בניית אמון משקיעים בנכס הזה.
לשליליים: גם כאן הדברים ברורים כשמש: שבירתה של 3.25 מטה כאשר ההיגיון הטכני אומר שלא יהיה זה קשה מדי לחזור ל-3.10 בגלל שיש הרבה "רוח", בין 3.25 והתחתית הנוראה ההיא.

x