לאומי || החוזים העתידיים על הנפט צופים ירידה מסוימת במחיר הנפט בטווח הבינוני

מחיר הנפט עלה במחצית הראשונה של השבוע החולף על רקע צמצום הייצור בארה"ב בשל מזג האווויר הקר הפוקד את מפרץ מקסיקו, אך הוא ירד לקראת סוף השבוע עם התאוששות תפוקת הנפט בארה"ב

 

 
דר מיכאל גיל בפמן צילום אורן דאידר מיכאל גיל בפמן צילום אורן דאי
 

ד"ר גיל מיכאל בפמן ובניהו בולוטין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/02/2021

התפתחות מחיר הנפט

מחיר הנפט עלה במחצית הראשונה של השבוע החולף על רקע צמצום הייצור בארה"ב בשל מזג האווויר הקר הפוקד את מפרץ מקסיקו, אך הוא ירד לקראת סוף השבוע עם התאוששות תפוקת הנפט בארה"ב. בסיכום שבועי, מחיר הנפט מסוג BRENT ירד מעט מכ-62.85 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-12/2/2021 לכ-62.11 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-19/2/2021 ומחיר חבית מסוג WTI ירד מעט מכ-59.47 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-12/2/2021 לכ-59.24 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-19/2/2021.
 
ההיצע הגלובלי

הגידול הצפוי בתפוקת הנפט של רוסיה החודש לא התממש עד כה, מאחר והתפוקה הואטה במספר שדות נפט בשל מזג האוויר הקר באופן חריג. במחצית הראשונה של חודש פברואר, רוסיה הפיקה כ-10.1 מיליון חביות ביום, תפוקה הנמוכה בכ-44,000 חביות ביום מזו של חודש ינואר. סגן ראש ממשלת רוסיה אמר כי שוק הנפט הגלובלי התאזן לאחר שהיה עודף היצע בשוק לאחר הירידה החדה בביקושים במהלך 2020. להערכתו, התנודתיות הנמוכה בשוק מרמזת על כך שהשוק מגיע לאיזון וכי המחירים הנוכחיים תואמים את המצב הריאלי בשוק. רוסיה מעריכה שהגבול העליון של מחיר נפט השנה הוא 60 דולרים, מה שתומך בהערכתנו כי מחיר הנפט לא צפוי להישאר מעל ל-60 דולרים לאורך זמן.

יצוא הנפט של עיראק עלה במחצית הראשונה של חודש פברואר ל-3.44 מיליון חביות ביום, עלייה של כ-4.4% ביחס לחודש ינואר, גם לאחר שהיא התחייבה לקבוצת OPEC+ להפחית את תפוקת הנפט שלה החודש כפיצוי על אי ציות למכסות הייצור, לאחר שבחודש ינואר היא הפרה התחייבות דומה. חברת שיווק הנפט של עיראק, SOMO, התחייבה לפחות לשניים מלקוחותיה באסיה, שהיא תספק להם בחודש מרץ את כמות הנפט שהם רוכשים ממנה בשגרה, באופן מלא. כמו כן, היא התחייבה לספק בחודש פברואר את כמויות הנפט הרגילות לשלושה מלקוחותיה. עליית התפוקה במחצית הראשונה של החודש יחד עם התחייבויות אלו ללקוחותיה לאספקת כמות הנפט המלאה מהווים סימן אזהרה לכך כי יתכן שגם החודש, עיראק לא תקצץ משמעותית את יצור הנפט שלה, זאת כפי שהיא הפרה את הבטחותיה עד כה.

במידה ועיראק אכן תנסה להפחית את יצור הנפט שלה כפיצוי לקבוצת OPEC+, אזי היא תצטרך להפחית את יצוא הנפט לחלק מן הלקוחות האחרים באופן משמעותי יותר מההפחתה לכל לקוח שהייתה נדרשת אילו היא הייתה מפחיתה את הכמות שהיא מייצאת לכלל לקוחותיה. אי עמידה של עיראק בהתחייבויותיה לפצות את קבוצת OPEC+ צפויה להגביר את המתחים בקרב חברי הקבוצה לקראת הפגישה הצפויה להיות בתחילת מרץ בה הקבוצה תחליט על מכסות הייצור של חודש אפריל ומצב זה יקשה על המשך הידוק השוק לאורך זמן. כמו כן, במידה ועיראק לא תפצה על אי עמידתה במכסות הייצור, הדבר עשוי לעודד את ערב הסעודית להפסיק את הפחתת הייצור מרצון, לאחר שהיא הפחיתה אותו בכמיליון חביות ביום, מה שצפוי להגדיל את היצע הנפט בשוק ולהוריד מעט את מחיר הנפט.

חברת הנפט של מקסיקו, Pemex, הודיעה כי יצור הנפט שלה עלה בשנה האחרונה לראשונה מזה יותר מעשור. אולם, הצהרה זו אינה נכונה ותפוקת הנפט של מקסיקו ירדה ב-1% בשנה שעברה והסתכמה ב-1.66 מיליון חביות ביום. ההצהרה של Pemex נובעת מכך שהחברה עשתה שינויים בנוהל הדיווח על היקפי התפוקה  והיא החלה לכלול בספירתה גם גז Condensate, שהוא גז הנהפך לחומר הדומה לנפט-קל לאחר הפקתו והוצאתו מהקרקע והוא משמש לדילול נפט גולמי כבד, אך חומר זה אינו נפט גולמי.
הסערה החורפית במפרץ מקסיקו בארה"ב, הביאה להאטת זרם הנפט המופק מבארות נפט ובחלקם שאיבת הנפט אף הופסקה לחלוטין והביאה לירידה משמעותית בתפוקת הנפט של ארה"ב, מה שצפוי להפחית את ממוצע תפוקת הנפט היומית בחודש פברואר. מזג אוויר קשה זה אף הביא לכך שמספר חברות בעלות צינורות להולכת נפט הכריזו על "אירוע כוח עליון", כך שהן לא יכבדו את התחייבויותיהן להולכת נפט וגז טבעי ללקוחות בשל הסערה שלא מאפשרת זאת.

מלאי הנפט בארה"ב ירד בשבוע המסתיים ב-12/2/2021, בשל עליית יצוא הנפט לצד ירידה בייצורו. בהתאם לכך, דו"ח הנפט השבועי של ה-EIA (סוכנות האנרגיה של ארה"ב) מצביע על ירידה בהיקף של כ-7.3 מיליון חביות במלאי המסחרי בשבוע המסתיים ב-12/2/2021, אשר  התרחשה בשל ירידה ביבוא נטו ב-1,205,000 חביות ביום שנבעה מעלייה של הייצוא ב-1,245,000 חביות ביום לצד עליית הייבוא ברוטו ב-40,000 חביות ביום בלבד.

צד הביקוש הגלובלי

הביקוש לדלקים בארה"ב עלה בחדות מעל ל-8 מיליון חביות ביום, לאחר שהוא היה מתחת לרף זה במשך שלושה שבועות, והביקוש לדלק מטוסים ירד מעט, אך נותר סביב הרמה של השבוע הקודם. מזג האוויר הקר באופן קיצוני בארה"ב הביא להאטת הפעילות של חלק מבתי הזיקוק ובחלקם אף לעצירה מוחלטת של הפעילות, מה שצפוי להקשות עליהם לחזור לפעילות באופן מהיר. פגיעה זו משמעותית בעיקר בטקסס, בה ארבעה מבתי הזיקוק הגדולים ביותר נפגעו משמעותית וצפוי לקחת להם מספר שבועות לתיקון הנזקים ולחזרה לפעילות, מה שמעלה את הפוטנציאל למחסור ממושך בדלק בארה"ב. מצב זה צפוי להביא לעליית מחיר הדלק בארה"ב והוא מייצר רווח ארביטרז' והוא מגביר את הכדאיות כלכלית לסוחרים בשוק לייבא דלקים מאירופה לארה"ב.

בתי זיקוק בהודו בודקים אפשרות לרכישת נפט מאפריקה ומצפון אמריקה, על רקע מכסות הייצור של קבוצת OPEC+ אשר הביאו לכך שמפיקי נפט במזרח התיכון, שהם ספקי הנפט בעלי חוזים ארוכי טווח עם הודו, מצמצמים את אספקת הנפט. הודו היא יבואנית הנפט השלישית בגודלה בעולם ועל פי הערכות, יבוא הנפט שלה יעלה השנה לפחות ב-10% בהשוואה לשנת 2020. להערכתנו, עלייה זו בביקוש צפויה לתמוך במחיר הנפט כל עוד קבוצת OPEC+ שומרת על מכסות הייצור.

משק הגז הטבעי

מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) עלה בשבוע האחרון, ל-3.08 דולרים ל-MMBTU, בשל מזג האוויר הקיצוני אשר הביא להפחתת התפוקה של גז טבעי במפרץ מקסיקו, בדגש על טקסס, וכן בשל בעיות באספקת הגז הטבעי לאחר שתשתיות ההולכה קפאו באזורים מסוימים, מה שמנע אספקה פיזית של הגז הטבעי.

מזג האוויר הקר במפרץ מקסיקו בארה"ב הביא לכך שמספר חברות המחזיקות בצינורות להולכת גז טבעי הכריזו על "אירוע כוח עליון". השיבושים באספקת גז טבעי בארה"ב הביאו לפגיעה קשה בייצור החשמל בחלק מהאזורים בארה"ב שנפגעו ממזג האוויר הקיצוני וכתוצאה מכך המושל של טקסס הורה על איסור יצוא גז במטרה להגביר את אספקת החשמל למדינה. איסור יצוא זה הביא להאטה משמעותית בייבוא הגז הטבעי של מקסיקו המסתמכת על גז טבעי של ארה"ב וכ-40% מיבוא הגז הטבעי של מקסיקו מארה"ב מקורו בטקסס, מה שגרם לשיבושים רבים באספקת חשמל לכ-4.77 מיליון משקי בית ועסקים במקסיקו.

הצפי לטווח הבינוני

העמידה במכסות הייצור של רוב חברי קבוצת OPEC+ יחד עם הקיצוץ מרצון של תפוקת הנפט של ערב הסעודית והפחתת יצור הנפט של ארה"ב בשל מזג האוויר הקיצוני צפויים להגדיל באופן זמני את הגירעון בשוק הנפט ברביע הראשון של השנה ולהפחית את מלאי הנפט הגלובלי.

במידה וערב הסעודית ושאר חברי OPEC+ ימשיכו לציית למכסות, הפורמליות והוולונטריות, הדבר יאפשר רמת היצע שתתמוך ברמת המחירים הנוכחית. בפרט, לאור המדיניות של הממשל החדש בארה"ב אשר צפוי לפעול כנגד הרחבת פעילות הפקת הנפט והולכתו. כנגד, כפי הנראה שעיראק לא תעמוד בהתחייבותה לפצות על אי הציות למכסות, מה שעשוי להגביר את המתחים בין חברי הקבוצה ולהביא להגדלת היצע הנפט במהלך הרביע השני של השנה וכפי הנראה השוק לא מתמחר סיכון זה.

בארה"ב, הפקת הנפט  ירדה במהלך השבוע האחרון, אך בחודשים הקרובים היא צפויה לחזור למסלול צמיחה, מה שצפוי "לאתגר" את רמת המחירים הנוכחית.נראה שהשוק כבר מתמחר במידה רבה מאוד היווצרות של גירעון עתידי. ההתקדמות לקראת שיווק גלובלי מגוון הולך וגדל של חיסונים, שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שגלום כבר כיום במידת אופטימיות גבוהה מאוד "בקונצנזוס" מחירי הנפט. בהתאם לכך, החוזים העתידיים צופים ירידה מסוימת במחיר הנפט בטווח הבינוני.

x