דויטשה בנק - תשואות אגרות החוב בארצות הברית יישארו בפוקוס

דויטשה בנק || סקירת השווקים השבועית של הכלכלן הראשי לדויטשה בנק- כריסטיאן נולטינג

 

 
 

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/02/2021

תמונת המצב בשווקים:

תשואות אגרות החוב בארצות הברית יישארו בפוקוס לאחר שהגיעו לרמתם הגבוהה ביותר כמעט בשנה האחרונה במהלך המסחר בבוקר. נתון המאקרו המרכזי השבוע יהיה מדד מחירי הליבה PCE, שיפורסם ביום שישי לאור חששות מפני אינפלציה אך גם נתון הזמנות מוצרי בר קיימא ביום חמישי יזכו לתשומת לב.

צפי השוק לגבי ההתאוששות הכלכלית עלול להיות מושפע מפרסום נתוני סנטימנט: מדד ביטחון העסקים IFO הגרמני יפורסם היום, מדד ביטחון הצרכנים בארצות הברית יפורסם מחר ומדד ביטחון הצרכנים של גוש היורו וGFK  יפורסמו ביום חמישי.

בגזרת סין אין הרבה נתוני מאקרו לאחר החלטת הבנק המרכזי הסיני להותיר את הריבית ללא שינוי בסוף השבוע האחרון, כאשר נתון מחירי הבתים יפורסם ביום שלישי וביום ראשון נתוני PMI . בשאר יבשת אסיה- הבנק המרכזי הקוריאני נפגש ביום חמישי ואנו נקבל מדדי מחירים לצרכן מהונג קונג, מלזיה וסינגפור שיוסיפו לדיון סביב האינפלציה. מנהיגי האיחוד האירופי מתכנסים למפגש בימים חמישי ושישי לאור החשש מפני קצב ההתאוששות הכלכלית.

יומן אירועים כלכליים:

שני:
גרמניה- מדד ביטחון העסקים של IFO לחודש פברואר. 
שלישי: סין- מדד מחירי הבתים לחודש ינואר. ארצות הברית- מדד ביטחון הצרכנים לחודש פברואר.
רביעי: גרמניה- נתוני תמ"ג לרבעון ה-4. ארצות הברית- מכירות בתים חדשים לחודש ינואר.
חמישי: גרמניה- מדד ביטחון הצרכנים של GFK לחודש פברואר. גוש היורו- מדד ביטחון הצרכנים לחודש פברואר. ארצות הברית- הזמנות מוצרים ברי קיימא לחודש ינואר, נתוני תמ"ג לרבעון 4.
שישי: יפן- מדד מחירים לצרכן פברואר, ייצור תעשייתי לחודש ינואר. ארצות הברית- מדד מחירי הליבה PCE   לחודש ינואר.

נתוני אינפלציה בארצות הברית: מדד המחירים ליצרן מוליך את הדרך למעלה.
השוק נראה שהוא בחוסר הסכמה עם הפדרל רזרב (הבנק המרכזי האמריקאי) לגבי האינפלציה. פרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה שפורסמו בשבוע שעבר, הצביעו על כך שקיימת סכנה מקיומה של אינפלציה נמוכה מידי (לא גבוהה מידי) אך תשואות האגח בשווקים מצביעות על הערכה מחדש לגבי האינפלציה. מדד המחירים לצרכן היה די יציב עם קריאה של 1.4 אחוז לעומת השנה שעברה אך מדד המחירים ליצרן( לביקוש סופי) רשם עלייה חודשית של 1.3 אחוז בחודש ינואר (הקפיצה החודשית הכי גבוהה מאז חודש דצמבר 2009) ובהסתכלות לעומת השנה שעברה רשם עלייה של 1.7 אחוזים.

טרנדים בין הסקטורים השונים והקשרים שלהם למדדי האינפלציה השונים יהיו חשובים בחודשים הבאים. לדוגמה מדד המחירים ליצרן של סקטור הבריאות עלה בחודש ינואר ויכולה להיות לזה השפעה על מדד המחירים של PCE  ביום שישי הקרוב

שורה תחתונה: השווקים ימשיכו לשים את הפוקוס על האינפלציה בארצות הברית ואת ציפיותיהם כאשר החיפוש אחר תמונה ברורה יותר נמשך.

התוכנית הפיסקלית בארצות הברית וציפיות האינפלציה.
ללא קשר למה שהבנק המרכזי האמריקאי אומר השווקים כבר מגיבים בדאגה לגבי האינפלציה שחלקה הוא לאור תוכנית התמריצים שגודלה הסופי והשפעתה אינם ברורים. מספר רב של סקרי אינפלציה מצביעים על עלייה בציפיות האינפלציה. בינתיים תשואת האגח ל 10 שנים של ממשלת ארצות הברית נסחרת ברמה של 1.38 אחוז, עלייה של 46 נקודות בסיס מאז תחילת השנה.

אנו חושבים שיש מקום לעלייה נוספת (היעד שלנו 12 חודשים קדימה עומד על 1.5 אחוז עם חריגה כלפי מעלה לטווחים קצרים), אך אנו חושבים שהתשואות יישארו צנועות בטווח הארוך לאור מדיניות הפד המרחיבה וללא קשר כיצד התוכנית הפיסקלית תקרה בסוף. קפיצות זמניות באינפלציה גם כן אפשריות אך הן לא צפויות להדאיג את הפד. 

שורה תחתונה: תשואות האגח בארצות הברית עשויות להמשיך מעלה אך מהלך ממושך כלפי מעלה לא נראה כתרחיש סביר לאור מדיניות הפד המרחיבה.

גוש היורו: הבנק המרכזי האירופי מנמיך את הציפיות לגבי האינפלציה.
פרוטוקולים מישיבת הבנק המרכזי האירופי האחרונה מצביעים גם הם על כוונה להמשיך ללחוץ על ההדק בנוגע למדיניות מרחיבה ולהתעלם משינויים קצרי טווח באינפלציה או בתשואות. הבנק המרכזי האירופי (כמו בנקים מרכזיים אחרים), מדגיש כי יש לעשות הבחנה בין עליות זמניות באינפלציה לבין עלייה יציבה ממושכת שלדעתו לעלייה כזו ייקח זמן רב להופיע.

יחד עם זאת השווקים (ותושבי האיחוד האירופי) ייתנו לנתוני האינפלציה תשומת לב גבוהה יותר כאשר מדד המחירים לצרכן שיפורסם מחר לחודש ינואר יצביע על עלייה של 0.9 אחוז לעומת השנה שעברה, עלייה לעומת הקריאה הקודמת של מינוס 0.3 אחוז לחודש דצמבר כאשר ישנם קריאות אינפלציה גבוהות יותר במדינות מסוימות לאור השפעות חד פעמיות. ציפיות אינפלציה גבוהות יהוו גורם נוסף בעננה סביב ההתאוששות הכלכלית ביבשת שנמצאת תחת אי וודאות לאור הסגרים המתמשכים והקצב האיטי של מבצע החיסונים, כאשר מפגש המנהיגים האירופים בימים חמישי ושישי לא יעזרו להפיג את החששות הללו.

שורה תחתונה: הבנק המרכזי האירופי כמו הפד ירצה להתעלם מקפיצות זמניות באינפלציה אך הדאגה עלולה להוסיף לעננה הקיימת סביב ההתאוששות הכלכלית.

הודו: התאוששות ואינפלציה.
נתוני התמ"ג לרבעון ה-4 בהודו יפורסמו ביום שישי. נתון תפוקה חזק בדצמבר (ועלייה חדה בהוצאות הממשלתיות) מצביעים על עלייה צנועה בתמ"ג ברבעון ה-4 לעומת השנה שעברה עם מומנטום גובר ברבעון ה-1 של השנה. ההתאוששות הכלכלית בהודו מן המגפה מרשימה (ירידה חדה במספר הנדבקים עוד לפני החיסון) אך ישנם כמה נושאים לדאגה.

הראשון הוא אינפלציה, כאשר הנתון הראשי ירד לשפל של 20 חודשים בחודש ינואר האחרון, עלייה של 4.1 אחוז לעומת החודש המקביל בשנה שעברה שברקע סימני שאלה לגבי דרך המדידה של מספר מוצרי מזון ונתון הליבה עדיין מעל 5 אחוז. אף יותר מדאיג הוא נתון המחירים הקמעונאיים WPI שזוחל למעלה ורשם עלייה של 2 אחוז שנתי בחודש ינואר.

מדד מחירי מוצרי הייצור WPI רשם עלייה של 5 אחוז לעומת השנה שעבר בהשפעה של עלייה במחירי המוצרים שמשמשים לייצור כמו גם עלייה במחירי הסחורות, תזכורת לכולנו שהאינפלציה אינה אירוע מקומי בלבד. ההשלכות של כל אלה בבחינת המדיניות שמבצע הבנק המרכזי ההודי עבור יעד האינפלציה. המסגרת החדשה לגבי האינפלציה צריכה להיות מוכרזת עד ה-31 במרץ השנה.

שורה תחתונה: ציפיות האינפלציה חשובות בעוד שהבנק המרכזי ההודי שוקל את תגובתו למול הצמיחה הכלכלית המחודשת.

מחיר הנפט: ביקוש והיצע תומכים
אינפלציה במחיר הנפט חשובה בעיקר כי היא בעלת קורלציה עם האינפלציה הכללית. דינמיקת המחיר של הנפט נראית חיובית עם מחיר נפט WTI שנסחר מעל 60 דולר הבוקר ולאחר שנגע במחיר של 62 דולר בשבוע שעבר לאור מזג אוויר קר מאוד בטקסס שאיים להשבית את תפוקת הנפט.

מלאי הנפט בארצות הברית רשם ירידה של 7.3 מיליון חביות בשבוע שמוליך ל12 בפברואר, ירידה גדולה בהרבה מן התחזיות(ירידה של 2.4 מיליון חביות). הביקוש העולמי צפוי להמשיך להתאושש(סקטורים כמו תיירות שמפגרים מאחור ישלימו את הפער) ורמת הציות בארגון אופ"ק נותרה חיובית.

בטווח הארוך פקטורים נוספים כמו ( הסכם גרעין מחודש בין ארצות הברית לאירן) יכולים לגרום לעלייה בהיצע הנפט אך נראה כי אופ"ק ינהל את הגידול בתפוקה ככזה שיהיה בקו ישר מול התאוששות הביקוש עם מטרה של הפחתה נוספת במלאים. תחזית שלנו עבור מחיר הנפט מסוג WTI  12 חודשים קדימה עומדת על 57 דולר. 

שורה תחתונה: העלייה האחרונה במחיר הנפט היא בחלקה הודות לתנאי האקלים המיוחדים אך הטרנד בין ההיצע לביקוש נותר גורם תומך בעלייה.

x