כלכלה מעגלית היא הפתרון

מומחי בלקרוק (BlackRock) || אלו ארבעת המגזרים שיש לבחון בשנת 2021

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/03/2021

כלכלה מעגלית נועדה לשנות את הדרך בה אנו חושבים על צריכה, ולקדם מעבר מייצור וצריכה מבוססי גישת "השתמש-וזרוק", לייצור וצריכה ברי קיימא. מעבר ליתרונותייה הסביבתיים, לכלכלה זו גם יתרונות כלכליים – עבור היצרנים והצרכנים.

מומחי בלקרוק, חברת ניהול הפיננסים הגדולה בעולם המנהלת מעל 8.6 טריליון דולר, מציגים את ארבעת המגזרים שיש לבחון בשנת 2021 כדי לתמוך במעבר לכלכלה מעגלית. לטענתם, למרות שמגפת הקורונה איימה לבלום את המומנטום העולמי סביב קיימות, הכלכלה המעגלית בכל זאת חזרה להוביל כתוצאה מכמה גורמים - התגברות הרגולציה בנושא, שינוי העדפות הצרכנים שפונים כעת לחלופות בנות קיימא, ותגובות ארגוניות שהתמקדו בשיטות מעגליות.

בבלקרוק, מצביעים על ארבעה מגזרים אותם משקיעים צריכים לבחון לטובת הזדמנויות צמיחה:

פלסטיק אינו הבעיה – הוא יכול להיות הפתרון. ישנם דרכים להשתמש מחדש בפלסטיק לא רק על ידי מחזורו, ואנו רואים חברות ענק שמשתמשות בחלופות ביו-פלסטיות כמו חומצה פולי-לקטית לאריזות מזון במקום בפלסטיק.

אנו בבלקרוק מאמינים כי המגפה תעביר את המיקוד לבנייה של תשתית נכונה לסילוק פלסטיק – ניהול פסולת, איסוף, מיון ומחזור כימי. לכן אנו מאמינים בהזדמנויות השקעה בשרשרת האספקה של עידן הפוסט-קורונה, כיוון שכעת, בניגוד לעבר, ישנו שיח על שימוש נכון בפלסטיק ולא על הוצאתו המלאה מהתהליך.

הטכנולוגיה דוחפת את הצרכנים לצריכה יותר בת קיימא. החברות הטכנולוגיות מבצעות תפקיד חשוב – הן גם מאמצות עקרונות של כלכלה מעגלית וגם דוחפות את לקוחותיהן לנהוג כך. הנושא יהפוך משמעותי יותר במוצרי אלקטרוניקה, במיוחד בתהליכי פירוק רכיבים אלקטרוניים ומחזורם, וכבר כיום ישנן חברות שפועלות בנושא המייצרות מוצרים חדשים מרכיבי אלקטרוניקה ישנים – זה חסכוני ומוסיף ערך עבור לקוחות המחפשים השקעה בת קיימא.

אנו בבלקרוק מחפשים חברות המסייעות בצמצום פסולת על ידי שימוש חוזר או מחזור, וזה חל גם על הרכיבים של מוצרי האלקטרוניקה שאנו בבלקרוק משתמשים בהם. במקביל, אנו רואים היום יותר ויותר אפליקציות המבוססות על כלכלה שיתופית ומציעות שווקי פשפשים מקוונים, פלטפורמות למכירות יד שניה והשכרה, פתרונות למחזור פסולת אלקטרונית, ליסינג למוצרי חשמל ועוד.

אנו מצפים שהתחום יתפתח, ובמיוחד ברכיבים אלקטרונים שם יש צורך לפיתוח פתרון בר-קיימא. עבור תיקי ההשקעות שלנו, אנו מחפשים חברות המסייעות בצמצום פסולת, בעיקר דרך שימוש חוזר או מחזור, זה חל על הרכיבים הנכנסים לחומרה טכנולוגית, וגם לצורכי מוצרים ביתיים.

צורך גובר בבניית תשתית בריאות אמינה יותר. תחום הציוד הרפואי הוא המוביל בשימוש מחדש במכשירים ובמוצרים. בתי חולים נדרשים להחזיק את הציוד החדיש והטוב ביותר, ומחזור מוצרים יכול להיות יעיל יותר מאשר במוצרי אלקטרוניקה – כיום ישנן חברות המנהלות מערכים לוגיסטיים יעילים לאיסוף, שיפוץ, או פירוק של ציוד רפואי משומש, וישנו שימוש מוגבר במודל הליסינג גם לציוד רפואי.

לשירותי הבריאות חלק חשוב בכלכלה המעגלית עם רלוונטיות הולכת וגוברת, במיוחד בהתחשב בכך שציוד רפואי רב נמצא בשימוש חד פעמי בלבד. מגפת הקורונה האירה את תחום זה, ואנו בבלקרוק מאמינים כי זה האיץ את הצורך להבנה טובה יותר של שימוש נכון בפסולת רפואית ואת הצורך לפתח פתרונות קבועים וטובים יותר למחזור ושימוש מחדש בציוד רפואי.

הכלכלה המעגלית מגיעה גם לאופנה. בדיוק כמו אריזות מזון ומשקעות, גם תעשיית האופנה נמצאת כעת תחת פיקוח צרכני אדוק, מה שצפוי להאיץ את המעבר של התעשייה לשיטות מעגליות יותר. עבור תיקי ההשקעות שלנו אנו מחפשים כעת מותגים וחברות המנהלות שרשראות אספקה שמובילים את מעבר זה ומתאימים את המודלים העסקיים שלהם לכלכלה מעגלית. יש לנו יכולת טובה יותר כיום לדחוף לעבר הכלכלה המעגלית מאשר לפני חצי שנה.

בהתחשב בהיקף השינוי הדרוש למעבר זה והחסמים המשמעותיים בדרך לשינוי, אנו מאמינים שלמנהיגי התעשייה של ימנו תפקיד קריטי בפתרון זה. כלי חיוני שלנו לדחיפת חברות למעבר זה הוא להשקיע בחברות אשר יבצעו צעדים יזומים לקידום כלכלה מעגלית וידווחו על התקדמותן.


לינק לדו"ח המלא: https://bit.ly/3bbc11p
x