שוקי המניות || ת"א 35 ו-S&P500 || התחלה רעה באמת או תיקון מינורי חסר חשיבות?

אני לא צריך לציין לקוראי שורות אלו כמה זמן אנחנו מחכים לסקירה מהסוג שאני הולך לכתוב לכם. סקירה שיש בה אלמנט אמיתי של שלילה בשוקי המניות האמריקאים, ובכלל העולמיים, כולל אצלנו.

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/03/2021

אני לא צריך לציין לקוראי שורות אלו כמה זמן אנחנו מחכים לסקירה מהסוג שאני הולך לכתוב לכם. סקירה שיש בה אלמנט אמיתי של שלילה בשוקי המניות האמריקאיים, ובכלל העולמיים, כולל אצלנו. מאז תחתית מרץ 2009 של משבר הסאב-פריים, לא היו תקופות שלילה רבות במיוחד. כל אחת הייתה אלימה אבל קצרה להפליא.

לאחרונה, חזינו בשתי דוגמאות מובהקות לכך: סיום שנת 2018, וירידות הקורונה. תורך כמה ימים, ואולי שבועות בודדים, השוק השיל כמות רבה של נקודות אבל התקומה מן האירועים האלו הייתה מדהימה ביופייה החיובי. האמת היא שלא הטלנו אז ספק ביכולת של קובעי המדיניות לעשות את המהפכים האלו אבל זה תמיד היה די מדהים לחזות בהתפתחות הזו בזמן אמת.

והנה, מאז ה-18-03-2020 היינו כחולמים מול שוק מניות גלובלי משתקם מפחד אגרסיבי של הופעת מגפה עולמית, ובמיוחד מהתגובה חסרת התקדים של מנהיגי המדינות לאותה בעיה רפואית. רק תקופה קצרה של דשדוש אופקי, בסתיו של 2020, היוותה הפסקה מתודית בעלייה המתמדת של כל המערך הפיננסי, כאשר מאז נובמבר 2020, זמן אישור הגעתם של החיסונים לזירה, ראינו רגל עלייה דרמטית בפני עצמה.

שאלנו עצמנו מה יכולה להיות סיבה לשינוי באופטימיות הניבטת מן המדדים? למעשה כתבתי על זה מאמר די מפורט במגזין פאנדר האחרון. שם ציינתי 3 סיבות לחיוב ו-3 סיבות לפסימיות. שם, ציינתי גם שיש בהחלט הגיון בלעקוב אחרי אחד ממדדי רוחב השוק כסמן ראשוני של חולשה. ומי שעשה זאת, יכול היה בהחלט להיות במצב של אתראה ואזהרה כאשר השוק החל להשיל נקודות. הנה גרף מעודכן של אותו מדד (Advance-Decline של בורסת ניו-יורק מאתר StockCharts):



שימו לב לכמה אלמנטים מעניינים שכל אחד מאתנו יכול היה למצוא בהם עניין:
השיא שנקבע בעקומה, סביב ה-10-02-2021, היה בסטייה שלילית מול השיא שנקבע בסוף 2020 (קו אדום בחלון תחתון) כאשר גם השפלים של המומנטום מראים חולשה נוספת (קו כחול בחלק התחתון). בנוסף, וזה החשוב, סביב ה-16-17 לפברואר, ראינו את העקומה יורדת מתחת לממוצע הנע 9 שלה. אירוע די נדיר.

בסה"כ, מצב בעייתי שמעורר תשומת לב, כאשר מוסיפים אותו לכל מה שציינתי כרקע בכתבה ההיא. בכל אופן, המדדים אכן החלו את חולשתם החדשה ב-16-02 ואנו נמצאים במצב הזה עד עתה. האם זה משהו שיכול להוות בעיה לאורך זמן? האם לפנינו התחלה קטנה של משהו גדול הרבה יותר? נביאים יש רק בספרי הקודש.

מה שאני יכול לומר הוא זה: בינתיים, שום גורם מהותי לא השתנה כדי לבסס תיאוריה של משבר עמוק. זרימות ההון ותוכניות העזרה ממשיכות להתקיים ולהזרים דלק לצד הפיננסי של הדברים. מה שכן קורה הוא שאנו מתקרבים כנראה לשלב סיום התחלת משבר הקורונה: השלב הרפואי. ונכנסים במלוא העוצמה לשלב הבא: המשבר הכלכלי. בו יצטרכו לתקן הרבה, ומהר, כדי שזה לא יהפוך להיות משבר חברתי-פוליטי, סטייל 1929. הולך להיות "מעניין".

הבה נבחן עכשיו את החלק הטכני של הדברים.



S&P500

כאמור, אמצע חודש פברואר ראה את תחילתה של חולשה משמעותית ראשונה במדד שלפנינו. כל העיניים היו אז על השיא סביב 3950, וכמה חבל היה שהמדד לא יכול היה להשיג שיא כל הזמנים מעל הרמה העגולה והיפה כל כך של 4000. מאז השיא, הנרות התפתחו מקטנות לגדולות, עם זנבות גדולים. וזה אמר שיש לנו שוק עם הרבה חוסר וודאות, מהולה בכמות מאסיבית של היצע. גורם חדש שלא ראינו מאז שלושת ימי הפחד של סוף ינואר.

כל זה היה טוב ויפה אבל תשומת הלב של כולנו הייתה סביב קוו המגמה 1, זה אשר הגיע מן השפל של תחילת נובמבר. עמידה איתנה סביבו, וחזרה מעלה, הייתה מייצרת עוד מהלך חיובי אלים כפי שראינו בכל המחצית הראשונה של פברואר. זה לא קרה, והקו נשבר. מה שהכניס הרבה ויברציות של חשש למשקיעים. קו המגמה הזה, 1, היה מאוד חשוב לביטחון העצמי של המשקיעים לטווח הבינוני והיווה סוג של אזור קטיעת הפסד עבור רבים מהם.

כעת, הסיטואציה הייתה כזו: גג התנגדות סביב 3950-3920 וכל עלייה מינורית נחשבת לסיבה להיפטר מסחורה. ואיפה אנו עומדים בסוף השבוע? בעוד מבחן של קו מגמה חשוב. הפעם, מס 2. זה אשר עמד בכל השפלים מאז אמצע דצמבר. ראינו כבר שתי ניסיונות לשבור אותו ללא הצלחה. האם הוא יישבר כמו קו 1? או, האם הוא יהווה את סיום התיקון היורד? אינני יודע אבל כל הסימנים אומרים שיש עוד סיבה לחשוש מירידות נוספות.

מה שבטוח הוא ששבירתו מטה של קו מגמה 02 תפתח תיבת פנדורה של פקודות קטיעת הפסד גדולה למדי אשר תביא את המדד כמעט מיד לאזור 3550-3600. שימו לב שהאינדיקאציה עדיין לא הגיעה למצב של מכירות יתר וזה בהחלט נותן לשליליים כוח ומוטיבציה. אגב, ייתכן מאוד שמתפתחת תבנית של יתד מתרחבת (תבנית שלילית של חוסר יציבות) אשר תגרום למדד לחזור ולעלות לכיוון הגבול העליון של התבנית, ובכך לייצר שיא היסטורי חדש... את זה נדע מהר מאוד בתחילת שבוע הבא.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:
לחיוביים: היה לכם תקופה מופלאה של חיוב עד כה. האם לקחתם הגנות? האם צמצמתם עמדות לקראת תיקון אפשרי? מי שעשה זאת נהג על פי כללים מינימאליים של ניהול סיכונים. לאחרים, הנשארים על הגלגל באופן מתמיד במלוא העוצמה, אומר כך: קו המגמה ,2 ובמיוחד אזור 3550 ייקבעו אם תסבלו מאוד מן המימוש המתפתח.
לשליליים: סוף סוף יש לכם סוג של שליטה על המצב. נכון שזה קורה בתנודתיות מן התופת. אבל, עדיין, המגמה שלילית. היעדים הם: 3700 ומיד 3600. פחות מזה, וכל המאמצים שלכם היו לצורך מימוש חסר חשיבות כמעט.



תא 35

כמו שציינתי בסקירה הקודמת, שוק המניות המקומי שלנו "הריח" משהו באוויר והחל לבצע את המהלך השלילי הרבה לפני שחברו החשוב יותר, מאמריקה, התחיל לעשות זאת. פסגה כפולה, ושבירת בסיסה, היו סימני ההיכר של אותה פעילות. עכשיו, יש לנו את סביבת 1630 כהתנגדות קשיחה ליצירת מגמה חיובית מחודשת.

בסיס תבנית הפסגה הכפולה עומד סביב 1575 וכל מאמץ לעלות מעליה יהיה מאמץ מעניין שראוי לתשומת לב מיוחדת. מניפת קווי המגמה, העולים בזווית חדה יותר, עשתה את שלה בהצלחה מרובה כאשר היא התריעה לנו על התחלת העניין הבעייתי במעבר המדד מתחת ל-1600. כמו כן, אזכיר שוב את הסטייה השלילית שראינו בין האינדיקאציה (סטוקסטיקס – חלון תחתון) ושני השיאים של הפסה הכפולה. בסה"כ, קשה למצוא כאן נקודה לחיוב בטווח הקצר חוץ מהגעת אותה אינדיקאציית מומנטום לאזור מכירות היתר שלה.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:
לחיוביים: חברים יקרים, קשה לי לנבא לכם טובות כאשר אנו רואים את מה שאנו רואים במדד הזה אצלנו עם רקע מה שאנו רואים במדד החציני לעיל. אם אתם מעוניינים לשנות את הגזרה, אתם חייבים לכבוש מחדש את 1575, את 1600, ולבסוף לייצר פריצה עם שכנוע של מחזורים מעל 1630. עד אז אנו נניח שלפנינו התפתחות של שלילה מתגלגלת.
לשליליים: אוקי, אז הגענו לעונה הזו של השנה, ועליכם להוכיח לנו שאתם מסוגלים להרבה יותר מאשר כמה אחוזים בודדים. 1500 היא חובה אבסולוטית לשבירה, ובמיוחד, לדעתי הצנועה, שבירת קו המגמה 1.  אם לא תצליחו בשתי המשימות האלו אין לי הרבה בשורות טובות עבורכם. לעומת זאת, הצלחה בהן תביא לכם את המדד לסביבה של 1400 בצורה די מהירה ומספקת.

x