מה זה NFT שמשגע את עולם ההשקעות ? ולמה זה מעיף מניות זערוריות לשמיים

הטבעה של לברון ג'יימס, חתול שרוכב על קשת, וציור דיגיטלי מטושטש שנמכר ב-70 מיליון דולר – כך נראה השיגעון החדש של עולם ההשקעות. וכמו כל שיגעון שמכבד את עצמו, גם שיגעון ה – NFT מעיף על טיל כמה מניות מהפינות הנידחות של וול סטריט

 

 
NFT אימיג dreamstimeNFT אימיג dreamstime
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/03/2021

NFT  מעיף מניות זערוריות לשמיים

הטבעה של לברון ג'יימס, חתול שרוכב על קשת, וציור דיגיטלי מטושטש שנמכר ב-70 מיליון דולר – כך נראה השיגעון החדש של עולם ההשקעות. וכמו כל שיגעון שמכבד את עצמו, גם שיגעון ה – NFT מעיף על טיל כמה מניות מהפינות  הנידחות של וול סטריט

חברה
מיקום
קוד מסחר
פעילות
בכמה היא עולה הערב
22 במארס
טאקונג
הונג קונג
TKAT
אתר לתיווך יצירות אמנות בסין
40%
ג'יאין

סין
JFIN
הלוואות אונליין
40%
הול אוף פיים ריזורט
ארה"ב
HOFV
הפעלת היכל תהילה לפוטבול באוהיו
30%


שאלה: האם יכול להיות שאנשים קצת התחרפנו במהלך מגפת הקורונה? האם ייתכן שהשעמום גורם להם למעשים מטופשים? למשל: להוציא המון כסף על שטויות כמו קובץ דיגיטלי של חתול מרחף על קשת? 
כנראה שכן. כי אחרת אין לי דרך להסביר מה מניע את השיגעון הפיננסי החדש של העולם הקריפטוגראפי. "שיגעון ה-NFT".
תיכף אנסה להסביר כאן מה זה NFT. אמרתי "אנסה" כי אני לא ממש מבין מה זה.
אבל נתחיל קודם ממה שקל להבין. לספור כסף הרי כולנו יודעים.
הנה כמה עסקאות מוזרות שבוצעו באחרונה בשוק ה-NFT.

עסקה מספר 1: סרטון וידאו עם הטבעה של שחקן הכדורסל, לברון ג'יימס נמכר תמורת 208 אלף דולר. 

עסקה מספר 2: גיף של החתול הדיגיטלי Nyan Cat  נמכר תמורת 500 אלף דולר. כן, זה החתול המפוקסל שמופיע בתמונה המצורפת כאן.  

עסקה מספר 3: הציוץ הראשון של מייסד טוויטר נמכר תמורת 2.5 מיליון דולר (!)

עסקה מספר 4: קובץ JPG שיצר מייק וינקלמן - האמן הדיגיטלי המוכר בשם Beeple נמכר תמורת סכום של ... 69 מיליון דולר (!!!).


זה הקובץ של Beeple שנמכר תמורת 69 מיליון דולר.

קווים לדמותו של השיגעון

אני חייב כאן אתנחתא אמנותית קטנה.  הביטו רגע בתמונה הזו של "ביפל". האם אתם יכולים  להבין מדוע היא שווה 69 מיליון דולר. מה יש כאן בכלל? איזו אמנות זו? מה היא מבטאת? מה כל כך נדיר בה?
אני לא אובייקטיבי כמובן, אבל נדמה לי שבתי בת ה-11 שעורכת סרטוני וידאו בכישרון לא מבוטל מסוגלת גם היא לייצר תמונות דומות לזו. האם יכול להיות שההתעקשות שלנו שהיא תשקיע בלימודי הליבה שלה מוטעית מיסודה?
עכשיו נחזור רגע למונח הלוהט החדש: "NFT". ראשי התיבות של Non Fungible Token. בתרגום חופשי: אסימון שאינו בר חליפין. או בתרגום אחר: "אסימון שאינו ניתן  לשכפול".
אם אני מבין נכון האסימונים הללו הם מעין שטרי בעלות על מוצר, שנותנים תוקף לאותנטיות שלו. האסימונים הללו נעזרים בטכנולוגיית בלוקצ'יין. כן, זו אותה טכנולוגיה שמהווה את הבסיס למטבעות הקריפטוגראפיים ובראשם הביטקוין. טכנולוגיית בלוקצ'יין מאפשרת לרשום את הבעלות האסימונים על שמו של הרוכש, ומהווה שטר אותנטיות למוצר.

איפה זה נחוץ? בעיקר בעולם האמנות הפלסטית.

נניח שמישהו מציע לכם לקנות ציור לא מוכר של ואן גוך תמורת 15 מיליון דולר. נניח אתם מעריכים שציור כזה שווה בשוק החופשי 30 מיליון דולר וחושבים שזו עסקה נהדרת. אבל אתם לא יודעים אם מי שמציע לכם הוא סוחר הגון או רמאי שמנסה למכור לכם ציור מזוייף.
מה עושים? פונים למומחים. המומחים יבדקו את חתימת הצייר, את סגנון הציור, את סוג הצבעים שבהם השתמש הצייר ואת גילם. הם יבדקו אם הוא שייך לסדרה של ציורים מאותה תקופה, ויבחנו את סוג המסגרת. ישנם גם אמצעים טכנולוגיים שיכולים לסייע כמו ניתוח באור UV, ואינפרא אדום. 

אם זה ממש מעניין אתכם אתם יכולים לעשות כמוני: תקישו בגוגל "Art Forgery" ותגלו עולם שלם של טכניקות לאיתור זיופים בציורים, פסלים, וחפצים עתיקים.
טכניקת NFT אמורה להתגבר על כל אלו. היא מספקת מעין שטר בעלות דיגיטלי יחיד על יצירה כלשהי שמוצפן באמצעים קריפטוגראפיים. השטר, כך מבטיחה השיטה, אינו ניתן לשכפול. בינתיים, שיטת ההצפנה  הזו מתמקדת בעיקר ביצירות דיגיטליות: קובצי וידאו, תמונות ומדיה דיגיטלית. וכן, גם "גיפים" ו"ציוצים". יש כאלו  שרואים בכך אמנות.
אומר את האמת – אין לי מושג עד כמה השטר הזה אכן מבטיח שהמוצר אינו מזוייף. שהרי ייתכן שהשטר יהיה אותנטי אבל היצירה לא.
מה שבעיקר מעורר את סקרנותי ופליאתי היא הזווית הבורסאית של התופעה הזו. שהרי כמעט לכל תופעה פיננסית בעולם יש כיום זווית כזו.

מפינה נידחת למרכז הבימה 

מתברר ש"ציידי הטרנדים" של שוק המניות הצליחו כבר לאתר לפחות 3 חברות בורסאיות שקשורות בצורה זו או אחרת לשיגעון ה-NFT. לפעמים הקשר הזה הוא מאוד מאוד עקיף. אבל לציידים האמיצים זה לא כל כך משנה. מה שחשוב הוא שהם מזהים את המניות הללו ראשונים ומדווחים על כך לשאר העולם ב"פורומי הרצת המניות של רדיט" (הערה: הביטוי הזה בן 5 המילים הוא יצירה דיגיטלית אותנטית שלי! כל הזכויות שמורות. בכמה תרצו לקנות אותו?)
החברה הראשונה ברשימה שמושבה בהונג קונג נקראת טאקונג ארט (קוד מסחר TKAT). טאקונג המעסיקה פחות מ-40 עובדים מפעילה פלטפורמה שמאפשרת לאמנים, סוחרי אמנות ובעלי יצירות אמנות לסחור ביצירות בשוק מול משקיעים פרטיים.
טאקונג מתמקדת בשוק הסיני ובאתר האינטרנט שלה ניתן לסחור בין השאר בציורים, יצירות קליגרפיה, תכשיטים ואבני חן. המשקיעים מהמרים כנראה שהיא תאפשר בקרוב גם מכירה של אמנות דיגיטלית בעזרת טכנולוגיית NFT. בשנה שהסתיימה בסוף ספטמבר האחרון דיווחה החברה על הכנסות של 4.4 מיליון דולר והפסד נקי של 2 מיליון דולר.

אבל רגע – למי אכפת בכלל ממספרים? הרי יש כאן חלום חדש, ועולם חדש, ותחום שאיש אינו מכיר. ולחלום כידוע אין מחיר.

לא מאמינים? בבקשה. ב-10 במארס השנה נסחרה מניית טאקונג במחיר של 2.73 דולר. מאז היא קיבלה כנפיים. נכון להערב (22 במארס, שעה 20:00) היא נסחרת במחיר של 42 דולר – זינוק של 1,500% ב-8 ימי מסחר! המחיר הנוכחי משקף לחברה הסינית הקטנה שווי שוק של כ-500 מיליון דולר. במהלך המסחר הערב היא מזנקת בכ-40%.

החברה השניה ברשימה, גם היא סינית, נקראת ג'יאין (Jiayin – קוד מסחר JFIN). ג'יאין לא ממש קשורה לעולם ה-NFT. החברה מתמחה במתן הלוואות אונליין לאנשים פרטיים בסין. אז מה הקשר? מתברר שמתרוצצת שמועה כלשהי בטוויטר שהחברה עשויה, אולי, להיכנס לעולם ה-NFT.

איך תיכנס? מתי תיכנס? איך היא תרוויח מכך? עזבו אתכם משטויות. זה בכלל לא חשוב. מה שחשוב הוא שהמניה שלה מזנקת הערב ביותר מ-30%. ב-8 במארס נסחרה המניה שלה ב-3.6 דולר, והערב היא כבר נוגעת ב-11 דולר.
השלישית בחבורה היא דווקא חברה אמריקאית שנקראת הול אוף פיים ריזורט אנד אנטרטיינמנט (קוד מסחר HOFV). החברה מפעילה את היכל התהילה באוהיו שמוקדש למשחק הפוטבול האמריקאי, מענפי הספורט הפופולאריים בארה"ב. יש לה, כנראה, קשר ליצירת קטעי ווידאו פופולאריים ממשחקי הפוטבול בארה"ב.

שוב, גם HOFV לא קשורה כרגע בשום דרך לעולם ה-NFT. זה כמובן לא מפריע לשמועות סביבה לרחוש, ומנייתה מזנקת הערב ב-35%. בתחילת מארס נסחרה מניית HOFV סביב 1.7 דולר. הערב היא נסחרת סביב 5 דולר.
אני חושב שהתמונה כעת – לפחות מבחינת שוק המניות - די ברורה. כיאה לבועה פיננסית - מניות קטנטנות עולות על שמועות. לא סתם עולות – נוסקות.
כל מה שצריך הוא למצוא איזושהי חברה קטנטונת, עלומה, נידחת, שאיכשהו בעקיפין תהיה פעם, אולי, קשורה לעולם ה-NFT. אחרי שמוצאים אותה צריך להריץ עליה שמועה – בפורום, בטוויטר, ברדיט. בקיצור, בכל פלטפורמה שתמשוך אליה סחרנים נוספים. את השאר כבר יעשה האוויר הנפוח שעוטף את מניות הטכנולוגיה בוול סטריט.

עכשיו רק צריך להחזיק חזק. מאוד חזק. כי רכבת ההרים ההזויה הזו נכנסת לטריטוריות שעדיין לא שמעו על כוח המשיכה.

הכותב שימש בעבר כעורך שוק ההון של TheMarker. לאחרונה הוא הוציא לאור את ספרו הראשון: "הצפת ערך – הלקסיקון של שוק ההון". אין לראות בכתוב המלצה לקנות או למכור ניירות ערך כלשהם. הכותב עשוי להחזיק פוזיציות בניירות הערך המוזכרים במאמר.


 
x