שער הדולר לאן ? ולמה הדולר עולה ?

הדולר מול השקל והדולר מול האירו - סוף סוף סינכרון בין מה שקורה אצלנו ובחו"ל - ודווקא עם מגמה חיובית בדולר...קשה מאוד להיות אנליסט פונדמנטלי בשוק המט"ח הגלובלי. ככל שנודע על יותר ויותר דולרים שצריכים להיווצר מהמחשב המרכזי של הפדרל רזרב, כך אנו רואים התחזקות של המטבע במקום קריסתו.

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/04/2021

קשה מאוד להיות אנליסט פונדמנטלי בשוק המט"ח הגלובלי. ככל שנודע על יותר ויותר דולרים שצריכים להיווצר מהמחשב המרכזי של הפדרל רזרב, כך אנו רואים התחזקות של המטבע במקום קריסתו. התהליך המוזר הזה, שבו חוקי הגרוויטציה לא עובדים על מטבעות עיקריים חדש יחסית. ג"ורג" סורוס, אם להזכיר שם ידוע אחד בולט לעניין זה, עשה מיליארדים על הבסיס ההיגיון שבין שוויו של מטבע, ועבור המחיר שבו שהוא נסחר. מלחמתו בממשלה הבריטית, ביחס לערכו האמיתי של הסטרלינג, וניצחונו הגדול בעולם היין, היו לשם דבר.

ומה ראוי שנאמר, כאשר טריליונים של דולרים מופיעים יש מאין, יחד עם מגמה חיובית במטבע שהריבית על פיקדונות הנקובות בו נמצאת על הרצפה? האמת היא, שעל פני הדברים, הסיטואציה פשוט אבסורדית. אבל, עם השוק אין להתווכח. ואיך בכל זאת ניתן להסביר את עלייתו של הדולר, בימים טרופים אלו?

לדעתי, ולדעת חכמים הרבה יותר ממני, הסיבה נעוצה בעובדה הפשוטה שישנה אגירה של דולרים בכל העולם. רוב המטבע החדש נבלע במערכת האג"ח הממשלתי, לכיסוי הגירעונות של הממשלים הישן-חדש בארה"ב. ושאר המטבע נבלע בביקושים של סגירת חובות, ואגירה לקראת שימוש עתידי בצמיחה הצפויה אחרי משבר הקורונה.

לא רק זאת: כמות הדולרים המונפקת פשוט אינה מספיקה על מנת לכסות את כל הצרכים שיש לדולר בעולם: מטבע צריכה, מטבע רזרבות, מטבע פיננסי גלובלי, מטבע חומרי גלם, ומטבע מפלט למקרה של משבר סיסטמי. תזכרו תמיד שמי שאינו נוטה להסתכן לקנות ביטקוין, או שאינו מוכן להיכנס להוצאות אחזקה של זהב-כסף פיזיים, ילך על הדבר הבא הטוב: הדולר.

נכון שיש עכשיו חשש לאינפלציה (המבוטא היטב על ידי התשואות העולות של האג"ח הממשלתי הקצר-בינוני) אבל זו עדיין אינה ברמה שתמנע אגירה ליתר בטחון. בקיצור, עובדה: הדולר עולה, ונאמר בגלוי, בניגוד לציפיות של מי שמסתכל על הדברים ברמה הפשטנית של גידול בסיס הכסף. וכאן, בשורות אלו, תפקידנו הבלעדי הוא להראות את מה שקורה, ולא מה שהיה הגיוני שיקרה.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

בהמשך לסקירות הקודמות, אני ממשיך לראות במגמה היורדת ביורו מול הדולר כתיקון טכני עמקו במיוחד. למעשה, עמוק כל כך, שכבר מתחילות להסתנן ספקות כלפי הגדרת המהלך כתיקון, ויותר כמהלך מבשר משהו אחר, אסטרטגית. למרות זאת, אני ממשיך לדגול, בסקירה זו, בהגדרת מה שאנו רואים כתיקון, וזאת משתי סיבות עיקריות: מבנה הגלים של שלישיות, ולא של חמישיות.

שנית, המהלך האחרון של הירידות בנוי כתבנית של יתד יורדת. ובספרי הניתוח הטכני, זוהי תבנית "חיובית" שבה המחיר צריך לסיים על ידי פריצה כלפי מעלה דווקא. האם זה יקרה? עדיין מאוד מקודם לדעת אבל יש סימנים לכך: המומנטום באזור מכירות היתר, והיתד נהיית צרה עוד ועוד. אם ההשערה הזו נכונה, אנו נדע על כך בסקירה הבאה. בינתיים, מבנה הגלים נראה כ" ספרור שלם" כאשר היורו סיים את שבוע המסחר עם נר חיובי שיכול להיות התחלה של יציאה מן היתד. אגב, תזכרו שתיקון טכני יכול להיות עד 100% מהמהלך המגמתי הקודם.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: מאוד קשה לעמוד מול תיקון עמוק כל כך. כזה שכבר מאיים על 100% מן המהלך המגמתי כולו. על פי נוהלי הסיכונים, גם לא היה צריך לעמוד בסבל הזה אבל נניח לכך בינתיים... מה שכן מעניין אתכם הוא אופי הסיום של אותה תבנית יתד יורדת מתכנסת. פריצת קו המגמה, המהווה את הגבול העליון של התבנית, תהיה גם הסימן הראשון שלפנינו סיום אותו תיקון יורד מעצבן. וזה אמור לקרות סביב 1.1825.

לשליליים: הצלחתם לבנות מהלך יורד מאוד אסרטיבי כאן. אבל, עומדים כרגע בדיוק בנקודת ההכרעה אם מדובר בתיקון או בתחילת מגמה יורדת חדשה. כדי להגן על השורטים שלכם עליכם לעמוד איתן, בתוך התבנית, ובמיוחד להצליח בשבירת 1.16 כרמת הבסיס שבה החלה כל המערכת החיובית האחרונה.



USDILS

בניגוד לעבר הלא כל כך רחוק, השוק המקומי לא אכזב הפעם. הוא הצליח להתאים עצמו למה שקורה בעולם, כאשר השיאים והשפלים מייצרים את אחת המגמות העולות היפות מבחינה טכנית. ובכל זאת, ישנם סימנים של עייפות קלה בעוצמה של אותה מגמה יפה במיוחד. ראשית, השיא האחרון לא הצליח להגיע לגבול העליון של התעלה העולה, ושנית, המומנטום לא הצליח לחזור לאזור קניות היתר, ובמיוחד, המחיר לא הצליח למחוק את כל המהלך היורד האחרון ולהגיע לאזור ההתנגדות הברור והטבעי של 3.40. אם נתסכל על הגרף של ה-יורו-דולר מעלה, נראה שגם שם המחיר הגיע קרוב מאוד לאזור התמיכה של 1.6 אבל לא הצליח לאיים עליו ברצינות.

מכל הדברים האלו, אני יכול להסיק שלפנינו ימים של הססנות (במקרה הטוב), או תיקון יורד טכני (במקרה הרע), לפני שאותה מגמה חיובית תוכל להמשיך הלאה. אגב, ייתכן מאוד שכל מה שכתבתי עד כה יבוטל במהרה על ידי פתיחה של שבוע מסחר אסרטיבי שבו נראה את הדולר-שקל חוזר ל-3.4. אבל, סימני החולשה נראים, וחייבים להיות מצוינים כגורמים משפיעים. האם בנק ישראל דוחף את המהלך כלפי מעלה? אינני יודע אבל זה מה שהיה צריך לקרות. כפי שכתבתי בעבר: תפקידו העיקרי הוא להזרים ביקושם לדולר כאשר המגמה העולמית מגבה את המהלך וזו תקופה כזו. וזאת, במקום להילחם במגמות היורדות הקטלניות, עם סיכויי הצלחה מינימאליים.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: ההגעה ל-3.4 חיונית כשלב ראשון של הצלחה. נכון שעשיתם הרבה מאז התחתית הקשה של 3.1. אבל עוד מאמץ קטן, ופריצה מעל 3.4 תשכנע באמת הרבה שחקנים שמדובר במשהו קצת יותר רציני.

לשליליים: כל עוד המחיר נמצא במסגרת התעלה העולה, ויצור שיאים ושפלים עולים, אין לכם הרבה מה לעשות כאן. לכן, המשימה היא לשבור את הרצף על ידי ירידה מתחת ל-3.27 כאשר שבירת 3.3 הוא היעד הראשון (קו תחתון של התעלה).

x