חברת ניהול המערכת יוצאת בקול קורא לציבור לתכנון שוק החשמל בישראל

יורם כהן, מנכ"ל חברת ניהול המערכת: "מדובר במהלך היסטורי שיצעיד את מקטע הייצור ומקטע המסירה במשק החשמל עשורים קדימה, בהתאם למדיניות שר האנרגיה

 

 
יורם כהן. צילום: חברת ניהול המערכתיורם כהן. צילום: חברת ניהול המערכת
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/04/2021

חברת ניהול המערכת, האמונה על תכנון משק החשמל בישראל, פירסמה היום (ה') קול קורא לציבור בנושא: "תכנון משק החשמל העתידי של מדינת ישראל". אחת המשימות המרכזיות של החברה, שהוקמה בדצמבר 2020 בעקבות הרפורמה במשק החשמל, היא: "הכנת תכנית אינטגרטיבית שמטרתה להציג חלופות שונות לתכנון משק החשמל בטווח הארוך, בהתאם ליעדים שיוגדרו", כך, על פי הרישיון שהוענק לחברה ע"י שר האנרגיה ורשות החשמל.

לאור זאת, החליטו בחברת ניהול המערכת לצאת בקול קורא לשמיעת התייחסות הציבור – לקראת גיבוש התוכנית לאתגרי העתיד. עד היום, תכנון משק החשמל התבסס על תחזית ביקוש לשנים הבאות, ברמה הארצית והאזורית, על בסיס הביקוש גובשה תוכנית פיתוח למקטעי הייצור, ובסופו של תהליך – הוגדרה תוכנית פיתוח למערכת המסירה. אך כיום מודל זה אינו מספיק לשינויים שנוצרו.

יורם כהן, מנכ"ל חברת ניהול המערכת: "מדובר במהלך היסטורי שיצעיד את מקטע הייצור ומקטע המסירה במשק החשמל עשורים קדימה. אנחנו נמצאים בפיתחה של תקופה רווית שינויים. מעבר לייצור של 30% אנרגיות מתחדשות, הפסקת השימוש בפחם והגדלת נתח השימוש בגז, מגמת הייצור המבוזר, כניסת הרכבים החשמליים, ואתגרי אגירת האנרגיה - מחייבים אותנו להיערך מחדש לאתגרי העתיד.

לא מדובר בדיון פנימי-מקצועי, אלא בשיתוף הציבור במתן מענה לשוק תחרותי ומתפתח ולאתגרים שלצידו. זאת הפעם הראשונה, מזה שנים, שדיון חשוב ומשמעותי, על איך יראה משק החשמל – לא רק נחשף לעיני הציבור, אלא שהוא גם מקבל את ההזדמנות להיות חלק מתהליך שיתבצע בשקיפות ובאובייקטיביות. השינוי הזה הוא חלק בלתי נפרד מהנרטיב שלנו בחברת ניהול המערכת, ואחת הסיבות להקמתה, במסגרת הרפורמה במשק החשמל"

החלטת שר האנרגיה על יעד ייצור של 30% מאנרגיות מתחדשות ב-2030, כניסת הרכבים החשמליים לישראל, ביזור אמצעי הייצור, שינויים טכנולוגיים, השלכות הרפורמה בחשמל, השתכללות אמצעי האגירה ושינויים נוספים, הובילו את החברה לדון מחדש בתכנון משק החשמל של מדינת ישראל, ובהליך התכנון, אל מול מגמות השינוי בעתיד. לראשונה מזה שנים, נערך הליך במסגרתו משתפים  את הציבור במטרה לשמוע את התייחסויותיו. בנוסף לקול הקורא, צפויה החברה, במהלך חודש מאי לקיים כנס מקצועי בהתאם להנחיות ומגבלות הקורונה, אשר יציג את החברה ואת העקרונות לתכנון התוכנית האינטגרטיבית.
 
סנונית ראשונה לשינויים עימם יתמודד משק החשמל, ניתן לראות בסיכום 2020 אותו חשפה החברה לפני מס' שבועות. לפי נתוני חברת ניהול המערכת, השפיעו שינויי האקלים על משק החשמל, הרבה יותר מאשר הקורונה, ויתכן שהמגמה תלך ותחריף. גלי החום והקור הקיצוניים, אשר היו עוצמתיים ומרוכזים יותר- הובילו לאירועי שיא של צריכת חשמל – שאיתגרו את יצרני החשמל הקיימים.

בין הגורמים הנוספים אשר יכולים להשפיע על משק החשמל העתידי, ניתן למנות את הגורמים הבאים:

• אנרגיות מתחדשות – היעד אותו קבע שר האנרגיה לכך ש-30% מייצור האנרגיה בישראל בשנת 2030 יתבסס על אנרגיות מתחדשות מתקרב, ומביא איתו אתגרים בדמות שיפור משמעותי בגמישות היצור בשעות הערב, על מנת לתת מענה לביקושים בשעות בהן השמש שוקעת ומתן מענה לפריסת אתרי יצור האנרגיה המתחדשת באזורים מרוחקים מאזורי הביקוש.

• יצור מבוזר – השינויים הטכנולוגיים, השאיפה של הצרכנים ל״עצמאות אנרגטית״ בחצר, והקושי לקבל היתר להקמת תחנות כח גדולות שיחוברו למערכת המסירה מעצימים את המגמה של ייצור מבוזר. כך, חלק ניכר מהיצור הסולארי וחלק מהייצור בגז יוקמו בשנים הבאות ברשת החלוקה.

• השינויים הטכנולוגיים בתחום אגירת האנרגיה, הביאו לכך שניתן כיום לתת מענה לביקושים בשעות הערב באמצעות אגירת אנרגיה בצהריים ושימוש באנרגיה האגורה בשעות הערב.

• ריבוי יצרני החשמל – בעבר חברת החשמל הייתה יצרן חשמל כמעט בלעדי, בשנת 2021 מחצית מהאנרגיה מיוצרת על ידי יצרנים פרטיים. נתח היצור הפרטי צפוי לגדול לאור המשך תהליך הפרטת תחנות חברת החשמל והקמת תחנות פרטיות נוספות. תחרות זו, מהווה אתגר תכנוני, משום שתכנון מערכת המסירה נדרש לתת מענה מראש למגוון אפשרי של אתרים בהם עשויות לקום התחנות הפרטיות.

x