לאומי: שיחות הגרעין עלולות להשפיע על מחירי הנפט בטווח הבינוני

ד"ר גיל מיכאל בפמן: "מחירי הנפט היו תנודתיים לאחרונה על רקע תמיכתה של ערב הסעודית בהחלטת OPEC+ להקל על מכסות הייצור, מה שמרמז על כך שהקבוצה צפויה להמשיך בחודשים הקרובים במדיניות הנוכחית שהוסכמה עליה של המשך הקלה במכסות הייצור"

 

 
 

ד"ר גיל מיכאל בפמן ובניהו בולוטין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/04/2021

התפתחות מחיר הנפט

מחירי הנפט היו תנודתיים לאחרונה על רקע תמיכתה של ערב הסעודית בהחלטת OPEC+ להקל על מכסות הייצור, מה שמרמז על כך שהקבוצה צפויה להמשיך בחודשים הקרובים במדיניות הנוכחית שהוסכמה עליה של המשך הקלה במכסות הייצור. בצד הביקושים נרשמה עליית שיעור הפעילות של בתי הזיקוק בארה"ב וגם עלייה של הביקושים מצד הודו, יבואנית הנפט השלישית בגודלה.

בסיכום השבועיים האחרונים, מחיר הנפט מסוג BRENT עלה מכ-62.41 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-2/4/2021 לכ-66.53 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-16/4/2021 ומחיר חבית מסוג WTI עלה מכ-59.16 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-2/4/2021 לכ-63.13 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-16/4/2021.
 
ההיצע הגלובלי

החלטת OPEC+ על הקלת מכסות הייצור בחודשים מאי-יולי באופן הדרגתי, יחד עם החלטת ערב הסעודית להפחית את הקיצוץ מרצון בייצור הנפט, צפויה להוסיף כ-2 מיליון חביות ביום להיצע הנפט במידה וכל ההקלות ייושמו. שר הנפט של ערב הסעודית אמר כי OPEC+ בוחנת כעת את תגובת השוק להקלה במכסות הייצור ובמידת הצורך היא תשנה את המדיניות של הגדלת הייצור בפגישתם הצפויה להיות בסוף חודש אפריל.

להערכתנו, במידה ומחיר הנפט יישאר בסביבה הנוכחית, הקבוצה לא תחזיר את המכסות המחמירות. ההקלות במכסות הייצור הביאו לכך שערב הסעודית תספק בחודש מאי את כל הנפט שבתי הזיקוק של הודו שבבעלות המדינה ביקשו וכן את כל הנפט שהתבקש על ידי לפחות ארבעה בתי זיקוק אחרים באסיה. זאת, לאחר שערב הסעודית העלתה את מחיר הנפט שלה שיסופק בחודש מאי ללקוחותיה באסיה. העלאת המחיר לצד הגדלת יצור הנפט מצביעים על האמון שיש לערב הסעודית בהתאוששות הביקושים באזור. עלייה זו בביקוש עלולה להיתקל בקושי על רקע עליית התחלואה בהודו ובברזיל.

יצור הנפט של OPEC עלה בחודש מרץ ב-300,000 חביות ביום לרמה של 25.33 מיליון חביות ביום. עלייה זו נובעת בעיקר מעליית יצור הנפט של איראן ולוב אשר אינן כפופות למכסות הייצור המוטלות על שאר חברי OPEC. ערב הסעודית הפחיתה את יצור הנפט שלה במטרה לשמור על היציבות בשוק, מה שקיזז באופן חלקי את עליית ההיצע של חלק מהמדינות החברות בקבוצה.

שיחות הסכם הגרעין בין ארה"ב ואיראן מתקיימות בווינה והם מהווים צעד ראשון לקראת החזרה להסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 או חתימה על הסכם חדש. בשלב זה, איראן טרם מוכנה להיענות לדרישות של ארה"ב על מנת שהצדדים יחזרו להסכם שנחתם ב-2015 והיא דורשת מארה"ב להסיר את הסנקציות מעליה לפני קבלת התחייבויות מצידה של איראן, מה שמוביל את השיחות הללו למבוי סתום. במידה והשיחות יבשילו בהמשך לידי הסכם אשר יסיר את הסנקציות מעל איראן, אזי איראן צפויה להגדיל את יצור הנפט "החוקי" שלה בכ-2 מיליון חביות ביום מה שעשוי להביא לעליית ההיצע בטווח הבינוני ולהכביד עוד על עליית מחירי הנפט.
 
מלאי הנפט בארה"ב ירד בשבוע המסתיים ב-9/4/2021, על אף העלייה בייצור הנפט בארה"ב ובייבוא נטו בשל עליית הביקושים המקומיים אשר באו לידי ביטוי בהמשך עליית שיעור הפעילות של בתי הזיקוק שהגיעו ל-85.0%. בהתאם לכך, דו"ח הנפט השבועי של ה-EIA (סוכנות האנרגיה של ארה"ב) מצביע על ירידה בהיקף של כ-5.9 מיליון חביות במלאי המסחרי בשבוע המסתיים ב-9/4/2021. ירידה זו מגיעה לאחר שבועיים בהם המלאי בארה"ב ירד וכעת מלאי הנפט המסחרי בארה"ב הגיע ל-492.4 מיליון חביות, רמה הגבוהה בכ-1% מהרמה ממוצעת בתקופה זו בחמש השנים האחרונות. במקביל, מלאי הנפט ב-Cushing התייצב בחודש האחרון סביב 46-47 מיליון חביות לאחר שבחודשים האחרונים הוא ירד מהרמה הגבוהה של כ-62 מיליון חביות, אליה הוא הגיע בנובמבר 2020 בעקבות היחלשות הביקושים במהלך המשבר.

סוכנות ה-EIA הפחיתה את האומדן לייצור הנפט השנה בארה"ב בכ-0.9 מיליון חביות ביום, לאחר מזג האוויר הקיצוני בחודש פברואר שהאט את פעילות הפקת הנפט של ארה"ב ופגע בתשתיות הפקת נפט, ולהערכתה תפוקת הנפט שלה השנה תהיה 11.04 מיליון חביות ביום.
יצור הנפט באגן Permian עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז התפשטות נגיף הקורונה והוא צפוי להגיע בחודש מאי ל-4.466 מיליון חביות ביום. זאת, על רקע עליית מספר האסדות לרמה הגבוהה ביותר בשנה האחרונה.

צד הביקוש הגלובלי

הביקוש לדלק מטוסים המשיך לעלות והוא התייצב במהלך שלושת השבועות האחרונים סביב 1.3 מיליון חביות ביום. זאת, על רקע עליית הביקוש לטיסות שהחלה להסתמן עם תחילת עונת האביב ועל רקע הליך חיסון האוכלוסייה הצפוי להגדיל את מספר הטסים ואת הביקוש לדלק מטוסים.

במקביל, הביקוש לדלק לכלי רכב בארה"ב המשיך לעלות והוא הגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2020. החזרה לשגרה בחלק מהאזורים בארה"ב הביאה לעליית מחירי הדלק אשר התקרבו לרמת הגבוהה ביותר מסוף 2019 בשל עליית הביקושים הבאים לידי ביטוי בין השאר בכך שמספר כלי הרכב בכבישים המהירים בארה"ב גבוה יותר מזה שהיה ב-2019, טרום התפשטות נגיף הקורונה. להערכתנו, הביקושים בארה"ב לדלק המשמש לתחבורה יבשתית צפויים להישאר גבוהים, בפרט על רקע התכנון של חלק מהמדינות, כגון קליפורניה, להמשיך להקל על הגבלות הריחוק החברתי שהוטלו ולחזור לשגרה במהלך החודשים הקרובים.

הביקוש לתזקיקי נפט בהודו עלה בחודש מרץ ב-17% (y/y), העלייה החדה ביותר מאוגוסט 2016, והוא הגיע לכ-18.8 מיליון טון. מתוכם, הביקוש לדלק היה 2.74 מיליון טון, עלייה של 27% לעומת התקופה המקבילה אשתקד וזו העלייה החדה ביותר ממאי 2013, והביקוש לסולר עלה ב-28% והגיע לרמה הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2019 של 7.22 מיליון טון. במבט קדימה, בתי הזיקוק בהודו מפחיתים את רכישות הנפט שלהם מערב הסעודית והם ביקשו ממנה להפחית את הרכישות בחודש מאי בכשליש מהרמה החודשית הממוצעת. זאת, על רקע היחלשות הביקושים המקומיים בשל התפשטות נגיף הקורונה במדינה והידוק המגבלות בחלק מהאזורים ולאחר שערב הסעודית העלתה את מחיר הנפט ללקוחותיה באסיה.
 
הביקוש של נפט בסין המשיך לעלות בחודש מרץ וסין ייבאה במהלך החודש כ-11.74 מיליון חביות נפט ביום. לאחרונה, סין החלה לאחרונה להדק את הביקוש של בתי הזיקוק העצמאיים במטרה להימנע ממילוי מאגרי הנפט ואגירת נפט יותר מהקיבולת של המאגרים במדינה. לעת עתה, עיקר הפיקוח הוא על בתי הזיקוק העצמאיים המצויים במחוז Shandong אך צפויה להיות לכך השפעה כל כלל בתי הזיקוק במדינה, מה שצפוי להאט את צמיחת הביקושים בסין בטווח הזמן הקצר.

להערכת OPEC, התאוששות הביקוש הגלובלי לנפט צפויה להימשך במהלך השנה ומלאי הנפט הגלובלי צפוי להתכווץ והשוק צפוי להתכנס בהדרגתית לנקודת האיזון במהלך החודשים הקרובים. הערכה זו מגיעה על אף עליית התחלואה במספר מדינות בגוש האירו וכן בהודו ובברזיל העלולים להכביד על הביקושים וכן על רקע העלייה הצפויה בייצור הנפט של חברי OPEC.

משק הגז הטבעי

מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) התייצב בחודש האחרון סביב 2.6 דולרים ל-MMBTU, לאחר שהוא ירד מהרמה הגבוהה שהוא היה בה באמצע פברואר, ובשבוע האחרון הוא עלה מעט והגיע ל-2.66 דולרים ל-MMBTU. עלייה זו מתרחשת על רקע עליית מלאי הגז הטבעי בשבוע שהסתיים ב-9 באפריל ב-61 BCF ל-1.845 TCF, רמה הגבוהה מעט מהרמה הממוצעת בתקופה זו בחמש השנים האחרונות, אך היא נמוכה בכ-11.6% מהרמה בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה במלאי הייתה בכל המאגרים בארה"ב, אך כמחצית ממנה הייתה במאגרי הגז המצויים בדרום

ארה"ב

הצפי לטווח הבינוני

ההקלה במכסות הייצור של חברי OPEC+, יחד עם ההפסקה בקיצוץ מרצון בתפוקת הנפט של ערב הסעודית צפויים להגדיל את היצע הנפט הגלובלי באופן הדרגתי, כך שעד חודש יוני יתווספו לשוק כשני מיליון חביות ביום. בנוסף, התקדמות שיחות הגרעין בין ארה"ב ואיראן יכולה להוסיף לשוק, בטווח הבינוני, עוד 2 מיליון חביות נפט "חוקי" ביום נוספות במידה והסנקציות יוסרו מעל איראן כחלק מהסכם שיחתם ביניהן.

תוספות אלה צפויות להכביד על מחיר הנפט, בפרט אם הביקושים במדינות אירופה, שהידקו את המגבלות בשל עליית התחלואה, לא יחזרו בחודשים הקרובים למגמת עלייה, מה שיגדיל את הסיכון בשוק. במידה והביקושים במדינות שהידקו לאחרונה את המגבלות יעלו באופן מהיר בשלב מאוחר יותר של 2021, אזי יתכן שהשוק יצליח לספוג את עליית ההיצע הצפיה להיות בחודשים הקרובים, בפרט על רקע האפשרות של האצה בתהליך האיטי של חיסון האוכלוסייה במהלך המחצית השנייה של השנה.

ישנה חשיבות להיקף ההפקה של נפט בארה"ב, זאת מאחר ומחירי הנפט הנוכחיים תומכים מאוד בכדאיות להגדלת יצור הנפט באמצעות פצלי השמן. אולם, עלייה בייצור הנפט של ארה"ב, לא צפויה להתבצע כבר במהלך השבועות הקרובים, אלא רק בהמשך השנה. להערכת ה-EIA, יצור הנפט של ארה"ב יעלה בשנת 2022 בכ-1 מיליון חביות ביום לכ-12 מיליון חביות ביום. בנקודת השיא, ארה"ב הפיקה כ-13 מיליון חביות ביום, כ-2 מיליון חביות ביום יותר מאשר כיום. במידה ולא יהיו התפתחויות חריגות בשוק שיצמצמו את ההיצע, בדגש על צד ההיצע של יצרני OPEC+, עלייה פוטנציאלית זו בייצור הנפט של ארה"ב צפויה לבלום גם כן עלייה משמעותית במחיר הנפט בטווח הבינוני.

ארגוני הנפט והאנרגיה השונים -- ה-EIA, IEA ו-OPEC -- העלו את הערכתם לביקוש הצפוי במהלך שנת 2021 בשל הצפי להתאוששות הביקושים הגלובליים על רקע חיסון האוכלוסייה במספר רב של מדינות ובפרט בארה"ב. עלייה זו צפויה להתרחש מאוחר יותר השנה ובטווח הקצר התחזיות של OPEC ו-EIA פחות אופטימיות ובהתאם לכך הן הפחיתו את תחזיות הביקוש של הרביע השני של 2021.

נראה שרמת המחירים הנוכחית מתומחרת במידה הכוללת צפי לעליית הביקושים בשלב מאוחר יותר של השנה, שיספוג את עליית ההיצע של יצרני OPEC+ ואחרים. ההתקדמות בשיווק גלובלי מגוון של חיסונים,  שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שנראה כגלום כבר כיום במחירי הנפט. עלייה העתידית בייצור הנפט בעולם עלולה להכביד על מחיר הנפט ובהתאם לכך, החוזים העתידיים צופים שמירה על סביבת המחירים הנוכחיים בטווח הקצר וירידה מסוימת בטווח הבינוני והארוך.
 

 
 

x