הצמיחה המטאורית בשוק הרכבים החשמליים תסייע לסין בהשגת יעדי האקלים שלה

אביגיל סאן || אנליסטית הון בענקית ההשקעות שרודרס

 

 
 

אביגיל סאן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/04/2021

לאחר ירידה במכירות בשנת 2019 והשפעות מגפת הקורונה בתחילת 2020, שוק הרכבים החשמליים (EVs) בסין רושם התאוששות ניכרת. בין הגורמים המניעים האצה זו במכירות הוא השילוב של דגמים אטרקטיביים יותר ומחירים יותר תחרותיים. יתר על כן, הנחיות ממשלתיות חדשות נתנו תמיכה חזקה לתעשיית הרכב הסינית להתחשמל. במקביל, הערכות השווי של רבות מהחברות הללו עלו לרמות קיצוניות.

מדיניות סוללת דרך
בספטמבר האחרון התחייב הנשיא שי ג'ינפינג באו"ם לקצץ את פליטת הפחמן הדו-חמצני של סין לכמעט אפס עד שנת 2060. תחבורה היוצרת פליטות נמוכות, כולל כלי טיס בלתי מאוישים, תהיה אחת התעשיות האסטרטגיות המסייעות למדינה להשיג את יעדי האקלים שלה.

ב-2020 נערכו גם עדכוני מדיניות במטרה להאיץ את אימוץ כלי הרכב החשמליים, גם כאשר הסובסידיות למחירי הרכב יבוטלו בהדרגה. החל מהשנה, מכסות של פליטת פחמן על ידי מנועי בעירה פנימית (ICE) ורכבים חשמליים, מתהדקות, זאת כדי לעזור לרכבים חשמליים להגיע ל -20% ממכירות המכוניות החדשות עד 2025; נתון זה משתווה לכ-6 מיליון יחידות בשנה, לעומת כ-1.3 מיליון בשנת 2020.



עשור לאחר מכן, עד 2035, כלי רכב אלקטרוניים צפויים להוות 50% מכלל מכירות המכוניות החדשות, על פי מפת הדרכים של הממשלה 'חיסכון באנרגיה וטכנולוגיית רכב אנרגיה חדשה 2.0'. המפה מפרטת כיצד תעשיית הרכב הסינית תהפוך לתעשייה חשמלית והיברידית ברובה. מועצת המדינה, הקבינט של סין, גם הגדיר משימות ספציפיות עבור יצרני EV כדי להבטיח שהם מתאימים למטרה עד שמכסות פליטות הפחמן למנועי בעירה פנימית (ICE) ידחקו בהדרגה החוצה.

כמובן, תחזיות הממשלה אינן מובטחות. הצמיחה הכלכלית המקומית והביקוש הצרכני עשויים להיות נמוכים מהצפוי, במיוחד מאז שמכירות המכוניות העולמיות, כולל אלה בסין, הגיעו לשיא ב-2017 ומאז הן יורדות. בינתיים, תשתית הטעינה של כלי רכב חשמליים עלולה ליפול ממה שנדרש ומחיר הרכבים החשמליים עשוי להישאר גבוה מדי עבור הצרכנים והיצרנים כאחד. נכון לעכשיו, רוב יצרני הרכב אינם מוכרים רכבים אלקטרוניים ברווח.

אבל המדיניות החדשה של סין מסתכמת בתוכנית לשינוי של מגזר הרכב וצפויה להגביר את המכירות של כלי רכב אלקטרוניים לאחר שנתיים של קיפאון. לפני הודעות המדיניות, הצמיחה במכירות כלי רכב חשמליים בסין נפלה ביחס לשווקים אחרים, במיוחד אירופה.

סיום הסגר בסין, יחד עם מסגרות המדיניות המתחזקות של הממשלה, עוררו ביקוש מחודש לרכבים חשמליים, שצומח כעת ב-40% משנה לשנה (y/y). בדצמבר הגיעו מכירות רכבי שטח לשיא היסטורי של 248,000 יחידות, עלייה של 52%.
מה עוד מניע את הצמיחה ברכבים חשמליים?
בנוסף לתמיכה חזקה של מדיניות הממשלה, שלוש מגמות נוספות מגבירות את האטרקטיביות של כלי רכב חשמלים בסין.

1. המחיר וטווח הנסיעה של רכבים חשמליים משתפרים
לצרכנים הסינים יש שלושה חששות עיקריים לגבי רכבים חשמליים. הראשון הוא המחיר הגבוה שלהם, השני, טווח הנסיעה המוגבל שלהם והשלישי הינו המחסור בנקודות טעינה.
רגישות למחיר נותרה גבוהה, כפי שעולה מהירידה הפתאומית במכירות רכבים חשמליים במהלך 2019, כאשר הממשלה חתכה את רמות התמיכה במחירים.

עד יוני 2019, הסובסידיות יכלו להיות בגובה של כ-50,000 יואן (7,600 דולר ארה"ב) עבור מכונית בשווי 250,000 יואן (38,000 דולר ארה"ב). התמיכה קוצצה כעת ל-22,000 יואן לשנים 2020-2022, ותבוטל ב-2023. הממשלה מפחיתה את התמיכה במחירים לאור השיפור שחל בטכנולוגיית הסוללות אשר הביאו לירידה בעליות, אשר בתורן מייצרות את הצורך בסובסידיות.

כפי שמראה התרשים שלהלן, עלויות הסוללה ירדו ביותר מ-70% מאז 2014, וצמצמו את פער המחירים בין כלי רכב אלקטרוניים למכוניות בנזין קונבנציונליות. אנו מעריכים כי ההפרש בין עלות מערכת ההנעה של רכב קונבנציונלי לבין עלות הסוללה של רכב חשמלי, עומד כעת על 30,000 יואן ($4,500) . 

מנועי חשמל הם החלק היקר ביותר של כל רכב, חשמלי או ICE. כך שאם עלויות הסוללה ימשיכו לרדת בקצב שנתי חד-ספרתי, הרכבים החשמליים יוכלו להשיג שוויון מחירים עם רכבי הבעירה הפנימית בחמש השנים הקרובות.
במקביל, היעילות והטווח של סוללות חשמליות השתפרו עד כדי כך, שלמותגי הרכב החשמלי הנמכרים ביותר יש כיום טווח נסיעה של 300-700 ק"מ בדומה לזה של ICE.




2. דגמים חדשים משנים את כללי המשחק
דגמי EV חדשים מושקים, כולל מיצרני רכב מסורתיים, מגבירים את התחרות בין המותגים וגם נותנים לצרכנים יותר אפשרויות בחירה. הכניסה של טסלה מודל 3, אחד הרכבים החשמליים הנמכרים ביותר בסין, כבר הפכה ל-game changer עבור התעשייה.

עד לאחרונה, רוב כלי הרכב החשמליים בשוק הוסבו ממכוניות ICE. היו להם את כל החסרונות של כלי רכב חשמליים כמו, מחיר גבוה, טווח נסיעה נמוך, טעינה לא נוחה, כל זאת ללא ההטבות מהם נהנה רכב רגיל כגון, תכונות נהיגה חכמות, יותר מקום ישיבה וחוויית נהיגה טובה יותר.

ההצלחה של טסלה חיזקה את ההיתכנות העסקית עבור סטארט-אפים מקומיים בתחום הרכב החשמלי כמו חברת NIO, Xpeng ו- Li Auto, זאת תוך שליחת יצרני רכב מסורתיים בחזרה ללוח השרטוט על מנת לעצב כלי רכב חשמליים מאפס.

Nio, שנוסדה בשנת 2014, מציעה כיום שלושה רכבי שטח חשמליים מובחרים. Li Auto מוכרת כלי רכב היברידיים, עם רכב השטח Li ONE שלה, המדורג כרכב השטח הנמכר ביותר במגזר הרכב EV בסין בספטמבר 2020. Xpeng מייצרת ומוכרת כלי רכב חשמליים פרימיום, הממוקמים כיריבים זולים יותר לרכבי השטח מדגם Y של טסלה ולדגם 3 סדאן.

השנה, יצרני רכב מסורתיים כולל פולקסווגן, Geely ו- BMW ישיקו דגמים חדשים שתוכננו כמו כלי רכב חשמליים מההתחלה. לדוגמה, פולקסווגן תשיק את דגם ה-ID.4 שלה במחיר שיעמוד מתחת ל-250,000 יואן, עם טווח של 550 ק"מ.
כוח המיקוח שיש ליצרני הרכב הגדולים על הספקים שלהם צפוי לקצץ בעלויות עוד יותר ולספק מוצרים תחרותיים יותר בעתיד. זה אמור לאפשר לרכבים החשמליים להפוך בהמשך מוצר צריכה המוני.





3. רכבים חכמים יותר
הצרכנים הסינים רואים את הרכבים החשמליים בצורה שונה מאוד מהאירופאים אשר התמקדו ביצירת רכב ידידותי לסביבה. לעומת זאת, הצרכנים הסינים מושפעים יותר מהטכנולוגיה החכמה, או "חכמת הרכב", (Smartisation), שרכבים חשמליים מציעים, ומגמה זו יכולה להטות את השוק באופן מובהק לטובת כלי רכב חשמליים, במיוחד לאחר ששוויון מחירים עם מכוניות קונבנציונליות, צפוי בתוך חמש השנים הבאות.

יש ויכוח מתמשך מתי נהיגה אוטונומית תהפוך לנורמה, אבל זו נקודה שנויה במחלוקת. תפקיד הנהג כבר החל להצטמצם על ידי הטכנולוגיה, ומגמה זו צפויה להימשך. מערכות נהיגה חכמות הן כעת מאפיין מרכזי. בינתיים, פנים הרכב נתפס יותר ויותר כ"קבינה", כאשר מערכות מדיה ובידור הופכות למרכיב מבדל בין הדגמים והחברות השונות.

מערכות סיוע מתקדמות לנהג (ADAS), השולטות במהירות, או מסייעות לנהגים להחנות את מכוניותיהם, הינו מאפיין אטרקטיבי במיוחד. ADAS משתמש בטכנולוגיה אוטומטית, כגון חיישנים ומצלמות, על מנת לזהות מכשולים סמוכים או שגיאות של הנהג, ולהגיב בהתאם. המערכת מגבירה את בטיחות הנוסעים והכבישים על ידי, למשל, בלימה אוטומטית אם המכונית חשה בסמיכות של רכב אחר. חיישנים אחרים מזהים את תנועות העיניים של הנהג, ולכן אם הם נמצאים בסיכון להירדמות.

מערכות רבות מיוצרות על ידי חברות פחות מוכרות כגון Huizhou Desay כלי רכב ו- Ningbo Joyson אלקטרוניקה. שתיהן מציעות מערכות ADAS בין שורה של מוצרים אחרים, שחלקם תואמים גם לדגמי מנוע הבעירה המסורתיים. מוצרי הבטיחות של Ningbo Joyson, למשל, כבר מופיעים ביותר מ-300 דגמי רכב מיותר מ-60 יצרנים ברחבי העולם. נקסטייר וקבוצת נינגבו טופו מספקות בינתיים מערכות בלימה/היגוי לנהיגה אוטונומית.

וזה לא נגמר שם. Smartisation מכסה את מגוון המשימות שמבוצעות על ידי הנהג. פנסים קדמיים אדפטיביים, המיוצרים על ידי חברות מערכות תאורת הרכב Changzhou Xingyu, מספקים תאורה טובה יותר באופן משמעותי אך עם פחות סינוור לנהגים המגיעים מנגד. Keboda היא חברה נוספת המייצרת מערכות תאורה חדשניות. וכמובן הרבה מרכיבי האלקטרוניקה בכלי רכב אלה מורכבים ממוליכים למחצה משוכללים, או שבבים זעירים(microchips).

כלי רכב קונבנציונליים מנסים להדביק את הפער אך מתמודדים עם מכשולים טכניים, ורכבים חשמליים צפויים להחזיק את היתרון מבחינת Smartisation. אנו מצפים שטכנולוגיית נהיגה חכמה תהפוך לגורם מבדל משמעותי עבור כלי רכב חשמליים ותגדיל את האטרקטיביות הכוללת שלהם ככל שהתחרותיות במחירים תשתפר.

מדוע התמיכה הממשלתית משתנה, אך נותרה קריטית
בעוד המגמות בתעשייה מעודדות, התמיכה של מדיניות הממשל הסיני נותר חיוני להתפתחות המואצת של מגזר הרכב החשמלי. עם זאת, אופי התמיכה משתנה.
סובסידיות ישירות הולכות ופוחתות ככל שמחירי הבטריות הולכים ויורדים. במקום זאת, התכנית החדשה של הממשלה New Energy Vehicle Development Plan (2021-2031) and Technology Roadmap 2.0 שתיהן פורסמו באוקטובר, מביאים להסטת התמיכה אל עבר בניית תשתית שתאפשר רשת טעינה.

ישנן מספר קבוצות המעורבות בשוק תשתיות הטעינה, כולל השירות החשמלי בבעלות המדינה, State Grid Corp, מפעילי נקודות טעינה עצמאיים ויצרני רכב חשמלי מובילים, שבונים רשתות טעינה מהירה ונקודות להחלפת סוללות בדרכים.

חברות תשתית טעינה הן חלק חשוב יותר ויותר של האקו-סיסטם של סקטור הרכב החשמלי. כיום יש בסין כ-600,000 נקודות טעינה לרכב חשמלי, מספר השווה לנקודה אחת לכל חמישה כלי רכב. נתון זה נמוך מהיעדים הקודמים של הממשלה ונחשב לבלתי מספק. סובסידיות ממשלתיות עשויות לקדם בנייה מהירה יותר של תשתיות טעינה.

צמיחת תחום הרכב החשמלי מתיישבת עם יעדי אקלים רחבים יותר
ישנם מספר גורמים העומדים ביסוד התמיכה הממשלתית הסינית ברכבים חשמליים. הם מפחיתים את התלות של סין בנפט מיובא, הם מפחיתים את זיהום האוויר בערים ומסייעים להפחית את פליטת הפחמן במדינה והם מובילים את יצירתה של מערכת תעשייתית ברמה עולמית, המונעת על ידי טכנולוגיה, התומכת במשרות וביצוא.

עם התחייבותו של הנשיא שי ג'ינפינג להפוך את סין net zero carbon עד שנת 2060, כלי הרכב החשמליים יהפכו לאחת התעשיות האסטרטגיות המסייעות למדינה להשיג את יעדי האקלים שלה. לכן, למרות חלק מההייפ המוגזם והערכות השווי המנופחות, אנו בטוחים כי התחזית לתעשיית הרכבים EV תישאר חזקה עוד שנים רבות.

האם יש עדיין הזדמנות למשקיעים?
אין ספק כי כלי רכב חשמליים הולכים להיות דומיננטיים יותר ויותר כנתח מכלל מכירות הרכב בעשור הקרוב. עם זאת, מספר יצרני הכרב החשמלי הולך וגדל, בעוד לייצור מסורתי, יצרני ICE יש את חזון שלהם לגבי רכישת נתח שוק במגזר החשמלי.

הדבר גורם ליותר תחרותיות בשוק, אשר צפוי לשחוק את רווחיות היצרנים. בפרט, ראוי לציין כי לכלי רכב חשמליים יש הרבה פחות חלקים נעים מאשר מכוניות מסורתיות ועל כן, חסמי הכניסה נמוכים יותר.

התעשייה צפויה לראות קונסולידציה מסוימת כתוצאה מכך. המנצחים יוכתרו לבסוף, אך קשה לצפות אילו חברות אלו יהיו, זו עדיין משימה קשה הנוכחי. תחום שרשרת האפסקה של סקטור הרכב החשמלי, הוא דווקא התחום בו אנו מרגישים נוח יותר. בין אם זה יהיה בקרב יצרניות האלקטרוניקה, החלקים או הסוללות. לדעתנו, תחומים אלו מעניינים ביותר עבור המשקיעים, אם כי התמקדות בשווי עדיין נותרה נושא מרכזי.


למאמר המקורי באנגלית 
x