עלייה חדה ביבוא לישראל מעידה על צפי לגידול בצריכה ובהשקעות החברות

עקב העמקת הזעזוע מצד ההיצע בעולם ובישראל דווקא על רקע גידול משמעותי שצפוי בביקושים, העלנו תחזית האינפלציה ל-12 החודשים ל-1.5%

 

 
אלכס זבזינסקי כלכלן ראשי מיטב דש צלם רמי זרנגראלכס זבזינסקי כלכלן ראשי מיטב דש צלם רמי זרנגר
 

אלכס זבז`ינסקי, מיטב דש
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/04/2021

עיקרי הדברים 

• שיפור בשוק העבודה בישראל בא לידי ביטוי בירידה באבטלה, עלייה בשיעור ההשתתפות, גידול חד במשרות פנויות ועלייה בקושי במציאת עובדים.
• הרכישות השבועיות בכרטיסי אשראי בישראל התמתנו, כולל של השירותים. גם מדד הניידות של גוגל התייצב ברמות נמוכות מאלו שהיו לפני המשבר.
• עלייה חדה ביבוא לישראל מעידה על צפי לגידול בצריכה ובהשקעות החברות.
• עקב העמקת הזעזוע מצד ההיצע בעולם ובישראל דווקא על רקע גידול משמעותי שצפוי בביקושים, העלנו תחזית האינפלציה ל-12 החודשים ל-1.5%.
• שיפור בפעילות התעשייתית בעולם נמשך ואף התרחב בחודש אפריל. למעט ארה"ב, שיפור  במגזר השירותים איטי הרבה יותר.
• הבנק המרכזי של קנדה היה הראשון בעולם המפותח שהודיע על הקדמת הידוק במדיניותו. חלק מהבנקים המרכזיים במדינות המתפתחות העלו ריבית מתחילת השנה. אולם, לא צפוי שינוי במדיניות ה-FED השבוע.

דגשים:

• אנו ממליצים לעבור ממח"מ בינוני -ארוך למח"מ בינוני באפיק הממשלתי
• אנו ממליצים על הגברת הטיה לאפיק הצמוד.
• אנו ממליצים לפזר השקעה באסיה בין מדינות שונות.
• אנו ממשיכים להמליץ על הטיית למניות סקטור הצמיחה, בפרט הטכנולוגיה והתעשייה.

ישראל.

שוק העבודה ממשיך להתאושש

• ירידה בשיעור האבטלה הרחב האטה במחצית הראשונה של אפריל והוא ירד רק ב-0.4% ל-11.6% לעומת ירידה מהירה יותר בחודש הקודם, אך זאת תוך קפיצה משמעותית בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה. שיעור ההשתתפות עדיין נמוך בכ-2% לעומת לפני המשבר. 

• מספר משרות פנויות עלה בחודש מרץ לרמות הגבוהות ביותר אי פעם. הביקוש לעובדים גדל במיוחד בענפים שנפגעו יותר מהמשבר, כגון שירותי האוכל ואירוח, המסחר, האמנות ובידור. אולם, גם בענף המידע ותקשורת, הבריאות והתעשייה שנפגעו הרבה פחות, מספר משרות פנויות גבוה משמעותית מהביקוש לעובדים שהיה במהלך שנת 2019.   

• הקושי למצוא עובדים בתקופת החל"ת בא לידי ביטוי בסקר הערכות עסקים שבו החברות בענפי המסחר והשירותים דיווחו על עלייה משמעותית במגבלה לפעילות שיוצר מחסור בעובדים.

בשבועות האחרונים ההתאוששות מעט האטה, אך מוקדם להסיק מסקנות
מאז הפסח חלה ירידה בסך הרכישות בכרטיסי אשראי,  שבשבועיים האחרונים היקפן לא היה שונה לעומת הממוצע של השנה האחרונה . הירידה מהשיא שנקבע בשבוע לפני הפסח נרשמה  לא רק ברכישות מוצרי חשמל, ריהוט וביגוד, אלא גם של שירותי התיירות, הפנאי ואוכל.

גם לפי מדד הניידות של גוגל, גידול בתנועת אנשים למקומות בילוי ומסחר התייצב בינתיים ברמות נמוכות בכ-20% מהרמות שהיו בפברואר 2020. מעניין שגם בארה"ב עלייה בתנועה נבלמה בינתיים. בבריטניה, שגם מתקדמת מהר עם החיסונים, השיפור עדיין נמשך, אך מהרמות הנמוכות.

מבחינת תנועת אנשים למקומות עבודה, השיפור בישראל בארה"ב ובבריטניה היה קטן יחסית. התייצבות בתנועה למקומות עבודה לא בהכרח משקפת עצירה בהתאוששות, אלא עשויה להעיד על שינוי מבני בהרגלי עבודה. 

שורה תחתונה: למרות שהנתונים המיידיים לא משקפים המשך התאוששות מהירה בפעילות המשק, לא היינו מזדרזים עם הסקת המסקנות. זה יכול לקחת יותר זמן וגם יתכן שהנתונים מושפעים מהעונתיות.

עלייה חדה ביבוא מבשרת על גידול בצריכה ובהשקעות החברות
אחד האינדיקאטורים החזקים ביותר שעשויים להעיד על גידול צפוי בביקושים היו נתוני היבוא שהצביעו על עלייה בשיעורים דו-ספרתית שלא היו כל כך מוכרים בעבר ביבוא מוצרי צריכה, חומרי גלם ומוצרי השקעה. מלבד צפי להתגברות הביקושים, העלייה ביבוא יכולה לבטא גם מחסור עולמי וזמני הספקה מאוד ארוכים שגורמים לרצון העסקים להחזיק מלאים גבוהים מהרגיל. 

היצוא התעשייתי נמצא בחודשים האחרונים בירידה, אך בנטרול יצוא הכימיקליים והרכיבים האלקטרוניים הוא דווקא עלה בכ-5% בשלושת החודשים האחרונים. 

x