על רקע ביטול רוב המגבלות, המדד המשולב למצב המשק עלה בחודש מרץ ב-0.5%

הרחבת הפעילות הכלכלית במשק התאפשרה בעקבות התקדמות מבצע החיסונים, שהחל בישראל בדצמבר 2020, והצליח למתן מאוד את התחלואה וההדבקה. כביטוי לפתיחה המחודשת והנרחבת של העסקים (פרט לתיירות החוץ), שיעור המשרות הפנויות זינק במרץ לרמת שיא לאינדיקאטור זה

 

 
רפי גוזלןרפי גוזלן
 

בנק ישראל
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/04/2021

המדד המשולב למצב המשק עלה בחודש מרץ 2021 ב-0.5%, וזאת על רקע ביטול רוב המגבלות להתמודדות עם נגיף הקורונה והרחבת הפעילות הכלכלית במשק כתוצאה מכך. שינויים אלו התאפשרו בעקבות התקדמות מבצע החיסונים, שהחל בישראל בדצמבר 2020, והצליח למתן מאוד את התחלואה וההדבקה. כביטוי לפתיחה המחודשת והנרחבת של העסקים (פרט לתיירות החוץ), שיעור המשרות הפנויות זינק במרץ לרמת שיא לאינדיקאטור זה .

מעבר למשרות הפנויות שהוזכרו לעיל, המדד המשולב לחודש מרץ הושפע לטובה מעליות ביבוא מוצרי הצריכה (מרץ) ,יבוא התשומות לייצור (מרץ), יצוא השירותים (ינואר), מדד הפדיון בשירותים (פברואר) ומדד הפדיון במסחר הקמעונאי (פברואר). כפי שנצפה בחודש שעבר, עליית מדד הפדיון במסחר הקמעונאי בפברואר ביטלה את השפעת הירידה בו בינואר. לעומת זאת, יצוא הסחורות (מרץ), מדד הייצור התעשייתי (פברואר) ומשרות השכיר (ינואר) ירדו והשפיעו שלילית על המדד. לוח 2 מציג את התפתחות רכיבי המדד בחודשים האחרונים.

לנוכח ייחודו של המשבר והקשיים במדידה המתלווים אליו, אין להסיק מהשינויים במדד לגבי העוצמה המדויקת של השינויים בפעילות, ובפרט לא לגבי העוצמה היחסית בין החודשים השונים.

x