עליית מחיר הנפט נובעת בעיקר ממחסור בהיצע בשוק, זאת לצד הציפיות לעלייה בביקוש העתידי

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מתייחס לעליות מחירים הנפט השבוע ומציין כי "עליית המחיר נובעת בעיקר ממחסור בהיצע בשוק, זאת לצד הציפיות לעלייה בביקוש העתידי. כפי הנראה, למחסור בהיצע הנפט בתקופה זו יש השפעה גדולה יחסית על עליית המחיר והדבר בא לידי ביטוי ביחס שבין הפרמיה על מחיר משלוחי הנפט המידיים (Spot) לפרמיה של החוזים העתידיים שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר ב-15 השנים האחרונות ומצביעה על מחסור בנפט בשוק ה-Spot."

 

 
 

דר גיל בפמן, לאומי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/05/2021

התפתחות מחיר הנפט
מחיר הנפט מסוג BRENT עלה מכ-65.42 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-23/4/2021 לכ-66.52 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-30/4/2021 ומחיר חבית מסוג WTI עלה מכ-62.18 דולרים לחבית בסוף המסחר ב-23/4/2021 לכ-63.58 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-30/4/2021. 


 
ההיצע הגלובלי
עליית המחיר נובעת בעיקר ממחסור בהיצע בשוק, זאת לצד הציפיות לעלייה בביקוש העתידי. כפי הנראה, למחסור בהיצע הנפט בתקופה זו יש השפעה גדולה יחסית על עליית המחיר והדבר בא לידי ביטוי ביחס שבין הפרמיה על מחיר משלוחי הנפט המיידיים (Spot) לפרמיה של החוזים העתידיים שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר ב-15 השנים האחרונות ומצביעה על מחסור בנפט בשוק ה-Spot.

קבוצת OPEC+ החליטה על הקלה במכסות הייצור על פי ההסכמות שביניהם, כך שבשלושת החודשים הקרובים ההקלות במכסות הייצור, יחד עם הפסקת הקיצוץ מרצון של ערב הסעודית, יביאו להגדלת היצע הנפט בכ-2 מיליון חביות ביום. זאת, על רקע סימנים מעודדים המצביעים על צמיחת הביקושים הגלובליים ועל אף עליית התחלואה במספר מדינות בדגש על הודו, דרום אמריקה, יפן וטורקיה, אשר הביאה להידוק המגבלות, ועלולה להכביד על הביקושים הגלובליים. כמו כן, המשך השיחות בין ארה"ב ובין איראן עשויה להביא להתקדמות במשא ומתן ובמידה והם יגיעו להסכם שיכלול הפחתת הסנקציות שהוטלו על סקטור האנרגיה. מצב כזה יוכל להוביל לעלייה של ההיצע בשוק בטווח הבינוני, מאחר ואיראן צפויה להעלות את יצור הנפט החוקי שלה במצב כזה בכ-2 מיליון חביות ביום. 

חברת הנפט של לוב החלה לספק שוב את הנפט לכלל לקוחותיה והיא הפסיקה את השימוש בסעיף כוח עליון לאחר שהוקצה לה כ-224 מיליון דולר לביצוע עבודות תחזוקה לשיפור תשתיות הנפט הישנות, מה שיאפשר לה לספק את הנפט שהיא התחייבה ללקוחותיה. זאת, לאחר שהיא הפסיקה חלק מפעילותה בטענה שהיא לא מקבלת גישה לכספים שהקוצו לתחזוק ושיפור סקטור האנרגיה.

כחלק מתכנית ארוכת טווח להפחתת זיהום האוויר הנובע מפליטת גזי חממה ומעבר לאנרגיה ירוקה מגז טבעי, מושל קליפורניה החליט לאסור על מתן אישורים חדשים להפקת נפט באמצעות סדיקה הידראולית החל משנת 2023, מה שעשוי להכביד על התאוששות יצור הנפט של ארה"ב בטווח הבינוני בשל ירידת התפוקה בבארות הנפט הישנים ואי-פתיחת קידוחים חדשים. בנוסף, חברי הסנט הדמוקרטים החלו לפעול לביטול חלקים מהתקנות הרגולטוריות של הממשל הקודם בארה"ב אשר הקשו על הסוכנות להגנת הסביבה להגביל את דליפת גזי החממה מבארות נפט וגז טבעי ולהערכתנו הם צפויים לנקוט בצעדים נוספים לשמירת איכות הסביבה אשר ישפיעו על יצרני האנרגיה בארה"ב.

מלאי הנפט בארה"ב עלה במעט בשבוע המסתיים ב-23/4/2021, על רקע העלייה בייבוא הנפט. בהתאם לכך, דו"ח הנפט השבועי של ה-EIA (סוכנות האנרגיה של ארה"ב) מצביע על עלייה בהיקף של 90 אלף חביות במלאי המסחרי בשבוע המסתיים ב-23/4/2021. 

צד הביקוש הגלובלי
הביקוש לדלק למכוניות בארה"ב ירד מעט בשבוע האחרון אל מתחת לתשעה מיליון חביות ביום, אך הוא נותר ברמה הגבוהה ביותר בחצי השנה האחרונה על רקע מגמת העלייה של השבועות האחרונים. הביקוש לדלק מטוסים עלה מעט ל-1.185 מיליון חביות ביום והוא נותר בחודשים האחרונים בטווח הנמוך מזה של טרום המגיפה, אך קיימים סימנים מקדימים להמשך עליית הביקוש לטיסות אשר צפוי להביא בחודשים הקרובים לעלייה נוספת בביקושים לדלק מטוסים. 

הביקושים לנפט בארה"ב וסין ממשיכים להתאושש בקצב מהיר על רקע ירידת התחלואה בארה"ב שהביאה להקלה במגבלות והתחלואה הנמוכה מאוד בסין, יחד עם חגיגות יום העבודה בשבת שהביאו לעליית הביקושים לדלק בשל החופשה ויציאת משקי הבית לטייל בחג. לצד זאת, הביקושים של הודו, יבואנית הנפט השלישית בגודלה, נחלשים על רקע עליית התחלואה המשמעותית שהביאה להידוק המגבלות בחלק מהאזורים בהודו ועלולה אף להביא לסגרים אזוריים משמעותיים במדינה.

שני בתי הזיקוק בהודו, Bharat Petroleum ו-Indian Oil, דחו את עבודות התחזוקה בעל כורחם מאחר וחלק גדול מהעובדים חזרו לעיר מגוריהם, על רקע העלייה בתחלואה. חלק מן העובדים גם נדבק בנגיף הקורונה וגם זה מנע את ביצוע עבודות התחזוקה. כתוצאה מכך, יתכן ושיעור הפעילות של בתי זיקוק אלו ירד בתקופה הקרובה. על פי הערכות, הביקושים לדלק בהודו ירדו בחודש אפריל לפחות ב-100,000 חבית ביום והביקוש לסולר ירד לפחות ב-200,000 חביות ביום בשל עליית התחלואה אשר הביאה להפחתת התנועה בכבישים על רקע הידוק המגבלות בחלק מהאזורים, זאת לצד הימנעות האנשים מנסיעות מחשש להידבק בנגיף. ירידה זו בביקושים המקומיים לצד התאוששות הביקושים במדינות אחרות עשויה להביא לעליית יצוא מוצרי הנפט של הודו, מה שיאפשר גם את המשך הפעילות של בתי הזיקוק ההודיים.

משק הגז הטבעי
מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) עלה בשבוע האחרון לכ- 2.93 דולרים ל-MMBTU, זאת על אף המשך עליית מלאי הגז הטבעי בשבוע שהסתיים ב-23 באפריל ב-15 BCF ל-1.898 TCF. רמה זו נמוכה בכ-13.7% מהרמה בתקופה המקבילה אשתקד ובכ-2.1% מהרמה הממוצעת  בתקופה זו בחמש השנים האחרונות. העלייה אופיינה במלאים המצויים בכל האזורים בארה"ב, למעט החוף המזרחי בו המלאי ירד ב-6 BCF. 

הצפי לטווח הבינוני
קבוצת OPEC+ החליטה להמשיך בתכניתה להקלה על מכסות הייצור הצפויות להגדיל את היצע הנפט. החלטה זו התקבלה על אף עליית התחלואה במספר מדינות, בדגש על הודו ודרום אמריקה, הצפויה להכביד על המשך התאוששות הביקושים ועל המשך עליית מחיר הנפט. לצד זאת, התקדמות שיחות הגרעין בין ארה"ב ואיראן יכולה להוסיף לשוק, בטווח הבינוני, עוד 2 מיליון חביות נפט "חוקי" נוספות ביום במידה והסנקציות על איראן יצומצמו כחלק מהסכם. תוספות אלה צפויות להכביד על מחיר הנפט, בפרט אם הביקושים במדינות אירופה, שהידקו את המגבלות בשל עליית התחלואה, לא יחזרו בחודשים הקרובים למגמת עלייה ברורה. במידה והביקושים במדינות שהידקו לאחרונה את המגבלות יעלו בשלב מאוחר יותר של 2021 ובמהלך 2022, אזי יתכן שהשוק יצליח לספוג את עליית ההיצע הצפויה בחודשים הקרובים, בפרט על רקע האפשרות של האצה בתהליך של חיסון האוכלוסייה העולמית במהלך המחצית השנייה של השנה.

נראה שרמת המחירים הנוכחית כוללת צפי לעליית הביקושים בשלב מאוחר יותר של השנה, באופן שיספוג את עליית ההיצע של יצרני OPEC+ ואחרים. ההתקדמות בשיווק גלובלי מגוון של חיסונים,  שניתן לשנע בקלות, ולהביא למדינות העולם המתפתח במחיר נמוך, מהווה איתות חשוב לגבי פוטנציאל עליית הביקוש לנפט גולמי בהמשך, מה שנראה כגלום כבר כיום במחירי הנפט. עלייה עתידית בייצור הנפט בעולם עלולה להכביד על מחיר הנפט ובהתאם לכך, החוזים העתידיים צופים שמירה על סביבת המחירים הנוכחיים בטווח הקצר וירידה מסוימת בטווח הבינוני והארוך.
x