למוסדיים תהיה אפשרות להשקיע בתשתיות עד 49% בתשתיות בישראל

שר האוצר: "יושקעו עוד 100 מיליארד ₪". ברקת: "היום חצי מכל שקל מושקע בחו"ל. התשואה למבוטחים תגדל". דיון ראשון בתקנות בוועדת הכספים

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/05/2021

ועדת הכספים הזמנית בראשות ח"כ משה גפני קיימה אתמול דיון בנושא תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) - תיקון תקנות כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים. בדיון השתתפו גם שר האוצר ישראל כ"ץ והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ד"ר משה ברקת.

התקנות מציעות בין היתר, להתיר במעמד הנפקת מניות, השקעה בשיעורים גבוהים יותר מהמגבלה הקבועה היום לעניין השקעות פוטנציאליות בתשתיות בישראל - כך קבוצת משקיעים מוסדיים תוכל באמצעות כספי החוסכים בלבד, להחזיק עד 49% בתאגיד שפעילותו הקמה ופיתוח של פרויקט ייעודי בתחום תשתיות בישראל, במקום המגבלה של עד 20% כיום.

בדיון אמר השר כ"ץ כי "התקנות מגיעות על רקע הצורך שהכספים יושקעו כאן בישראל ולא רק בחו"ל, היקף ההשקעות בקרנות הוא כ-2 טריליון שקלים, עיקר ההשקעות היו בחו"ל בגלל חוסר התאמה כאן. גם במסלולי המיסים יקודמו דברים במסגרת כך.

אנחנו מדברים על 100 מיליארד ₪ שיושקעו בתשתיות במדינת ישראל סכומים עצומים כאלה יכולים להיות ממש נקודת שינוי ביכולת למנף. ננקטו כל צעדי הזהירות, וזה יכול לגרום להכנסות יותר גבוהות לציבור. זה מתן אפשרות מבוקרת ונכונה להשקיע בישראל במקום בארה"ב או מקומות אחרים, זה נכון לכל הגורמים שעכשיו נערכים להשקעות ולתכנון. הם מתחילים להתארגן, זה לא דבר שקורה ביום אחד. מדובר ב-עד 49%, לא שליטה; בהשקעה בפרויקט ספציפי ולא השתלטות של קרנות על גופים. דברים שונו עוד ועוד כדי להגיע לנוסחים המבוקרים בלי לפגוע בתחרות או בדברים האחרים".

ברקת: "שלחנו את כספי החוסכים אל מעבר לים"
ברקת אמר בדיון כי "ההשקעה בתשתיות טומנת בחובה יתרונות משמעותיים בראיית החוסך, והיתרונות מתחדדים כאשר מדובר בפרויקטים בישראל". גם הוא ציין כי מדובר בגידול פוטנציאלי של עד כ-100 מיליארד ₪ בהשקעות של המוסדיים בתשתיות בישראל: "עד כ-80 מיליארד ש"ח להשקעות הוניות בפרויקטי תשתיות בישראל, וגידול פוטנציאלי של עד כ-20 מיליארד ש"ח נוספים להתמודדות עם השפעות סיכוני אקלים בישראל," אמר לחברי ועדת הכספים.

ברקת הסביר, כי אין כל הקלות רגולטוריות במסגרת השינוי, וכי השקעה כפופה לבחינות כדאיות כמו בכל השקעה אחרת. בכלל הגדרת תשתיות נכללות תשתיות מים וביוב, פסולת, כבישים, אנרגיה, תקשורת, תשתיות ppp, מבנים ציבוריים ותשתיות המסייעות להתמודדות עם משבר האקלים.

סיכונים נמוכים יותר מאשר בחו"ל
במקביל הדגיש ברקת כי גם במסגרת השינוי, לגופיים המוסדיים אין שליטה בתאגיד, ההשקעה מכספי חוסכים בלבד, וכי ההשקעה היא לפעילות התאגיד -הקמה ופיתוח של פרויקט תשתיות בישראל או גיוס הון לפרויקטי תשתיות בישראל, וכי ההשקעה לא תהווה יותר מ-5% מסך הנכסים של המוסדי.

ברקת: "יש לנו בעיה אקוטית, שלחנו את כספי החוסכים לשוק ההון, אבל שלחנו את זה גם אל מעבר לים. צריך להבין שמכל שקל 50 אחוז מוצאים את עצמם מחוץ לישראל, מהר מאוד זה יגיע ל-70 אחוזים. מה שאנחנו עושים זה הסרת חסמים להשקעות בפרוייקטי תשתיות בישראל והשגת תשואות גבוהות יותר לחוסכים. הסיכונים נמוכים יותר מהשקעה דומה בחו"ל, אין פה סיכון, ההשקעות נבחנים כמו כל השקעה אחרת".
חיזוק ועדות ההשקעה

עוד אמר ברקת: "היום אני יכול להשקיע בשותפות בתחום הקנאביס או הנדל"ן עד 49% לא יכול להיות שלא נעשה זאת גם בענף מניב יותר כמו ענף התשתיות בישראל. היום ההשקעה כוללת בתשתיות בארץ ובחו"ל עומדת סה"כ על 64 מיליארד ₪, אנחנו מדברים רק על 100 מיליארד באקוויטי.

"לצד כך, אנחנו גם הולכים לחיזוק ועדות ההשקעה, להן יש את כוח ההצבעה. אנחנו הולכים להפוך אותן ל-100 אחוז בלתי תלויות. כבר שמנו הוראות שהיום הצבעות העמיתים מופרדות לחלוטין," הוא סיכם את דבריו. הנושא ימשיך להידון בישיבה נוספת של ועדת הכספים.

x