שוק העבודה ממשיך להשתפר והטיעונים להארכת תשלומי האבטלה מצטמצמים

ההתאוששות המהירה באה כצפוי לידי ביטוי גם בשוק העבודה, כך שבמחצית הראשונה של אפריל מספר המובטלים והנעדרים מהעבודה בשל הקורונה (בעיקר חל"ת) ירד ל-8 אחוזים מכח העבודה (קרוב לרף ה-7.5% שמתחתיו מפסיקים התשלומים לאחר חודש)

 

 
עפר קליין. צילום: יונתן בלוםעפר קליין. צילום: יונתן בלום
 

עפר קליין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/05/2021

בארץ

האינדיקאטורים המקדימים מצביעים על צריכה פרטית חזקה ברבעון הראשון שיתפרסם בעוד כשבועיים. יצוא ההיי-טק ממשיך לשמור על השקל חזק.

יצוא השירותים ממשיך לצמוח והגיע לשיא נוסף בפברואר לאחר עלייה חודשית של 3 אחוזים (על פי נתונים מנוכים עונתיות), כאשר הגידול ביצוא בענפי ההיי-טק ממשיך לפצות על אובדן יצוא שירותי התיירות.

ההשקעות העצומות של משקיעים זרים בחברות היי-טק ישראליות ברבעונים האחרונים (בדגש על הרבעון הראשון השנה), תומכים בגידול עתידי נוסף ביצוא השירותים, ובכך גם בחוזקו של השקל.

מדד פדיון רשתות השיווק עלה ב-4 אחוזים במרץ (על פי נתונים מנוכי עונתיות) לאחר עלייה דומה בפברואר. הנתון החזק מתווסף לשאר האינדיקאטורים המקדימים שמצביעים על צריכה פרטית חזקה ברבעון הראשון שיתפרסם בעוד כשבועיים.

שוק העבודה ממשיך להשתפר והטיעונים להארכת תשלומי האבטלה מצטמצמים

ההתאוששות המהירה באה כצפוי לידי ביטוי גם בשוק העבודה, כך שבמחצית הראשונה של אפריל מספר המובטלים והנעדרים מהעבודה בשל הקורונה (בעיקר חל"ת) ירד ל-8 אחוזים מכח העבודה (קרוב לרף ה-7.5% שמתחתיו מפסיקים התשלומים לאחר חודש).

השיפור בשוק העבודה לצד הגידול החד במספר המשרות הפנויות מצמצמים את הטיעונים הקוראים להאריך את דמי האבטלה מעבר לסוף יוני, כאשר גם בסקר מצב העסקים של הלמ"ס צוין ש-29 אחוזים מהעובדים מסרבים לחזור לעבודה כי הם מעדיפים דמי אבטלה. אנו מקווים שלאחר מכן הממשלה תמקד את הסיוע בענפים שעדיין לא יכולים לחזור לפעילות מלאה נוכח ההגבלות (בעיקר תיירות נכנסת, תרבות והארחה).

בעולם

הצמיחה המהירה בסין מחלחלת לאוסטרליה. להערכתנו, לנוכח שיפור מצב הכלכלה הבנק האוסטרלי צפוי לשקול בקרוב את צמצום קצב רכישות האג"ח הממשלתיות.

לאחר חודשיים של ירידה, מדד מנהלי הרכש לענף התעשייה בסין עלה יותר מהצפי באפריל ל-51.9 נקודות, כאשר גידול בהזמנות המקומיות ובביקושים ליצוא תרמו לכך. החברות בסין המשיכו לציין את העלייה במחירי הסחורות ששוחקת את המרווחים שלהם, אך המהלך האחרון של הממשלה שהפחית מכסים על יבוא חומרי גלם (לייצור מקומי בלבד) צפוי לסייע לרווחיות החברות בענף.

הביקושים העזים לחומרי גלם מסין תורמים להתאוששות של המדיניות המייצאות אליה, בדגש על אוסטרליה הקרובה. כאשר בהחלטת הריבית הבוקר הבנק המרכזי עדכן כלפי מעלה את תחזיות הצמיחה והותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1 אחוז יחד עם מדיניות שליטה על העקום התשואות (0.1% עד ל-3 שנים). נגיד הבנק ציין שלמרות ההתאוששות המהירה, האינפלציה (1.1%) עדיין מתחת ליעד הבנק (2%-3%) ושוק העבודה וקצב עליית השכר עדיין רחוקים מלחזור לרמות משביעות רצון. לכן הדגיש שהריבית הקצרה תישאר ללא שינוי לפחות עד 2024, או עד שנראה שיפור משמעותי יותר בשוק העבודה. להערכתנו, נוכח שיפור מצב הכלכלה הבנק האוסטרלי צפוי לשקול בקרוב את צמצום קצב רכישות האג"ח הממשלתיות, כאשר בספטמבר הבנק צפוי להגיע לתקרת תוכנית הרכישות הנוכחית על סך 100 מיליארד דולר אוסטרלי.

x