בדיקת רשות שוק ההון באיילון - חשד לכאורה לכשלים באיילון בתחום תביעות הרכב

הרשות בודקת אפשרות לנזק כלכלי שנגרם לחברה, וזאת בניגוד לממצאי החקירה הפנימית שביצעה איילון ביטוח בעצמה

 

 
אריק יוגב, מנכל איילון ביטוח, צילום: אייל גזיאלאריק יוגב, מנכל איילון ביטוח, צילום: אייל גזיאל
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/05/2021

רשות שוק ההון העבירה לחברת איילון ביטוח טיוטת דוח ביקורת עצמאית שביצעה בתחום האובדנים (טוטאל-לוס) בתביעות רכב של החברה.

מדובר בבדיקה שביצעה הרשות בנוסף לחקירה הפנימית שניהלה איילון ביטוח בעצמה. מטיוטת הדוח של הרשות "עולים חשדות לכאורה לכשלים בהתנהלות בעלי תפקידים (כולל בכירים) בקשר עם טיפול באירועים ביטוחיים בתחום האובדנים בתביעות רכב, אשר חלקם הכילו לכאורה פעולות אשר הפרו הוראות חוק ומצביעים על האפשרות כי נגרם נזק כלכלי לאיילון ביטוח," דיווחה איילון אחזקות לבורסה.

מדובר בחשדות לאי סדרים לפני 2019, בהליך סילוק תביעות הקשורות ברכבים במצב טוטאל-לוס, בעיקר בשלב הערכות השמאות שלהם ובמכירת החלקים הנותרים למגרשי גרוטאות. חקירה פנימית שניהלה איילון והורחבה לפני מספר חודשים לחקירה באמצעות בודק חיצוני, גילתה כי לא נגרם נזק לחברה ולא היו כשלים במערך הבקרה הפנימית שלה.

עיקרי ממצאי דוח הבדיקה החיצונית היו:

  1. לא נמצאו ממצאים לפעילות של מעילה או הונאה או פעילות פלילית באיילון.
  2. לא נמצאו ממצאים לפיהם לאיילון נגרם נזק כספי-כלכלי מהותי.
  3. נמצאו ליקויים בהתנהלות בתהליך סילוק תביעות באובדני כלי רכב במחלקת תביעות פרט, לרבות כתוצאה מחולשה בבקרות תפעוליות מסוימות ואי קיום מלא של הוראות שניתנו ע"י הנהלת איילון.
  4. מעבר לליקויים שזוהו, לא נמצא כשל במנגנוני הבקרה הכלליים/הרוחביים באיילון, והבקרות שיושמו אף צמצמו אותם.
  5. נוכח הליקויים שהתגלו, דוח הבדיקה כולל לעניין אגף ביטוח כללי פרט מספר המלצות פרסונאליות לגבי מנהלים בדרגים שונים, חלקן לביצוע וחלקן לשיקול דעת המנכ"ל והחלטתו. כמו כן ניתנו המלצות לחיזוק נוסף של הבקרות, והמלצות הנוגעות להתקשרויות בהווה ובעתיד עם ספקים חיצוניים הפועלים מול איילון בתחום האובדנים.

החברה דיווחה כי בעקבות הממצאים יישמה את ההמלצות הנדרשות לביצוע מיידי באגף ביטוח כללי פרט, וממשיכה ליישם את כל ההמלצות לרבות בנוגע לשינוי תהליכי העבודה וחיזוק נוסף של בקרות הן בתוך איילון והן מול ספקים חיצוניים הפועלים מולה בתחום האובדנים, וכן באשר לבעלי תפקיד באגף (פוטר עובד אחד).

דירקטוריון איילון נדרש להשיב לטיוטת הדוח

לעומת זאת, טיוטת דוח הביקורת של הרשות "כוללת ממצאים המעידים לכאורה על ליקויים בהתנהלותם של בעלי תפקידים בכירים באיילון ביטוח בקשר עם תהליכי הניתוח והטיפול ביחס לממצאי דוחות ביקורת עבר שנערכו בנושא זה ביוזמת איילון ביטוח על ידי מבקרים חיצוניים. במסגרת הביקורת נבחנו ונותחו הממצאים המהותיים והמסקנות המופיעות בשניים מדוחות העבר שהמציאו המבקרים החיצוניים כאמור זה מול זה ומול הממצאים לכאורה שעלו מהביקורת. דירקטוריון איילון ביטוח נדרש על ידי הרשות לדון בטיוטת דוח הביקורת ובממצאיו בהקדם ולהעביר לידי הרשות את התייחסותו לטיוטת דוח הביקורת, עד ליום 3 ביוני".

בתגובה על קבלת טיוטת דוח הביקורת מציינים באיילון: "איילון ביטוח והחברה לומדות את טיוטת דוח הביקורת ובהתאם דירקטוריון איילון ביטוח יעביר לרשות את התייחסותו, לרבות לעניין הממצאים והמסקנות לכאורה, לשאלה האם נותרו ליקויים שטרם תוקנו, האם .נגרם נזק כלכלי לחברה, ואם כן – האם הוא מהותי".

x