הממונה על התחרות שוקלת לקנוס את פייסבוק בגין אי הגשת הודעות מיזוג בעסקאות שביצעה בישראל

הממונה על התחרות הודיעה היום, 11 במאי 2021, לחברת פייסבוק כי היא שוקלת לקבוע שהחברה ביצעה מיזוגים שהיו חייבים בדיווח לפי חוק התחרות ושבכוונתה להטיל על פייסבוק עיצומים כספיים בסך כולל של כ-6 מיליון ש"ח בכפוף לשימוע | תגובת פייסבוק: נשיב לטענותיה הראשוניות של הרשות על מנת להוכיח כי מדובר בטענות ללא עילה או בסיס

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/05/2021

מכתב השימוע נשלח לפייסבוק לאחר שנמצא שפייסבוק רכשה בשנת 2018 ובשנת 2019 שתי חברות ישראליות (RedKix ו- Service Friend, בהתאמה) ולא דיווחה על העסקאות לרשות התחרות, או קיבלה את אישור הממונה בטרם ביצעה אותן, כנדרש על פי חוק התחרות.

בדיקת הרשות העלתה שהעסקאות בוצעו על ידי פייסבוק היו חייבות בדיווח מכוח 
"חלופת המונופולין" – לפיה בעל מונופולין, מוכרז או לאו, נדרש להגיש הודעת מיזוג בכל עסקה שהוא צד לה ובקבלת אישור הממונה בטרם יבוצע המיזוג. 

מבדיקת הרשות עולה כי פייסבוק, אשר מחזיקה גם ברשת החברתית אינסטגרם, היא לכאורה, בעלת מונופולין בשוק הרשתות החברתיות למשתמשים פרטיים בישראל ולכן העסקאות היו חייבות בדיווח. 

פייסבוק לא הודיעה על רכישת החברות, וממילא לא נתקבל בעניינן אישור הממונה. בשל כך, הממונה הודיעה לפייסבוק שהיא שוקלת, להטיל עיצומים כספיים בסך כולל של כ-6 מיליון ש"ח על חברת פייסבוק ישראל וחברת האם שלה בארצות הברית Facebook Inc.

במסגרת הבדיקה הכלכלית שבוצעה, ערכה הרשות סקר צרכנים על מנת לבחון את השאלות השונות שעלו. ניתן לצפות בממצאי סקר הצרכנים באתר הרשות (קישור).

קביעת הממונה וכוונתה להטיל עיצומים כספיים כפופות לשימוע. לפייסבוק 60 יום לטעון את טענותיה בפני הממונה ביחס למכתב כוונת החיוב.


מחברת פייסבוק נמסר: "אנחנו עומדים בקשר רציף עם רשות התחרות. נשיב לטענותיה הראשוניות של הרשות על מנת להוכיח כי מדובר בטענות ללא עילה או בסיס. לא הייתה חובת דיווח ביחס לעסקאות אלה ואנחנו מאמינים שרשות התחרות תגיע למסקנה הנכונה בעניין זה."
 

x