"שווה משווה" – עדי אשכנזי וזופר אבדיה יעודדו את הציבור להשוות עמלות

הבורסה לניירות ערך תעודד תחרות – יוצאת בקמפיין רחב הקורא לציבור להשוות את עמלות המסחר בין הבנקים ובתי ההשקעות

 

 
קרדיט: הבורסהקרדיט: הבורסה
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/05/2021

בבורסה מאמינים כי הגדלת המודעות לגובה העמלות המשולמות על ידי הציבור, באמצעות השוואה פשוטה, חינמית ונגישה במחשבון עמלות הבורסה, יכולה להביא לירידת עלויות של עשרות אחוזים לטובת ציבור המשקיעים.

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך: 
"אבסורד שדווקא במדינת ישראל, שהיא מעצמת פינטק, הציבור הרחב חווה רמת תחרות נמוכה בשירותים פיננסיים בסיסיים כמו מסחר בבורסה. העמלות המשולמות על ידי הציבור משקפות כשל שוק שפוגע בציבור המשקיעים ובשוק ההון. המהלך של הבורסה נועד להנגיש לכל אחד ואחת כלי פשוט להתנהלות פיננסית נכונה יותר ולבחירה מודעת ומבוססת מידע. כחלק מהיעדר חינוך פיננסי, הציבור הרחב איננו מודע לעמלות הגבוהות ולפערים הגדולים בעמלות אותן הוא משלם. אנו מאמינים כי לציבור יש את הכוח לעשות שינוי ולהיות גורם משמעותי המחולל תחרות, שיתרום לשיפור השירות, לשכלול השוק ולהוזלת העלויות לטובת ציבור המשקיעים".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב (הבורסה: ברסה) מסמנת את היעד הבא לטובת ציבור המשקיעים: הורדת עמלות המסחר בניירות ערך לציבור הרחב. היום (11.5.21) תעלה הבורסה קמפיין הסברה רחב היקף הקורא לציבור לבצע השוואה של עמלות המסחר בין הבנקים ובתי ההשקעות השונים באופן פשוט, נוח ובחינם, באמצעות מחשבון השוואת העמלות באפליקציית הבורסה ובאתר הבורסה. 

היוזמה למהלך היא חלק מפעילות ההסברה של הבורסה בשנים האחרונות, שנועדה להסיר חסמים למסחר ולהנגיש את שוק ההון לציבור הרחב, על מנת שהציבור הישראלי יוכל להיות שותף משמעותי יותר בהצלחת החברות המקומיות והכלכלה הישראלית. בבורסה רוצים לעודד יותר ויותר משקיעים פרטיים לבצע את השוואת העלויות בניהול ההשקעות ולסייע להם באמצעות זאת לבצע בחירה נכונה ומודעת יותר, המאפשרת לציבור לקבל שירותים טובים יותר ובעלויות נמוכות יותר. 

היעדר חינוך פיננסי בקרב הציבור, גורם בין היתר לכך שהציבור איננו מודע לגובה העמלות שהוא משלם ולכך שהוא יכול להוזיל משמעותית את עלויות המסחר הנגבות ממנו. חוסר הבנה בהתנהלות פיננסית אף גורמת להיעדר השתתפות משמעותית בקרב הציבור במסחר בבורסה ובהשקעות פיננסיות לטווח הארוך, בעיקר בעידן בו הריבית היא אפסית והכסף המצטבר של הציבור הרחב בפיקדונות העו"ש עומד על כ- 640 מיליארד ₪.  

המסחר בבורסה אינו מתבצע כידוע באופן ישיר, אלא עובר דרך חברי בורסה – הבנקים ובתי ההשקעות – המבצעים את פעולות ההשקעה עבור לקוחותיהם. התשלום בגין ניהול ההשקעות נעשה באמצעות תשלום עמלות מסחר וההפרש בדמי הניהול והעמלות בין הבנקים ובתי ההשקעות יכול להסתכם למשקיעים בפערים של עד אלפי שקלים בשנה. משקיעים רבים אינם מודעים להפרש העצום או מעדיפים לנהל את תיק ההשקעות שלהם במקום מוכר, על אף ההפסד הכספי הכרוך בכך.

הגדלת מספר חברי הבורסה, כולל ברוקרים דיגיטליים ועידוד שחקנים נוספים להיות חלק משוק ההון הישראלי, הינם חלק מהתוכנית האסטרטגית של הבורסה. הצטרפותם של חברי בורסה נוספים יאפשרו חדשנות טכנולוגית בשוק ההון ללקוחות הריטייל ובכך אף יגבירו את התחרות, ויחוללו מהפיכה בחוויית הלקוח ובהנגשת שוק ההון וכן הוזלת העמלות הנגבות מהציבור הרחב. 

במחקר שפרסמו רשות ניירות ערך ורשות התחרות מאוגוסט 2019*, נמצא כי חלק ניכר מהלקוחות הקמעונאיים של הבנקים משלמים עמלות גבוהות משמעותית מאלה שגובים החברים שאינם בנקים  (בתי ההשקעות). למרות זאת, מרבית הלקוחות הקמעונאיים מבצעים את פעילות המסחר שלהם דרך הבנקים. עמלות המסחר של בתי ההשקעות נמוכות משמעותית מאלו של הבנקים בכל קבוצות שווי התיק, גם כאשר משווים אותם לעמלות המסחר שגובים הבנקים בערוץ ישיר. מהשוואת העמלות, עולה מהמחקר כי העמלות שגובים הבנקים הקטנים נמוכות יותר מהעמלות הנגבות בחמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות, אך עדיין גבוהות מאלו הנגבות על ידי בתי ההשקעות.

לנוכח העובדה שעמלות המסחר שבמחירון העמלות גבוהות בהרבה מהעמלות הממוצעות, מעלה את הסבירות לכך שלקוחות בעלי היקפי פעילות נמוכים, או לקוחות שאינם מתמקחים, משלמים עמלות גבוהות יותר מהעמלות הממוצעות, ואילו לקוחות פעילים או מתוחכמים יכולים ליהנות מעמלות נמוכות יותר. פערי המחירים המשמעותיים בין השחקנים השונים לצד נתח השוק הגבוה של הבנקים, עשויים להעיד שהבנקים מצליחים לגבות מלקוחותיהם פרמיה הנובעת מחוסר תחרות.

בבורסה רואים בהעלאת המודעות של הציבור לנושא חשיבות רבה, בעיקר על רקע כניסתם של יותר משקיעים חדשים לשוק ההון. בשנת 2020 נפתחו קרוב ל- 141 אלף חשבונות חדשים, לעומת פחות מ- 100 אלף בשנת 2019, עם קפיצה של כ- 150% במספר החשבונות שנפתחו בבתי ההשקעות. עם זאת כאמור, חלקם עדיין קטן מאוד ביחס להיקפי המסחר שנעשים באמצעות הבנקים. 

הבורסה פועלת בשנים האחרונות באופן נמרץ על מנת להביא לשיתוף הציבור בהצלחת הכלכלה הישראלית באמצעות הבורסה, להעלות את המודעות למגוון אפשרויות ההשקעה והמוצרים ולהסרת חסמים למסחר. כחלק מכך, הבורסה ביצעה בשנים האחרונות מספר מהלכי הסברה לציבור הרחב, בין היתר השקת אתר מידע למשקיע המתחיל, סרטוני הסבר על מוצרי הבורסה ברשתות החברתיות ובאתר הבורסה, טבלת השוואת העמלות ועוד.

לצד עדי אשכנזי, אשר הובילה בהצלחה מספר קמפיינים של הבורסה בשנים האחרונות, מצטרף הפעם שחקן חיזוק - זוּפֵֶר אַבְדִיָה, שחקן כדורסל בעברו וכיום מאמן כדורסל ואביו של דני אבדיה, שחקן ה- NBA הישראלי. הפרסומת ברוח חג השבועות מבקשת לעשות קצת צחוק מההשוואות הטבעיות שאנחנו עושים בחיים וקוראת לכל משקיע קיים או לכל מי שרוצה להשקיע, להוריד את אפליקציית הבורסה לניירות ערך ולהיכנס למחשבון השוואת העמלות.

הקמפיין יעלה היום (11.5) בטלוויזיה, בדיגיטל ובשלטי חוצות. 

המהלך יתבצע באמצעות משרד הפרסום סיטימדיה.

לטבלת השוואת העמלות באתר הבורסה: https://www.tase.co.il/he/market_data/trading_fees 
*מחקר רשות ניירות ערך: 

x