טיב טעם - אותו שם אך חברה אחרת

גם לאחר עליה של יותר מ-200% ב-12 החודשים האחרונים, מניית טיב טעם היא קמעונאית המזון הזולה ביותר. החברה הרוויחה כ-71 מיליון שקל ב-12 החודשים האחרונים ונסחרת במכפיל רווח של כ-13 בלבד, לעומת המתחרות שנסחרות במכפיל רווח של כ-17

 

 
עמית שמירעמית שמיר
 

עמית שמיר
FacebookTwitter Whatsapp
03/06/2021

טיב טעם סיכמה את הרבעון הראשון של 2021 עם הכנסות של כ-400 מיליון שקל, גידול של 10.8% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020. שיעורי הרווח התפעולי והנקי השתפרו ל-7.5% ו-4.3%, בהתאמה. בשורה התחתונה, טיב טעם הציגה רווח נקי של 17.4 מיליון שקל ברבעון הראשון, גידול של 137% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

טיב טעם ממשיכה במגמת השיפור העסקי, שהחלה לפני כשנתיים כאשר הבעלים, שלום חגי, נכנס לתפקיד מנכ"ל החברה. תחת ניהולו של שלום חגי, בשלב הראשון החברה עסקה בשיפור פנימי. התקבלו החלטות אסטרטגיות להוזיל כ-2,000 מוצרים ולאפשר הצטרפות למועדון הלקוחות ללא עלות. בנוסף, הופסקו פעילויות מפסידות, כמו חברת כלי הבית "דומו" ופעילות "סנפיר ים".

השלב השני, שהחל בתחילת 2021, הוא הרחבת פריסת הסניפים של הרשת. על פי התוכנית האסטרטגית, החברה עתידה להוסיף כ-15 סניפים נוספים בין השנים 2021 ל-2023. ברבעון ה-1 של 2021, נפתחו 2 סניפים חדשים, ברמת אביב ובמודיעין. ברבעון ה-3 של 2021, צפויים להיפתח 2 סניפים נוספים, בגבעתיים ובפתח תקווה.

טיב טעם פועלת בשני מגזרי פעילות: מגזר הקמעונאות המונה 42 סניפים, ומגזר התעשייה, הכולל ייצור, ייבוא ושיווק של מוצרי מזון באמצעות החברות: ישרקו, מזרע, סנפיר ים והסקוטית. 

מגזר הקמעונאות:

המכירות של מגזר הקמעונאות צמחו ברבעון הראשון של 2021 ב-15%, עם גידול מרשים של 19.8% בפדיון של חנויות זהות. פעילות האונליין של טיב טעם, המבוססת על 7 סניפים קיימים, מהווה כיום כ-9.5% מהמחזור וממשיכה במגמת הגידול במטרה להגיע ל-11% עד 12% מהמחזור בסוף 2021. בשלב זה, החברה מתמקדת בשביעות הרצון של הלקוחות באונליין והשקיעה בצי עצמאי של משאיות קירור. הגידול בפעילות האונליין תומך בשיפור רווחיות הסניפים, מהם מוציאים את המשלוחים ללקוחות. אותן התקרות של הסניף מתחלקות על פני הכנסות גדולות יותר. הקורונה תמכה בגידול באונליין, אך מדובר על שינוי שצפוי להישאר אתנו בשנים הבאות.

ביטול דמי המנוי של מועדון הלקוחות ממשיך לתרום לגידול במספר המנויים. נכון לסוף הרבעון הראשון היו לחברה כ-376 אלף חברי מועדון. מועדון הלקוחות יאפשר לחברה לנתח טוב יותר את התנהגות הלקוחות ולהציע להם ערכים מוספים.

מגזר התעשייה:

ההכנסות של מגזר התעשייה קטנו ב-4.4% ברבעון הראשון של 2021, כתוצאה מהפסקת פעילויות מפסידות. למרות הקיטון בהכנסות, שיעור הרווח הגולמי עלה ל-25.5%, לעומת 21.4% ברבעון המקביל. השיפור התפעולי היה משמעותי יותר, עם רווח רבעוני של 7.4 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2021, לעומת 1.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.


האם טיב טעם היא עוד מניית קורונה?

רבים בשוק ההון חושבים כי התוצאות הטובות של החברה הן רק בזכות ההשפעה של מגפת הקורונה. אין ספק כי מגפת הקורונה תמכה ברשתות קמעונאות המזון, אך להערכתי ולהערכת הנהלת החברה, שנת 2021 תהיה טובה יותר משנת 2020. ניתן להניח ירידה מסוימת במכירות של החנויות הזהות (SSS) וגם בהכנסות של מגזר התעשייה, בו הופסקו פעילויות מפסידות, אך מנגד נראה את המשך השיפורים התפעוליים, פתיחת סניפים חדשים, ירידה בהוצאות הקשורות לקורונה, ירידה בהוצאות מימון ושיפור מהותי ברווחיות של מגזר התעשייה.

האם הרוכש הסדרתי יחזור?

עד סוף ינואר 2021, שלום חגי, הבעלים והמנכ"ל, רכש מניות בבורסה כמעט באופן יומי. ב-28 בינואר, מכר חגי 10 מיליון מניות במחיר של 7 שקל למניה וכעת הוא מחזיק ב-47.26% מהונה המונפק של החברה. על פי ראיונות בתקשורת, אין בכוונתו של חגי שלום למכור מניות נוספות, וייתכן וירכוש מניות נוספות.
לאחר תקופת נעילה, בה היה מנוע מלרכוש מניות נוספות, כעת חגי שלום יכול לחזור לרכוש מניות בבורסה. יהיה מעניין לראות האם ימשיך במסורת שלו.

הקטנת הסיכון העסקי וחלוקת דיבידנדים

כחלק מהמהפך העסקי שהחברה עוברת בשנתיים האחרונות, החוב נטו שלה קטן מ-240 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2019 לעודף מזומנים של 15.5 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2021. בנוסף, בשנה האחרונה טיב טעם חזרה לחלק דיבידנדים. הדיבידנד האחרון שהוכרז מסתכם ב-0.05 שקל למניה, כאשר יום האקס ב-03/06/2021.


האם טיב טעם מעניינת גם לאחר עלייה של כ-200% במניה?

טיב טעם נסחרת במכפיל הרווח הנמוך ביותר מבין קמעונאיות המזון. שווי השוק של החברה הוא כ-930 מיליון שקל (לא כולל אופציות) והרווח הנקי ב-12 החודשים האחרונים היה כ-71 מיליון שקל, כלומר מכפיל 13 בלבד.

לפני כשנתיים, נכון היה לתמחר את החברה במכפיל נמוך יותר מהתעשייה, בגלל ניהול כושל. בשנתיים האחרונות, טיב טעם נותרה עם אותו שם, אך היא חברה שונה לחלוטין. שנת 2021 היא השנה הראשונה שאינה כוללת פעילויות עסקיות מפסידות. החברה עוברת למגמת צמיחה ופתיחת סניפים חדשים, שתשתקף בעיקר בתוצאות של 2022. 

אם נכפיל את הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים, 71 מיליון שקל, במכפיל 17 של התעשייה, נקבל שווי שוק של כ-1,200 מיליון שקל, כ-30% מעל שווי השוק הנוכחי. בראיה ארוכה יותר לשנת 2023, אני מעריך כי החברה תוכל להרוויח כ-100 מיליון שקל רווח נקי.

לסיכום

אנו חיים בתקופה בה משקיעים נוהרים לחלומות ולחברות לא רווחיות, אך ניתן גם להשקיע בבורסה בחברות יציבות ורווחיות. למרות עליית המחיר החדה של המניה, טיב טעם היא החברה הזולה מבין קמעונאיות המזון.

לחברה הנהלה טובה, שפועלת לשיפור הרווחיות והצפת ערך לבעלי המניות. החברה הקטינה באופן משמעותי את הסיכון העסקי שלה, כאשר מחקה את החוב, ונוהגת לתגמל את בעלי המניות בדיבידנד.

לאחר שנים בהן החברה לא פתחה סניפים חדשים, המגמה השתנתה בתחילת 2021. הגידול בסניפים ובפעילות האונליין ישפר את שיעורי הרווחיות, כאשר הוצאות המטה יחולקו על נקודות מכירה נוספות. בנוסף, ככל שהרשת גדלה יותר כך היא יכולה לשפר את תנאי הסחר שלה עם הספקים.

האם הנהלת החברה תמשיך ליישם בהצלחה את התוכנית האסטרטגית, שתוביל לרווחיות גבוהה יותר בשנים הבאות?

חובת ההוכחה עליהם, אני מאמין שכן.

עמית שמיר, מנכ"ל ושותף בקרן הגידור קפלר קפיטל.