הדולר לאן? || יורו-דולר ודולר-שקל || סיבות להתחזקות הדולר בחו"ל

שתי כותרות שיכולות להיות התחלת התיקון העולה במטבע האמריקאי

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/06/2021

ככל שעובר הזמן, אנו שואלים עצמנו: מה יביא את עלייתו מחדש של הדולר האמריקאי? האם זה יהיה משהו מהצד החיובי או השלילי? או, במילים אחרות, האם הדולר יעלה כתוצאה מחוזק הנובע ממשבר כלכלי-פיננסי או שהוא פשוט יעלה כי יהיה טוב להחזיקו מסיבה טובה? בזמן כתיבת שורות אלו שתי כותרות הופיעו על המסכים:

הכותרת הראשונה:
מדינות G7 החליטו להטיל מיסוי חדש על חברות בינלאומיות גדולות (כולל ענקי האינטרנט והטכנולוגיה) ולצמצם כמה שיותר את ההיקף של הכספים הבורחים למקלטי מס.

הכותרת השנייה:
ולדימיר פוטין אומר: רוסיה אינה מעוניינת בהפסקת השימוש בדולר האמריקאי עבור המסחר הבינלאומי שלה.

שתי כותרות אלו כבר מספיקות כדי לעורר תקווה אצל מאמיני הדולר. על ההודעה של מנהיג רוסיה אין הרבה מה להרחיב כי היא מבטלת כלאחר יד מלחמת מטבעות בדבר שינוי תמחור סחורות יסוד (ובעיקר אנרגיה) על ידי ספק גדול כמו רוסיה. כזכור, סאדאם חוסיין העיראקי החלטי בזמנו לשנות את מטבע הסחר שלו ליורו, וכולנו יודעים איך נגמרה הקריירה הפוליטית שלו.... ערעור מעמדו של הדולר כמטבע סחורות עיקרי היה משנה אסטרטגית את כלכלת העולם ולמרות שרוסיה אינה הכול בחיים היא הייתה בהחלט מייצרת גלים גדולים מיותרים.

ומה בנוגע למיסוי החדש? אם התוכנית הגרנדיוזית תתקיים, ייווצר במיידי צורך בכמות לא קטנה של מטבע על מנת לשלם את אותם המיסים החדשים. תאמרו מיד: זה לא רק מיסוי דולרי. נכון, אבל עיקרו כזה ובכלל, מאז שינוי הממשל בארה"ב יש הרבה גורמים שהחלו באגירה של מטבע לצרכים מעין אלו. האם מה שראינו בדולר בעולם, מאז תחילת יוני, היא תוצאה של שני אייטמי חדשות אלו? אולי. מה שבטוח הוא שכרגע אין תחושה של משבר סיסטמי ושהתחזקותו של הדולר אינה נגרמת מחששות ומפחדים גדולים.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

סוף מאי ראה את תחילתו של התיקון הטכני היורד ביורו האירופי מול הדולר האמריקאי. ציינתי לעיל סיבות אפשריות אבל מי כמוכם יודעים שהצד הפונדמנטלי אינו משפיע כאן אלא לטווח הארוך במטבעות. ושתנודות של טווח קצר נובעות מרעשים גדולים, ופחות ידועים לציבור הרחב. בכל אופן, מה שראוי לציון טכני מיוחד היא העובדה שהשיא של התנועה המגמתית העולה אחרונה נמוך מהשיא של הפעם הקודמת. זה אשר הושג בתחילת 2021 סביב 1.235.

כעת, הדולר הצליח להגיע עד כ-1.225 בלבד. תאמרו מיד שהמרחק הזה אינו גדול כל כך ואולי ייסגר בקרוב. ייתכן מאוד. אבל כרגע, ועל הבסיס של הנתונים העכשוויים אין אלא לציין ששיא נמוך יותר מהווה סימן של חולשה עבור היורו וסימן של חוזק עבור המתחרה האמריקאי. מי שרוצה להיכנס לדקויות הטכניות של המומנטום יוכל גם להבחין בסטייה השלילית בין המחיר והאינדיקאציה מאז אמצע אפריל ועד עכשיו.

אם נקשר את מה שאנו רואים כאן עם הסיכוי לקיום פסגה כפולה בשוקי המניות בארה"ב נוכל לתת סיבתיות מיידית טובה למה שעינינו רואות. ירידה במניות צריכה להיות מלווה בעלייה בדולר. מה שנותר לראות הוא אם הסבירות ההיא תביא אכן לסבירות הזו.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: לרוב אני מציין עבורכם רמת התנגדות או תמיכה חשובים להשגה. הפעם, אציין משהו הרבה יותר כללי: עליכם ליצור שיא גבוה מ-1.235 וזאת כדי לציין שהמגמה ביורו עדיין תעמוד על תילה. כמו כן, 1.21 נראית רמה מאוד חשובה לעמוד בה איתן.

לשליליים: אוקי, אז התחלתם מהלך. תמשיכו אותו כדי להשיג את היעד הבא: שבירת 1.20. מתחת לרמת תמיכה זו יש תנועה עולה מאוד עקבית וחסרת תיקונים המהווה אלמנט טכני הדומה מאוד לפער מחירים. וכידוע, לאלו יש נטייה להיסגר...



USDILS

כאשר מסתכלים על הזוג הזה, המייצג את כל שוק המט"ח הישראלי, עולות במוחי שתי מילים: שעמום אטומי. נכון שאין כבר כוח במותניהם של אוהבי הדולר במקומותינו. הם קיבלו כל כך הרבה מכות יבשות (למרות העזרה הגדולה מהבנק המרכזי שהייתה צריכה להיות מספיקה כדי לא לסבול כל כך הרבה...) שכמות המשקיעים לטובת המטבע האמריקאי פשוט מצומצמת מאוד.

למרות הכול, ניתן למצוא כאן כמה נקודות לטובה: 3.25 לא נשברה! האינדיקאציה נמצאת במצב של חזרה ממצב של מכירות יתר, ויש בהחלט המון תקווה עבור הדולר בארץ אם וכאשר הוא יצליח לאגור מספיק שכנוע עצמי על מנת לעבור את 3.35.

סיום מגפה, מלחמה בעזה, ממשלה חדשה, כל אלו פשוט אינם ניכרים כלל בתנועת המחיר. מה שכן ניכר היא העוצמה האדירה של חוסר העניין כאן. זאת, עד שלא נעבור את אחד מגבולות הגזרה הברורים כל כך: 3.35 או 3.25.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: פריצת ההתנגדות של 3.35. זהו.

לשליליים: שבירת התמיכה של 3.25. זהו.
 
x