מתווה הרפורמה של רשות ניירות ערך בקרנות הנאמנות יוצא לדרך

מנהלי הקרנות אימצו את המתווה להפחתת מספרן של קרנות נאמנות דומות

 

 
יור רשות ניירות ערך ענת גואטה, קרדיט: ענבל מרמרייור רשות ניירות ערך ענת גואטה, קרדיט: ענבל מרמרי
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/06/2021

במקביל לכך, יועצי ההשקעות ידרשו לתת משקל למדידת ביצועים ארוכי טווח של קרנות נאמנות שלא יפחתו משלוש שנים כחלק מהשיקולים בהליך התאמת הקרן המתאימה ביותר למשקיע.

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "קרנות נאמנות הן מוצר השקעה ציבורי מובהק ואחד ממכשירי ההשקעה הנפוצים ביותר בקרב הציבור. היום אנו מבשרים על רפורמה שתפשט את הליך קבלת החלטת השקעה בקרן נאמנות ותקל על המשקיע בבחירת אפיק ההשקעה המתאים עבורו. אני מברכת את יו"ר איגוד הקרנות ואת מנהלי קרנות הנאמנות על התגייסותם לשכלול ולפיתוח הענף במהלך וולונטרי יוצא דופן. לאורך השנים, האיגוד ומנהלי הקרנות הוכיחו שטובת הלקוח עומדת לנגד עיניהם".

רשות ניירות ערך, בראשות יושבת הראש ענת גואטה, הובילה בשנה האחרונה רפורמה בנושא קרנות נאמנות דומות שנועדה לתקן מצב בו מנהלי קרנות מקימים מספר קרנות נאמנות בעלות מאפייני השקעה דומים בניהול אותו מנהל. בעקבות הרפורמה, כל מנהל קרן יציע מספר מצומצם של קרנות בכל סיווג של אפיק השקעה שאושר על ידי רשות ניירות ערך. מהלך זה יפשט את הליך בחירת קרן נאמנות ויקל על ביצוע השוואה בין הקרנות ובכך יסייע למשקיע לקבל החלטת השקעה אחראית ומושכלת. הרפורמה יוצאת לדרך בשיתוף איגוד מנהלי קרנות הנאמנות ובהתאם לשיח שהתקיים עם מנהלי הקרנות, מתוך הבנת התועלת והערך לציבור המשקיעים.

תופעת ריבוי קרנות נאמנות בעלות מאפיינים דומים יצרה קשיים, כגון: בלבול וקושי בקבלת החלטת השקעה וקושי להשוות ולבחון את ביצועי הקרנות. על פי המתווה החדש, במהלך החודשים הקרובים יתבצעו מיזוגים בין קרנות, מדיניות ההשקעות שלהן תותאם לקריטריונים החדשים, וכתוצאה מכך יפחת מספרן של קרנות דומות בכל סיווג של אפיק השקעה. הרפורמה כוללת שלושה היבטים עיקריים: עדכון ודיוק סיווגי אפיקי ההשקעה של קרנות הנאמנות, הוספת סיווגים אשר ישקפו באופן מיטבי את ההבדלים בין הקרנות השונות והגבלת מספר קרנות הנאמנות שינוהלו תחת כל סיווג של קרן.

המתווה יחול על קרנות אקטיביות בהן למנהל הקרן קיימת גמישות לבחירת נכסי הקרן בהתאם למדיניות השקעה מוצהרת. קרן נאמנות היא מכשיר השקעה נפוץ בקרב הציבור וכיום קיימות 1,154 סוגי קרנות אקטיביות, שמנהלות שווי נכסים כולל של 208 מיליארד ₪. הרשות רואה חשיבות ביצירה של מגוון מוצרים אשר נועד לתת מענה לצרכי ההשקעה השונים של המשקיעים. לכן, הרפורמה בקרנות נאמנות דומות מותירה את הגיוון החיוני למשקיע ומאפשרת מיקוד של אפיקי ההשקעה.

בנוסף, ועל מנת להשלים את יעילותה של הרפורמה עבור המשקיע, הרשות מפרסמת חוזר ליועצי ההשקעות בבנקים, המנחה אותם לבצע התאמות במערכות הדירוג אשר על בסיסן מגובשת המלצת השקעה על קרן נאמנות. ההתאמות הנדרשות הם תוצאה של שיח מקצועי שהרשות קיימה עם מערכי הייעוץ בבנקים אשר נרתמו למהלך, במטרה לשפר את הייעוץ בקרנות נאמנות. התאמות אלו כוללות, בין היתר, את ההיבטים הבאים:

בחינה של ביצועי העבר של הקרן בטווחים ארוכים יותר, ולפחות למשך תקופה של שלוש שנים.

בחינה של פרמטרים איכותיים.

עיגון הצורך בתיקוף המודלים שקבע הבנק לצורך דירוג קרנות מידי תקופה, לשם בחינת האפקטיביות והתוצאות שהתקבלו בפועל.

x