בתוקף סמכותי לפי סעיפים 32(א)(2) ו-(ב) ו-60 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה - 2005, ולפי סעיפים 36א ו-112 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א - 1981, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
תיקון תקנה 3א
בתקנה 3א לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות), התשס"ח-2008 , במקום "יום ט"ז באדר התשפ"א (28 בפברואר 2021) " יבוא "יום ד' בשבט התשפ"ב (6 בינואר 2022)".
תחילה
תחילתן של תקנות אלה ביום 7 ביולי 2021.
דברי הסבר
בהתאם להוראות סעיף 32(א)(2) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005 ובהתאם להוראות סעיף 36א לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981, גופים מוסדיים רשאים לגבות מנכסי קופת הגמל או מנכסים העומדים כנגד התחייבויות תלויות תשואה, הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות בנכסים כאמור, כפי שקבע שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת (להלן – הוצאות ישירות).
ביום 28 בפברואר 2008 התקין שר האוצר את תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות), התשס"ח-2008 (להלן – התקנות העיקריות), שבהן נקבע מהן ההוצאות שניתן לגבות מהעמיתים בנוסף לדמי הניהול.
בשנת 2014 נקבעה לראשונה בתקנות העיקריות, תקרה להיקף הוצאות מסוימות שאותן ניתן לגבות כאמור, על מנת להגביל את שיעורן (להלן – מגבלת ההוצאות). מגבלת ההוצאות נקבעה לגבי הוצאות הנובעות מהשקעה בקרנות השקעה, מנהלי תיקים, קרנות, קרנות מחקות, נכסים לא סחירים, לרבות מתן אשראי, ומתן משכנתא, בכפוף לתנאים שפורטו בתקנות. התקרה שנקבעה היא בשיעור של 0.25 אחוזים מסך כל השווי המשוערך של נכסי המשקיע המוסדי במועד הקבוע בתקנה 2(ב) לתקנות העיקריות, והיא נקבעה כהוראת שעה עד ליום 31 בדצמבר 2017, ושתוקפה הוארך במסגרת תקנה 3א לתקנות העיקריות (להלן – הוראת השעה) עד ליום 31 בדצמבר 2019, ולאחר מכן עד ליום 28 בפברואר 2021. עם התפזרותה של הכנסת ה-23 ביום 23.12.2020, ובהתאם לסעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת תעמוד הוראת השעה בתוקפה עד תום שלושה חודשים מיום התכנסות הכנסת ה-24. דהיינו, עד ליום 6 ביולי 2021.
מאז שנת 2014, נבחן על ידי רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון (להלן – הרשות) יישומה של מגבלת ההוצאות בקרב הגופים המוסדיים. בחינת היישום מעלה כי מחד, יש חשיבות לכך שהוגבלו סוגים מסוימים של הוצאות ישירות. מאידך, קיים חשש כי הטלת מגבלה שרירותית או לא מתאימה, מבחינת היקף וסוגי ההשקעות עליהן היא מוטלת תפגע מהותית בהרכב תיק הנכסים של העמיתים ובתשואה המושגת על כספי הפנסיה והחיסכון של הציבור.
על מנת לקבוע את האיזון הדרוש ולמנוע פגיעה מיותרת בציבור החוסכים, ביקשה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לבצע בחינה מקיפה ורוחבית של סוגיית ההוצאות הישירות. לשם כך מינה הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן – הממונה) ועדה מייעצת לבחינת הוצאות ישירות שרשאית חברה מנהלת של קופת גמל להשית על עמיתי קופת גמל שבניהולה, בשל ביצוע עסקאות בנכסי קופת גמל (להלן – הוועדה). מטרת הוועדה לבצע בחינה של כל סוגיית ההוצאות הישירות, לרבות: בחינת סוגי ההוצאות שניתן לגבות כהוצאות ישירות, מגבלת ההוצאות שנקבעה במסגרת התקנות לחלק מסוגי ההוצאות, תרומת ההשקעה באפיקים ובמכשירי ההשקעה שבהם ניתן לגבות הוצאות ישירות לתשואת החוסכים, הגילוי אודות הוצאות ישירות המושתות על עמיתים וסיווגן וכן בחינת ההשלכות של מגמות צופות פני עתיד דוגמת שיעור ההשקעה בחו"ל.
הוועדה החלה עבודתה ביום 12 במרץ 2020 ופרסמה את טיוטת דוח המלצותיה ביום 28 ביוני 2022. במסגרת עבודתה קיימה הוועדה דיונים מקיפים עם נציגים מהציבור וערכה בשיתוף עם המחלקה הכלכלית ברשות מחקר אמפירי מקיף המתבסס על מאגר נתונים שנאספו לצרוך אמידת התשואות במספר אפיקי השקעה שהותר לגבות בגינם הוצאות ישירות. עם סיום עבודתה תגיש הוועדה לממונה את דוח המלצותיה אשר ייבחנו על ידו, ויהוו בסיס לנוסח מוצע של תקנות קבע שיובאו בפני שר האוצר ובפני ועדת הכספים של הכנסת.
לאור כל האמור, ובשים לב לשיעור הניצול בפועל של הגופים המוסדיים את מגבלת ההוצאות הקבועה בתקנות העיקריות, מוצע להאריך את הוראת השעה בחצי שנה נוספת, זאת על מנת לאפשר לוועדה להשלים את עבודתה ולהגיש לממונה את המלצותיה אשר ייבחנו על ידו, ויהוו בסיס לנוסח מוצע של תקנות שיובאו בפני שר האוצר ובפני ועדת הכספים של הכנסת.
כמו כן, בשים לב לכך שהוראת השעה עתידה כאמור לפקוע ביום 6 ביולי 2021, ועל מנת לייצר רציפות כרונולוגית מבחינתן תחולתן של התקנות ופעילותם הסדורה של הגופים המוסדיים בעניין זה, מוצע לקבוע כי תחילתו של תיקון זה תהיה ביום 7 ביולי 2021.