אקסלנס - שוק האג"ח עושה לשוק המניות בי"ס בתנודתיות

ניתוח האינפלציה הגבוהה בארה"ב דווקא תומך בטענת הפד שמדובר באינפלציה זמנית

 

 
Image by Photo Mix from PixabayImage by Photo Mix from Pixabay
 

אמיר כהנוביץ
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/07/2021

שוק האג"ח עושה לשוק המניות בי"ס בתנודתיות. ביומיים האחרונים שלושה אירועים טילטלו את התשואות בחדות. הראשון הגיע עם פרסום נתון האינפלציה הגבוה בארה"ב, עם עליה שנתית של 5.4% לעומת ציפיות ל-4.8%, מה שגרר בדקות הראשונות קפיצת תשואות מ-1.35% ל-1.38%, אך תוך דקות נוספות משהו גרם לתשואות ליפול נמוך יותר, ל-1.34%. המשקיעים לא הספיקו להיות בהלם והנפקה חלשה באג"ח ל-30 שנה הובילה להתפוצצות כלפי מעלה (עד ל-1.42%), המשקיעים הלכו לישון ולמחרת אלה התרסקו בחזרה ל1.35%, לאחר שיו"ר הפד העיד בקונגרס ונשמע 'יוני' במיוחד. לא אמרו שזה נכס סולידי?:
 
ניתוח האינפלציה הגבוהה בארה"ב דווקא תומך בטענת הפד שמדובר באינפלציה זמנית, שנובעת משיבושים, שכשלעצמם מאיימים על הצמיחה. עקום התשואות הגיב בהשתטחות - מדד המחירים לצרכן בארה"ב המשיך לתאר התפוצצות במספר קטן מאד של סעיפים, שרובם קשור לשיבושים ובראשם זינוק נוסף של 10.5% במחירי רכבים משומשים, מה שהסביר באופן ישיר שליש מהמדד, אבל יותר ממנו באופן עקיף, כשהוא השפיע על התייקרות השכרות רכב ב-5.2%, ביטוח רכב, הובלה, מוניות וזה עוד לפני תרומה לא קטנה גם של מכוניות חדשות (הרחבה על הסיכון המיידי להתמוטטות מחירי הרכבים בהמשך). עוד משכו שם את האינפלציה היו סעיפים של "נפתחו מחדש", בניהם טיסות (2.7%), מסעדות ומלונות (7%). לעומתם, יתר סעיפי הליבה המשיכו להראות אינפלציה רגועה, גם סעיף הדיור, אף שהאיץ מעט (הרחבה בהמשך).
 
תוצאה חלשה בהנפקת אג"ח אמריקאית ל-30 שנה הובילה לקפיצת תשואות. זה אומר משהו? - בזמן הנפקת אג"ח ל-30 שנה בארה"ב התשואה עליה בשוק עמדה על 1.976% וההנפקה נסגרה ב-2.000%, זהו ה"זנב" הארוך ביותר מאז אוגוסט האחרון. גם יחס הכיסוי (היחס בין הביקוש להיצע) היה נמוך יחסית, 2.19, לעומת ממוצע של 2.32 בשש ההנפקות האחרונות. בנוסף, הביקוש של זרים להנפקה ירד מממוצע של 64.0% ל-61.1%. החולשה העלתה מיני שאלות, כמו איפה היה הפד והרכישות שלו? האם החולשה בביקוש של הזרים מאותת על איבוד הדומיננטיות של הדולר? איפה כל הכסף הנזיל שצריך להישפך לשוק מהקרבה לתקרת החוב בארה"ב? ועוד... אבל חבר'ה, כולה הנפקה קטנה בשוק של טריליונים, מה עשיתם ממנה.
 
יו"ר הפד, פאואל בעדות בקונגרס: אינפלציה? הסיכון הגדול מבחינת הבנק הוא דווקא דפלציה - פאואל חזר אתמול בעדות בקונגרס על הערכתו שהאינפלציה החריגה זמנית, הכיר בכך שהיא גברה לאחרונה "באופן ניכר" והעריך כי שהיא גם יכולה "להישאר גבוהה מספר חודשים, עד שתתמתן." אך הסביר שגם אם יתברר שהפד טועה זה עדיין לא סיכון גדול מבחינת הבנק, שכן יש לו הרבה מאד כלים לקרר אותה, מה שאי אפשר להגיד על הכיוון ההפוך, או "למי שאין גפרורים שלא יכבה את האש." (ציטוט שזה הרגע המצאתי). מלבד "אינפלציה זמנית" פאואל גם המשיך לתאר את שוק העבודה סופר רפוי, כשהסביר למחוקקים שהוא מכוון לשיעור אבטלה נמוך בקידומת שלוש, הרחוקה מאד וספק אם אי פעם תחזור. בשורה התחתונה השוק מתחיל להתקפל מהציפיות שפאואל הולך להודיע בכנס בג'קסון הול (בסוף אוגוסט) על מתווה ההתקפלות מתכנית רכישות האג"ח.
 
אינדיקציות ששיא מחירי הרכבים מאחורינו - להערכת כלכלני בנק אוף אמריקה ארה"ב עומדת כעת בפני סיכון הולך וגדל להתקררות אינפלציה חדה, לאור סיכוי גובר לנפילה במחירי מכוניות משומשות. הערכה מתבססת בין היתר על דו"ח מחירי הרכבים בסיטונאות של מנהיים, שתיאר ירידה חדה במחירי הרכבים במחצית השניה של חודש יוני. כלכלני הבנק הזהירו כי נפילה במחיריהם אף עשויה להפיל את אינפלציית הליבה מתחת ליעדי הפד.
 
היום יפורסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש יוני והשוק כמרקחה - החוזים בבנקים מגלמים שינוי של 0.0%, בעוד החזאים צופים בממוצע עליה של 0.1%. מדד הפתעות האינפלציה הגלובאלי של סיטי ברמות שיא, מה שמתאר שרוב הפרסומים בעולם הפתיעו לאחרונה כלפי מעלה. הגובה של המדד כמובן חשוב, אך התנהגות השוק בעולם הראתה שחשובה אפילו יותר היא ההבחנה בין הגורמים האינפלציונים ומשמעותם, כמו משקל השפעתם של מחירי הסחורות, ההובלה, השיבושים ביצור, הידוק שוק העבודה, אפקט הבסיס, התערבויות ממשלה ועוד. סעיף שצפוי לבלוט היום הוא המזון שלפי אינדיקציות מקדימות רשם עליה בולטת בחודש יוני. סעיף מעניין נוסף יהיה הדיור, לאחר שהאט משמעותית בקורונה וכעת מתמודד עם התאוששות במקביל לעליה מהירה בהיצע:
 
היצע הדירות בישראל מזנק בקצב המהיר מעולם, מה זה יעשה למחירי השכירות? - נתונים שפרסמה אתמול הלמ"ס הראו זינוק לרמת שיא הסטורית בהיקף מכירת דירות חדשות בחודש מאי, חודש שני ברציפות, בקצב שנתי של 64 אלף דירות (מנוכה עונתיות). הנתונים מתאימים לנתונים מקבילים על מספר הדירות בבניה פעילה בישראל, שקפץ ברבעון הראשון לשיא היסטורי של 129 אלף, רמה שצפויה להתבשל לגמר בניה בקצב שנתי של 64 אלף דירות במהלך השנתיים הקרובות (לעומת קצב שנתי של כ-50 אלף דירות טרום משבר הקורונה). הרמה הגבוהה הצפויה של גמר בניה בשנתיים הקרובות ועליה במכירות מלאי דירות צפויות להקשות להערכתנו על האצה משמעותית בת קיימא בסעיף הדיור בישראל. להערכת בנק ישראל הסעיף יאיץ בשנה הקרובה משינוי שנתי של 0.7% ל-1.8%, להערכתנו ההאצה תהיה מתונה יותר. בארה"ב אגב הסעיף האיץ מעט בחודש יוני, אך גם הוא נותר עדיין ברמות נמוכות בהשוואה לטרום הקורונה.
x