הלמס מודה - לא פשוט לנהל את מדד המחירים לצרכן בעקבות הקורונה

שינויים דרמטיים בסעיפים שונים מחייבים שינוי במבנה המדד

 

 
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/07/2021

בשל התפשטותה של מגפת הקורונה ברחבי המדינה, החל מחודש מרץ 2020 ועד לחודש מאי 2021, נזקפו לשיעור השינוי של המדד הכללי סעיפי "טיול מאורגן לחו"ל", "נסיעה לחו"ל" ו"הוצאות שהייה בחו"ל". בשל משבר הקורונה, סעיפים אלו לא נמדדו באופן ישיר בתקופה האמורה, שכן לא התקיימה בהם צריכה המאפשרת מדידה ועל כן שיעור השינוי שלהם נזקף לשיעור השינוי של מדד המחירים לצרכן הכללי (ללא הסעיפים הזקופים). משקל הצריכה של סעיפים אלה (כ-3.7 אחוזים מסל הצריכה הכולל) התחלק, אפוא, באופן יחסי בין שאר סעיפי הצריכה שכן נמדדו.

יודגש כי כל שיטות האמידה והזקיפה, מבטיחות את המשך המדידה התקינה והשוטפת של המדד ללא זעזועים או תנודות אשר אינם משקפים את שינוי המחירים בסל הצריכה בפועל בתקופה זו. כאשר המחירים "האמתיים" מתקבלים בעתיד, עם הרחבת הצריכה בסעיפים בהם הצריכה הינה חלקית, מחירים אלה נמדדים ישירות מול המחיר האמתי האחרון שנצפה, ובכך המדד השוטף משקף בדיוק את רמת המדד המדויקת שהייתה מחושבת אילו כל המחירים והצריכה היו קיימים במלואם מידי חודש בחודשו.

כך, בחישוב השתנות מחירי סעיפי הנסיעה לחו"ל, בוצעה השוואה בין מחירי חודש יוני 2021 למחירי חודש פברואר 2020 (החודש האחרון שבו בוצעה מדידה "אמתית" של סעיפי הנסיעה לחו"ל), כאשר המדידה בחודש יוני 2021 "מתקנת" בפועל את כל הזקיפה למדד הכללי של סעיפי הנסיעה לחו"ל שהתרחשה בתקופה האמורה. עוד יאמר כי בוצע עדכון משקלות ליעדי הטיסה שבמדגם המבוסס על מספר הטסים במחצית הראשונה של שנת 2021.

בחודשים האחרונים, מאז יצאה ישראל מהסגר השלישי, חלה התרחבות בענף התעופה הבינלאומי שחייבה את התייחסותנו האם ומתי להחזיר למדידה את סעיפי הנסיעה והשהייה בחו"ל. בחודשים אלו גדל מגוון חברות התעופה שחזרו לפעילות ורואים בנתונים הרשמיים גידול במספר הטסים למגוון יעדים. אכן, לא מדובר על היקף פעילות שאפיינה את ענף התעופה ערב פרוץ משבר הקורונה בשנת 2019, אך המשך המתנה לכך שענף התעופה יחזור לרמה שאפיינה אותו בשנת 2019 עלול לגרום לכך שלא נמדוד את השתנות המחירים לצרכן בענף זה למשך תקופה ארוכה, בעוד בפועל כן מתקיימת ומתרחבת הצריכה בענף זה.

יצוין כי בשונה משנים קודמות, בעת עדכון המשקלות בסל 2021 נלקח בחשבון שמשקל הצריכה של סעיפי הנסיעה לחו"ל לא יכול להתבסס רק על סקרי הוצאות משקי הבית לשנים 2018-2019 שאינם לוקחים בחשבון את הירידה בצריכה בנסיעה לחו"ל שהתרחשה בשנת 2020 בשל משבר הקורונה. כדי לתת משקל לסעיפים האמורים הלוקח בחשבון את השתנות הצריכה בשנת 2020, בוצעה התאמה של נתוני סקרי הוצאות משקי הבית עבור סעיפים שחלו בהם שינויים ניכרים בדפוסי הצריכה בשל משבר הקורונה, כפי שנאמדו מנתוני חברות כרטיסי האשראי. השינויים בסעיפים אשר בהם נעשתה התאמה התבססו על מקדם עדכון של 1/3 מהשינוי בצריכה בתקופת הקורונה (חודשי מרץ עד דצמבר 2020). בחירת הסעיפים שעודכנו נעשתה על בסיס ההמלצות של Eurostat והאו"ם ובחינה פרטנית של סעיפי צריכה שלא חזרו לרמתם הרגילה בתום הסגר השני. כך, התאמה למחירי 2020 של סקרי הוצאות משקי הבית לשנים 2019-2018 כללה התאמת ההוצאות בסל החדש כך שיביא בחשבון הפחתה בתצרוכת בסעיפי הנסיעות לחו"ל ומשקלותיהם הופחתו בהתאמה ב-27.6%. מכאן, שהירידה במשקלות סעיפי נסיעה לחו"ל לוקחת בחשבון את הירידה בתצרוכת של ענף התעופה ביחס לשנת 2019 – ערב פרוץ משבר הקורונה.

אנו נמשיך לעקוב ולבצע עדכונים מיוחדים עבור סעיפי הצריכה השונים במדד המחירים לצרכן בתקופה זו.
x